۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
افزایش ۴۷ درصدی زیان عملیاتی بیمه تجارت نو | زیان انباشته بنو به ۱۱۵۳ میلیارد تومان رسید

افزایش ۴۷ درصدی زیان عملیاتی بیمه تجارت نو | زیان انباشته بنو به ۱۱۵۳ میلیارد تومان رسید

بررسی صورت های مالی بیمه تجارت نو با سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی در فرابورس، در سال مالی منتهی به ۲۰ اسفند ۱۴۰۲حکایت از آن دارد زیان عملیاتی بنو با افزایش ۴۷ درصدی مبلغ ۸۱۵ میلیارد تومان اعلام شده است.

به گزارش بازار، زیان خالص این شرکت با رشد ۲۸ درصدی ۶۶۵ میلیارد تومان گزارش شده و زیان محقق شده به ازای هر سهم(eps) ۱۱۰ تومان زیان.

از دیگر نکات جالب صورت مالی بیمه تجارت نو رشد ۸۱۴۷ درصدی سایر هزینه های عملیاتی بوده است به نحوی که سایر درآمد عملیاتی بنو در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند۱۴۰۱ به زیان ۲۸۲ میلیارد تومانی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ تبدیل شده است.

اظهارنظر حسابرس این شرکت نیز مشروط بوده به استثنای بند ۴ که ناشی از مغایرت بین استاندارد حسابداری ۲۸ و آیین‌نامه ۵۸ بیمه مرکزی می باشد و در همه شرکت های بیمه دیده می شود، بند ۵ و عدم درج شرکت های زیرمجموعه در صورت مالی حایز اهمیت می باشد.

بند ۴ اظهار نظر مشروط حسابرس بیان می دارد که بر اساس مصوبه شورایعالی بیمه، شرکتهای بیمه باید از بابت تضمین تعهدات خود در مقابل خسارات ناشی از حوادث فاجعه آمیز، ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی در صورتهای مالی منظور نمایند. لیکن احتساب ذخیره مذکور به مبلغ ۰۸۱ ۲ میلیارد ریال (سال مالی قبل به مبلغ ۳۰۸ ۱ میلیارد ریال) موضوع یادداشت توضیحی ۱-۴۱ صورت¬های مالی ماهیت تعهد نداشته و طبق استانداردهای حسابداری نیست. ضمن اینکه هزینه کارمزد نمایندگان و کارگزاران بابت بیمه نامه های صادره به روش نقدی و متناسب با حق بیمه های دریافتی شناسایی و در حسابها اعمال گردیده است در این رابطه شناسایی ذخیره لازم برای کارمزد مذکور به روش تعهدی طبق استانداردهای حسابداری ضروری بوده که تعیین آثار آن در شرایط فعلی ممکن نبوده است.

بند ۵ حسابرس در صورتهای مالی گروه نسبت به تلفیق ۲ شرکت منحله دانش گستران واقع در ترکیه اقدام نگردیده است. مضافا شرکت سوشیانت فن آوران (شرکت وابسته) نیز در صورتهای مالی تلفیقی به روش ارزش ویژه منعکس نشده است. انجام تعدیلات از بابت موارد مذکور ضرورت دارد، لیکن بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات مورد لزوم، تعیین میزان آثار آن برای این مؤسسه ممکن نیست.

بند۶ در خصوص مالیات بر درآمد بوده و بر اساس آن و به شرح یادداشتهای توضیحی ۳۳ و ۵۲ صورتهای مالی طبق برگ تشخیص مالیات بر درآمد صادره جهت سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰مبلغ ۵۱۸ میلیارد ریال مالیات مازاد بر مبلغ ابرازی مورد مطالبه قرار گرفته است که شرکت نسبت به برگ تشخیص فوق اعتراض نموده و ذخیره ای بابت آنها منظور نشده است. همچنین در ارتباط با مالیات و عوارض بر ارزش افزوده، سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ طبق برگ مطالبه مبلغ ۴۳۳ میلیارد ریال کسری ذخیره وجود دارد و مالیات و عوارض ارزش افزوده سال مالی مورد گزارش نیز تا کنون توسط سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار نگرفته است. اعمال ذخیره و تعدیل حسابها از این بابت ضروری می باشد. لیکن تعیین میزان آثار آن بر صورتهای مالی مورد رسیدگی منوط به اعلام نظر نهایی مقامات مربوط است.

بند ۷ در خصوص مطالبات شرکت به شرح یادداشتهای ۲۱ و ۲۴ صورت مالی در مجموع شامل مبلغ ۵۲۰ ۶ میلیارد ریال مطالبات سررسید گذشته می باشد که از بابت آنها مبلغ ۰۲۵ ۱ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول اعمال شده است ضمن اینکه سایر دریافتنیها و پیش پرداختهای گروه شامل مبلغ ۸۳۰ میلیارد اقلام راکد و سنواتی و اسناد سررسید گذشته می باشد در این رابطه طبق استانداردهای حسابداری تعیین ارزش باز یافتنی مطالبات مزبور و شناسایی ذخیره بر مبنای آن ضروری است. لیکن به دلیل نبود اطلاعات مربوط به ارزش بازیافتنی آنها، تعیین میزان آثار آن در شرایط فعلی برای این مؤسسه میسر نبوده است.

بند ۸ پاسخ تأییدیه درخواستی از اشخاص طرف حساب با شرکت فرعی درخصوص یک فقره تأییدیه بانکی واصل نشده است. همچنین ۷ فقره از چکهای تحویلی به فروشنده ملک جردن به شرح یادداشت ۱-۵۲ علیرغم اقالۀ قرارداد هنوز به شرکت عودت نگردیده است. با توجه به مراتب فوق تعدیلات احتمالی که در صورت دریافت پاسخ تأییدیه بلاجواب و رفع موارد مذکور بر صورتهای مالی مورد رسیدگی ضرورت می یافت برای این مؤسسه امکانپذیر نمی باشد.

کد خبر: ۲۹۸٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha