۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
شاخص های بورس بر روی حمایت حساسی قرار دارند!| آخرین ایستگاه نزولی شاخص هم وزن کجاست؟
تحلیل تکنیکال شاخص های بورس

شاخص های بورس بر روی حمایت حساسی قرار دارند!| آخرین ایستگاه نزولی شاخص هم وزن کجاست؟

شاخص کل و هم وزن بورس طی یک ماه، سه ماه و شش ماه عملکرد منفی را به ثبت رساندند و در حال حاضر بر روی حمایت مهم و حیاتی از نظر تکنیکال قرار دارند که این حمایت ها نباید از دست بروند ...

هادی بهرامی؛ بازار: شاخص کل و هم وزن بورس یکی از مهم ترین متریک های تحلیل کلیت بازار میباشد که با استفاده از تکنیکال نمودار ها میتوان وضعیت کلی بازار بورس و سهام شرکت ها را بررسی و روند پیش روی آن را تحلیل کرد. تحلیل تکنیکال به ما کمک میکند تا با الگو گرفتن از رفتار های گذشته یک سهم، ارز یا کالا بتوانیم آینده قیمت آن را پیش بینی و موقعیت های کم ریسک را جهت سرمایه گذاری پر بازده پیدا کنیم. در ادامه به تحلیل تکنیکال شاخص کل و هم وزن میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری تصمیمات مالی خود را گرفته و درصد خطای تحلیل هایشان کاهش یابد.

با توجه به اینکه طی دو سال اخیر، بازار بورس و رمزارز عملکرد منفی داشتند، بازار های طلا، خودرو و مسکن بیشترین بازدهی را به ثبت رساندند و همین عملکرد مقایسه ای، سرمایه گذاران را به خرید دارایی های ریسک گریز و پر بازده ترغیب کرده است. در شرایط فعلی اقتصاد و بازار ها توصیه میشود سرمایه گذاران پرتفوی مختلط داشته باشند تا با حفظ تعادل میان ریسک دارایی ها بتوانند بیشترین بازدهی را از آن خود کنند. اصولا تحلیل بازار های سهام، رمزارز و بخصوص دلار و طلا بهتر است بلند مدتی باشد؛ زیرا نوسانات موجود در آنها ممکن است ضرر و زیان زیادی به پرتفوی معامله گران لوریج دار وارد کند. البته منظور از بلند مدت، نگاهی عمیق به سرمایه گذاری هوشمندانه و بررسی شده، صبر و مدیریت بهینه پرتفوی میباشد نه به معنای سرمایه گذاری بر روی دارایی های کم بازده و بدون توجیه پذیری ...

شاخص کل بورس طی یک ماه اخیر به میزان ۱۰.۲ درصد، سه ماه ۱۳.۵ درصد و شش ماه ۲ درصد کاهش داشته است که نشان از عملکرد ضعیف آن دارد. شاخص هم وزن نیز طی یک ماه اخیر به میزان ۱۰.۴ درصد، سه ماه ۱۷.۲ درصد و شش ماه ۱۴.۱ درصد کاهش یافته است و در حالت کلی به صورت میانگین، شاخص هم وزن ۴۰ درصد بیشتر از شاخص کل ریزش را تجربه کرده است.


تحلیل تکنیکال شاخص کل
شاخص کل بورس در حال حاضر در محدوده ۲ میلیون و ۵ هزار و ۶۰۸ واحد قرار دارد که چند روز گذشته، حمایت های ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحد و ۲ میلیون و ۱۵ هزار واحد را از دست داد. آخرین کف شاخص طول دو سال گذشته همان محدوده ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد است که تحت هر شرایطی باید حفظ شود؛ در غیر اینصورت ریزش عمیق و فرسایشی را شاهد خواهیم بود. در صورت پس گرفتن مقاومت های ۲ میلیون و ۱۵ هزار واحد و ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحد میتوان به صعود تا اهداف ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار واحد و ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحد امیدوار بود.

شاخص های بورس بر روی حمایت حساسی قرار دارند!| آخرین ایستگاه نزولی شاخص هم وزن کجاست؟


شاخص اوسیلاتور RSI به محدوده ۳۳ رسیده است که نشانگر اشباع فروش میباشد و با توجه به سیگنال خرید این دستگاه معاملاتی، انتظار میرود شاخص کل بورس از ناحیه حمایتی ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد به سمت بالا حرکت کند و بازار با تقاضای مثبت همراه شود. در تیر ماه ۱۴۰۲، شاخص اوسیلاتور Relative Strength Index با برخورد به همین محدوده ۳۳ منجر به افزایش ۱۰ درصدی شاخص کل بورس در کوتاه مدت شد. پس از آن، لمس شدن این کف منجر به افزایش ۱۳.۵ درصد، مجددا ۱۳.۵ درصد و آخرین بار نیز ۹.۶ درصد شده است که پیش بینی میشود این بار هم سیگنال خرید عمل کرده و شاخص کل بورس حداقل در کوتاه مدت از ناحیه حمایتی گفته شده رشد داشته باشد.

شاخص های بورس بر روی حمایت حساسی قرار دارند!| آخرین ایستگاه نزولی شاخص هم وزن کجاست؟


تحلیل تکنیکال شاخص هم وزن
پس از سقوط ۲۵ درصدی شاخص هم وزن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک چرخش روند از نزولی به صعودی با ایجاد یک کف عمیق در محدوده ۶۵۲ هزار واحد شکل گرفت که منجر به افزایش ۱۸ درصدی شد. در فروردین ماه ۱۴۰۳ نیز، شاخص هم وزن بورس با واکنش منفی به سقف موازی کانال نزولی و مقاومت استاتیک ماژور شروع به کاهش بیشتری کرد و با افت ۱۸ درصدی به محدوده ۶۳۷ هزار واحد رسیده است. چند روز پیش، حمایت حیاتی ۶۵۲ هزار واحد از دست رفت و در حال حاضر بر روی حمایت چندگانه متشکل از کف کانال نزولی بزرگ و سطوح PRZ فیبوناچی قرار دارد. با حفظ این حمایت میتوان به صعود تا اهداف ۷۱۰، ۷۷۳ و ۸۷۰ هزار واحد امیدار بود؛ در غیر اینصورت اگر حمایت ۶۳۵ هزار واحد از دست برود، حمایت ۶۱۷ هزار واحد آخرین ایستگاه نزولی احتمالی خواهد بود.

شاخص های بورس بر روی حمایت حساسی قرار دارند!| آخرین ایستگاه نزولی شاخص هم وزن کجاست؟

کد خبر: ۲۹۸٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha