۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
دولت چهاردهم سنگ‌های جلوی پای صنعتگران را بردارد| پیمان سپاری ارزی و چند نرخی بودن ارز؛ در صدر موانع
رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار:

دولت چهاردهم سنگ‌های جلوی پای صنعتگران را بردارد| پیمان سپاری ارزی و چند نرخی بودن ارز؛ در صدر موانع

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توقع داریم دولت چهاردهم موانع پیش پای صنعتگران را بردارد گفت: اصلی ترین موانع شامل پیمان سپاری ارزی، چند نرخی بودن ارز و اعمال قیمت های دستوری است.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی تخصصی صادراتی صنعت مبلمان ۹ تا ۱۲ مردادماه جاری در تهران برگزار شد که صنعتگران و فعالان صنف مبل سازی و درودگران نسبت به عملکرد بخش دولتی در این صنعت انتقادات بسیاری داشتند. به طوری که برخی صنعتگران موانعی که پیش روی صادرات وجود دارد همچون بحث برگشت ارز را به عنوان سدی در برابر خروج بازار از شرایط فعلی نام می بردند و معتقد بودند وقتی بازار داخل کشش لازم را ندارد که عمدتا به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم و در اولویت نبودن تولیدات این صنف و صنعت در سبد کالای خانوارها است، بخش دولتی بایستی شرایط حضور تولیدات در بازارهای جهانی به خصوص بازارهای اطراف و خلیج فارس را تسهیل سازد.

پیمان سپاری ارزی، چند نرخی بودن دلار و قیمت های دستوری؛ اصلی ترین سنگهای پیش پای صنعتگران کشور

با این وجود محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این خصوص گفت: صنعتگران نیاز به حمایت مالی دولت ندارند و تنها انتظار این است که سنگ ها را از جلوی پای فعالان صنعت بردارند.

نجفی عرب افزود: از جمله سنگ های پیش پای کل صنعتگران کشور پیمان سپاری ارزی است. از سوی دیگر اینکه تولید کننده کالا را با ارز آزاد تولید کند و بعد با قیمت دولتی بفروشد خود سنگ بزرگتری است. این در حالی است که چند نرخی بودن ارز در بازار خود مانعی بس بزرگ محسوب می شود.

نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران: وقتی بخواهید آب در یک مسیری حرکت کند اولا بایستی تراز آن درست باشد دوما مسیر هم باید پاک باشد، تنها در این شرایط است که آب خودش حرکت می کند، اما متاسفانه طی ۴۵ سال گذشته به مرور نه تنها این جوی آب را لایروبی نکرده ایم بلکه مرتبا با دستورالعمل ها، بخشنامه ها، قوانین ضد و نقیض و به نحوی خودمان را از دنیا منفک کردن، باعث شده ایم که الان وضعیت صنعت اینگونه باشد

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که رویکرد دولت چهاردهم نسبت به بخش صنعت چه باید باشد تا بخشی از این مسائل از پیش پای صنعتگران برداشته شود گفت: وقتی بخواهید آب در یک مسیری حرکت کند اولا بایستی تراز آن درست باشد دوما مسیر هم باید پاک باشد، تنها در این شرایط است که آب خودش حرکت می کند. اما متاسفانه طی ۴۵ سال گذشته به مرور نه تنها این جوی آب را لایروبی نکرده ایم بلکه مرتبا با دستورالعمل ها، بخشنامه ها، قوانین ضد و نقیض و به نحوی خودمان را از دنیا منفک کردن، باعث شده ایم که الان وضعیت صنعت اینگونه باشد.

نجفی عرب افزود: دولت جدید بایستی این مسیر آب را پاک کند، بنده معتقدم هم در منابع ارزی با کسری منابع مواجه هستیم هم در ریال. در واقع دولت در بودجه مشکل دارد و هر ساله ۳۰-۴۰ درصد کسری بودجه داریم و به تبع دولت یا از بانک مرکزی استقراض می کند یا پایه پولی را افزایش می دهد یا از مسیرهای دیگر منابع تولید را در می آورد که مابه ازای آن تولید نیست و خودش ایجاد تورم می کند.

دولتمردان در تامین راحتی مردم موفق نبوده اند

وی ادامه داد: کدام کشور را پیدا می کنید که با یک تورم ۴۵درصدی به طور میانگین، بتواند کار کند؟ الان نه کارگر ما زندگی راحتی دارد نه کارمند و نه هیچ فرد حقوق بگیری زندگی راحتی ندارد. در واقع همیشه ۳۰-۴۰ درصد عقب هستند یعنی وقتی ۲۰درصد حقوق اضافه می کنند و ۴۰درصد تورم اضافه می شود یعنی عملا ۲۰درصد از قدرت خرید عقب هستند.

نجفی عرب با بیان اینکه دولتمردان همیشه تمایل دارند مسائل کشور را حل کنند مردم راحت زندگی کنند و سفره شان پر باشد اما در عمل نشده است، گفت: اینکه چرا نشده سه چهار کلید واژه اصلی دارد که آنها را به عنوان اتاق و حامی فعالان اقتصادی حتما به دولت جدید انتقال داده و می دهیم و همچنین مطالبه گر می شویم.

کد خبر: ۲۹۸٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha