۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
اوج مصرف برق کشور ۲۳ بار از نصاب‌های سال گذشته عبور کرده است
وزیر نیرو:

اوج مصرف برق کشور ۲۳ بار از نصاب‌های سال گذشته عبور کرده است

وزیر نیرو گفت: اوج بار مصرف برق کشور تاکنون ۲۳ بار از اوج مصرف سال قبل سبقت گرفته است و این وضعیت فعالیت صنعت برق را دشوار می‌کند.

به گزارش بازار از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» در مرکز پایش برق کشور افزود: در سال جاری با افزایش چشمگیر دما، مصرف برق در کشور روند صعودی قابل‌توجهی به خود گرفته است. از سوی دیگر متوسط رشد مصرف برق کشور که عموماً چهار درصد است، در سال جاری به رقم بیش از ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه‌داد: رشد مصرف همواره در حال تکرار است، زیرا تا امروز ۲۳ مرتبه اوج مصرف سال جاری از اوج مصرف سال قبل سبقت گرفته که ادامه فعالیت را برای صنعت برق دشوار می‌کند.

وزیر نیرو گفت: فعالان صنعت برق با ایثار خود باعث شدند مردم از نعمت برق بهره‌مند شوند که جا دارد از این عزیزان تقدیر و تشکر کنم. امیدواریم تا پایان تابستان خدمت‌رسانی به نحوه احسن انجام شود، البته که همکاری مردم در این شرایط حائز اهمیت بوده و باعث مدیریت مطلوب می‌شود.

۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شد

وزیر نیرو در ادامه بیان‌داشت: هر دولتی برای رفع ناترازی برق برنامه‌هایی را اجرا کرده است تا بخشی از ناترازی را جبران کند، در این حوزه برخی از دولت‌ها موفقیت‌های بیشتر و برخی موفقیت کمتری را کسب کرده‌اند.

وی اضافه‌کرد: با مرور عملکرد دولت نتیجه می‌گیریم که در نزدیک به سه سال، حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شده است.

وزیر نیرو افزود: برای تحقق افزایش ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی، دولت حدود هشت‌هزار مگاوات نیروگاه منصوبه جدید حرارتی، نیروگاه تجدیدپذیر و نیروگاه آبی به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کرده است. همچنین با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و استفاده از توان داخلی، دولت توانست تا حدود ۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های موجود را ارتقا دهد.

محرابیان با اشاره به برق تولیدی در کشور، گفت: بنا بر گزارش موسسه انرژی، رشد تولید برق ایران ۴۵.۷ تراوات ساعت بود و کشور را در جایگاه هفتم جهان و بعد از کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا، روسیه، برزیل و اندونزی قرار می‌دهد.

وی ادامه‌داد: اقتصاد این ۶ کشور بزرگ و جمعیت آنها بسیار قابل‌توجه است، با این‌حال شاهد هستیم افزایش ظرفیت تولید برق شرایط مطلوبی را برای کشورمان فراهم کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این شرایط به معنای رفع ناترازی نیست، خاطرنشان‌کرد: ناترازی در کشور قابل‌توجه است و باید طرح‌های توسعه را با جدیت به اجرا برسانیم. در این دولت علاوه بر نیروگاه‌هایی که وارد مدار شده است، هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در حال ساخت با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد وجود دارد.

محرابیان، توسعه تجدیدپذیرها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه‌ به تعدد طرح‌ها و مجوزهای اخذ شده از شورای اقتصاد، حدود ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه در حال اجرا وجود دارد. البته مزیت نیروگاه تجدیدپذیر، مدت‌زمان زیر یک سال برای احداث است.

وی با اشاره به داخلی‌سازی قطعات نیروگاهی اضافه‌کرد: در سال‌های اخیر افزایش ظرفیت تولید قطعات نیروگاهی مورد توجه قرار گرفت. در واقع استفاده و بهره‌گیری حداکثری از توان داخلی هم در بخش نیروگاه حرارتی و هم در نیروگاه تجدیدپذیر انجام شده است. همچنین افزایش ظرفیت شبکه متناسب با افزایش تولید هم مدنظر قرار گرفته است.

وزیر نیرو اظهار داشت: در کشور مناطقی وجود داشت که با مشکل توزیع و انتقال برق روبه‌رو بود، در نتیجه وزارت نیرو با تعریف پروژه‌هایی چون احداث خطوط انتقال، شبکه فوق توزیع، پست‌ها و شبکه توزیع اقدام‌هایی را صورت داد تا محدودیت‌ها رفع شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر بسیاری از این نقاط با محدودیتی روبه‌رو نیستند، بسیاری از محدودیت‌ها رفع شده است اما همچنان پروژه‌ها تا رفع حداکثری موارد باید ادامه یابد.

کد خبر: ۲۹۸٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha