۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
بررسی شایعات مربوط به کاهش زودهنگام نرخ بهره آمریکا؛ ماجرا چیست؟

بررسی شایعات مربوط به کاهش زودهنگام نرخ بهره آمریکا؛ ماجرا چیست؟

در روز قبل اخباری منتشر شد که ادعا می‌کردند فدرال رزرو به دلیل سقوط بازار سهام ژاپن قرار است یک جلسه اضطراری تشکیل دهد و نرخ بهره آمریکا را قبل از جلسه خود در ماه سپتامبر (شهریور) کاهش دهد.

به گزارش بازار، انتشار نرخ بیکاری و داده‌های مربوط به تعداد مشاغل بخش غیر کشاورزی باعث شد احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) رشد کند. با این حال داده‌های مذکور احتمال ایجاد رکود در اقتصاد آمریکا را هم افزایش دادند. همین مسئله باعث شد تا بازار سهام آمریکا در روزهای قبل سقوط کند.

با این حال نشست بعدی فدرال رزرو در ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۷ و ۲۸ شهریور) برگزار می‌شود. تحلیلگران باور دارند که جروم پاول (Jerome Powell) احتمالاً در کنفرانس جکسون هول (Jackson Hole) در اواخر این ماه به کاهش نرخ بهره اشاره خواهد کرد. ماکیل فرولی (Michael Feroli)، اقتصاددان بانک جی‌پی مورگان، درباره این مسئله اعلام کرده است: با توجه به عملکرد فدرال رزرو در گذشته، به راحتی می‌توان ادعا کرد که این بانک باید در جلسه‌ قبلی‌اش نرخ بهره را کاهش می‌داد. می‌توانیم بگوییم که آن‌ها به زودی چنین کاری می‌کنند. سوال اصلی این است که چقدر سریع این اتفاق می‌افتد و نرخ بهره دقیقاً به چه اندازه کاهش می‌یابد.

به نظر فرولی بعید است که نرخ بهره آمریکا ۱ درصد کاهش یابد. طبق گفته‌های او احتمالاً در سپتامبر (شهریور) و نوامبر (آبان) نرخ بهره حدود ۰.۵ درصد کاهش یافته و در ادامه در هر ماه ۰.۲۵ درصد از آن کم می‌شود. این تحلیلگر ادامه داده‌ است: با این حال از دیدگاه مدیریت ریسک، ما فکر می‌کنیم که ممکن است این اتفاق قبل از ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) رخ دهد. با این حال شاید پاول تصمیم بگیرد رویداد جدیدی به این تابستان پر سر و صدا اضافه کند.

بسیاری از تحلیلگران در ابتدا باور داشتند نرخ بهره در اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان کاهش می‌یابد اما رشد تورم آمریکا مانع از این اتفاق شد. علاوه بر این انتخابات آمریکا هم در فصل تابستان نوسانات زیادی در بازارهای مالی ایجاد کرد. برای مثال در ابتدا دونالد ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی داشت و با حمایت از بیت ‌کوین به رشد آن کمک کرد. با این حال با افزایش احتمال پیروزی کاملا هریس (Kamala Harris) در روزهای گذشته، احساسات نزولی هولدرهای ارزهای دیجیتال تقویت شد. ران نیونر (Ran Neuner)، مجری شبکه CNBC، هم گفته‌ است: ما مدت‌ها منتظر این لحظه بودیم. فدرال رزرو باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شود تا از بحرانی شبیه به بحران سال ۲۰۰۸ جلوگیری کند. امسال سال انتخابات آمریکا است. من فکر می‌کنم فدرال رزرو با یک اقدام اضطراری به این مسئله واکنش نشان می‌دهد.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs) هم احتمال ایجاد رکود اقتصادی در آمریکا را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دادند اما اعلام کرده‌اند: به نظر ما وضعیت بازار کار آمریکا در این ماه بهبود می‌یابد. در نتیجه فدرال رزرو ماه نرخ بهره را فقط به اندازه ۰.۲۵ درصد کاهش می‌دهد. اگر پیش‌بینی ما درست نباشد و وضعیت بازار کار آمریکا در این ماه بهبود نیابد، احتمالاً در ماه سپتامبر (شهریور) نرخ بهره ۰.۵ درصد کاهش می‌یابد.

کارشناسانی مثل جرمی سیگل (Jermey Siegel) هم از فدرال رزرو خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر نرخ بهره را به اندازه ۰.۷۵ درصد کاهش دهد. همین مسائل باعث شد برخی ادعا کنند که فدرال رزرو قصد دارد زودتر از موعد و در جلسه اضطراری نرخ بهره را کاهش دهد. با وجود این هنوز هیچ خبر رسمی درباره این مسئله منتشر نشده و چون جلسات اضطراری از قبل ثبت نمی‌شوند، تایید آن دشوار است.

کد خبر: ۲۹۸٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha