۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
بورس همچنان بحرانی| اخبار مثبت در سایه شایعات به چشم بورسی ها نمی آید
بورس در یک نگاه؛

بورس همچنان بحرانی| اخبار مثبت در سایه شایعات به چشم بورسی ها نمی آید

بازار بورس در ایران هیچ نشانه‌ای از کارکرد واقعی آن ندارد.

سمیه شوریابی؛ بازار: دومین روز معاملاتی هفته با افت حدود ۱۱۰۰ واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در ارتفاع دو میلیون و پنج هزار واحد به پایان رسید.

به واسطه محدودیت دامنه نوسان، معاملات نسبتا منفی و کم حجمی را شاهد بودیم و بازار حرف خاصی برای گفتن نداشت، صندوق های اهرمی بر خلاف دو روز معاملاتی قبل، روز مثبتی را پشت سر گذاشتند.

در نتیجه معاملات امروز حقیقی ها ۱۴۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد به ۲.۱ همت رسید.

در بازار امروز هیچ حمایتی از سوی سهامداران عمده شرکت‌های بورسی از سهامشان دیده نمی‌شد. (صندوق توسعه / تثبیت که اصلا اینگونه سهام را غریبه حساب می‌کند!)، تعادل چند صندوق و سبز رنگی تعداد محدودی از سهم های بازار به معنای خروج بورس از بحرانی فعلی نیست.

متأسفانه بازار بورس در ایران هیچ نشانه‌ای از کارکرد واقعی آن ندارد، در کشورهای توسعه‌یافته، بازارهای آزاد بدون دخالت و کنترل دولت‌ها و بر مبنای عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، در بازار سهام کشورهای پیشرفته، همواره پیش‌بینی نوسانات بازار لحاظ می‌شود و مداخله مستقیم دولت‌ها در بازار سهام هرگز در اقداماتی مانند یک درصدی کردن دامنه نوسان سهام تعریف نمی‌شود! در بورس‌های بزرگ‌ دنیا، مداخلات غیرمستقیم مثل افزایش‌ نقدینگی از طریق بانک‌های مرکزی و مداخلات مستقیم شامل محدودیت‌های فروش کوتاه‌مدت و تزریق سهام ترجیحی دولت دنبال می‌شود، به عنوان مثال در کشور چین طی یک دوره برای مقابله با سقوط بازار با ارائه وام به ۲۱ کارگزاری و تشکیل یک تیم‌ ملی، خرید مستقیم بیش از ۱۰۰۰ سهم در دستور کار قرار گرفت یا در کشور ژاپن در زمان‌ بحران COVID سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیارد ین برای جلوگیری از سقوط بازار ETF هزینه شد، اما در ایران، ما باید شاهد باشیم که مسئولین بی سواد، بی تجربه و ناتوان هر چند وقت یکبار برای حمایت از بازار جلسه برگزار کرده و تنها راه‌کاری که هم به ذهنشان می‌رسد کاهش دامنه نوسان سهام است!

نموداری که فعلا بورس آن را نمی‌بیند!

رشد دلار نیمایی ادامه دارد و امروز نرخ حواله دلار در مرکز مبادله به رقم ۴۴.۴۳۷ تومان افزایش یافته است.

بورس همچنان بحرانی| اخبار مثبت در سایه شایعات به چشم بورسی ها نمی آید

از طرفی دیروز هم خبری مبنی بر حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی پلی استایرن و پت‌ پتروشیمی ها منتشر شد.

رشد دلار حواله و حذف تدریجی ارز ترجیحی محصولات شرکت‌های بورسی، اهمیت فراوانی بر فروش و مارجین درآمدی شرکت‌های مذکور دارد، که البته فعلا اخبار مربوط به ناآرامی های منطقه ای چشم بازار سرمایه را گرفته و سایر مفروضات غیرفعال شده اند.

کد خبر: ۲۹۸٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha