۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
۸۵ درصد آب استان سمنان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود
مدیر دفتر مطالعات آب منطقه‌ای سمنان:

۸۵ درصد آب استان سمنان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود

سمنان- مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: ۸۵ درصد آب استان از منابع زیرزمینی شامل چهار هزار و ۵۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، مهران محمودی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اینکه بیشترین آب استان سمنان از محل آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، بیان کرد آب استان از چهار هزار و ۵۰۱ چاه، ۷۷۷ قنات، یک هزار و ۵۶۶ چشمه تأمین می‌شود همچنین سهم چاه آب از تأمین آب استان ۶۴.۶۴ درصد است.

وی با بیان اینکه ۸۵.۷ درصد آب استان سمنان از محل آب‌های زیرزمینی است، افزود: در سال آبی گذشته بیش از ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تأمین شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان بیان کرد: از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، بیش از ۶۲۳ میلیون مترمکعب در کشاورزی، بیش از ۱۰۳ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۲۹ میلیون مترمکعب در بخش صنعت مصرف شده است.

محمودی با اشاره به اینکه تأمین ۱۴.۳ درصد آب استان۴۴۶ انهار، چهار سد و شبکه و ۱۹ پمپ و آب‌بندان تأمین می‌شود گفت: در سال آبی گذشته بیش از ۱۳۷ میلیون مترمکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تأمین شد.

وی افزود: از میزان آب‌های سطحی مصرف شده، ۱۲۵.۶۱ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۱۱ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۵۷ میلیون مترمکعب در بخش صنعت بوده است.

محمودی با بیان اینکه درصد تخلیه منابع آب زیرزمینی در چاه ۷۵ درصد، در قنات ۱۷ درصد و در چشمه هشت درصد است، بیان کرد: درصد تخلیه آب‌های سطحی استان در بخش سد و شبکه ۶۶ درصد، در حوزه انهار ۳۳ درصد و در بخش پمپ و آب‌بندان یک درصد است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای سمنان درباره میزان بارش‌ها در سطح استان سمنان گفت: بارش‌های استان امسال به ۱۰۱.۵ میلی‌متر رسید که در مقایسه با ۱۰۱.۶ میلی‌متر بارش سال آبی گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

محمودی همچنین تصریح کرد: میزان بارش در استان طی دو سال به یک‌میزان بوده و درصد تغییرات بارندگی صفر شده است.

کد خبر: ۲۹۸٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha