۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
تخلف وزارت صمت در آزاد سازی قیمت تایر| افت تولید ۱.۵ میلیون حلقه تایر ناشی از چالش ارزی
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفتگو با بازار؛

تخلف وزارت صمت در آزاد سازی قیمت تایر| افت تولید ۱.۵ میلیون حلقه تایر ناشی از چالش ارزی

میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: باتوجه به موافقت شهید جمهور و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمت تایر، وزارت صمت تخلف ابلاغ این مصوبه را داشته است.

امید محمدی؛ بازار: قیمت گذاری دستوری در صنایع خودروسازی منجربه ذوب نقدینگی، ایجاد زیان انباشت و افت تولید شده است. علیرغم پیگیری های شهید جمهور جهت آزادسازی قیمت ها، کارشکنی عده ای مسئولین منجربه تداوم قیمت گذاری دستوری شده است. باتوجه به اینکه وزرای دولت سیزدهم به آخرین روزهای کاری خود نزدیک می شوند، معضل قیمت گذاری دستوری به دولت چهاردهم منتقل می شود. باتوجه به گذشت ۵ ماه از سال جاری، انحراف در برنامه تولید تایر در کشور بیشتر شده است؛ زیرا ارز مورد نیاز و ثبت سفارش مواد اولیه برای تولید کنندگان لاستیک خودروچالش ایجاد کرده است. برای بررسی این مسائل با جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل گروه صنعتی بارز به گفت و گو پرداختیم؛

* چالش ارز برای صنایع خودروسازی بحران ایجاد کرده است، ظاهرا تبعیضی میان تایرسازان و واردکنندگان لاستیک خودرو ایجاد شده، آیا این مساله صحت دارد؟

بله، واردکنندگان لاستیک خودرو با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در حال فعالیت هستند. اما تولیدکنندگان داخلی تایر باید ارز ۶۰ هزار تومانی برای تامین مواد اولیه خود خریداری کنند. علاوه بر این موضوع وزارت صمت تعرفه صفر درصد برای واردات لاستیک خودرو در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که واردات تایر خودروهای سنگین نیز با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی انجام می شود، ولی تولید کنندگان داخلی باید ارز نیمایی یا همان ۴۰ هزار تومانی برای تولید تهیه می کنند.

سال گذشته انجمن صنفی صنعت تایر ایران پیگیر آزادسازی قیمت تایر بود، نتیجه پیگیری این مهم منجربه موافقت شهید جمهور ابراهیم رئیسی با آزادسازی قیمت تایر شد

* قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع خودروسازی شده است، باتوجه به اینکه وعده آزادسازی قیمت تایر داده شد، چرا این مهم تحقق نیافت؟

قیمت گذاری دستوری فقط برای تایرهای ساخت داخل اجرا می شود، تولید کنندگان لاستیک خودرو تحت فشار مالی ناشی از این دخالت در قیمت گذاری هستند. سال گذشته انجمن صنفی صنعت تایر ایران پیگیر آزادسازی قیمت تایر بود، نتیجه پیگیری این مهم منجربه موافقت شهید جمهور ابراهیم رئیسی با آزادسازی قیمت تایر شد. شهریور ماه سال ۱۴۰۲ صنعت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمت ها را دریافت کرد، نه تنها قیمت ها آزاد نشد، بلکه ارز ترجیحی این صنعت را حذف و به تولید کنندگان ارز نیمایی اختصاص دادند.

* آیا وزارت صمت به علت عدم ابلاغ آزاد سازی قیمت تایر تخلف انجام داده است؟

وزارت صمت با تولید کنندگان لاستیک خودرو رفتار و تعامل مناسبی نوشته است. علیرغم موافقت شهید جمهور برای آزادسازی قیمت تایرها، این وزارتخانه تاکنون مصوبه آن را ابلاغ نکرده که تخلف آشکار است.

باتوجه به واردات بی رویه لاستیک خودرو به کشور و تولید حداکثری تایر، فاصله نرخ تایر از کارخانه تا بازار کاهش یافته است‌



* آیا اختلاف قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار کاهش یافته است؟

باتوجه به واردات بی رویه لاستیک خودرو به کشور و تولید حداکثری تایر، تقاضا کاذب و هیجان بازار فروکش کرده و فاصله نرخ تایر از کارخانه تا بازار کاهش یافته است. بسیاری از برند تایرهای وارداتی و داخلی اکنون در بازار متقاضی ندارد.

برنامه تولید لاستیک خودروهای سواری ۲۴ میلیون حلقه برای سال جاری تعریف شده است، باتوجه به چالش های ارزی احتمالا ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تا پایان سال تولید شود

* به عنوان پرسش پایانی، برنامه تولید تایر در کشور چه مقدار بوده و از آن چند درصد تحقق خواهد یافت؟

برنامه تولید لاستیک خودروهای سواری ۲۴ میلیون حلقه برای سال جاری تعریف شده است، باتوجه به چالش های ارزی احتمالا ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تا پایان سال تولید شود. ‌ برنامه تولید لاستیک خودروهای سنگین نیز ۵۵۰ هزار حلقه تا پایان سال تعریف شده که نیاز کل بازار به این تایرها یک میلیون و ۷۰۰ هزار حلقه است. باتوجه به رانت واردکنندگان تایر و حمایت های ارزی از آن ها، مابقی نیاز کشور به صورت واردات تامین می شود.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha