۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
بندهایی که به دست و پای صنعت فولاد بسته اند؛ از ناترازی انرژی تا وضع عوارض صادراتی
مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز مطرح کرد؛

بندهایی که به دست و پای صنعت فولاد بسته اند؛ از ناترازی انرژی تا وضع عوارض صادراتی

مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز از وضع عوارض صادراتی و کاهش حاشیه سود فولادسازان به دلیل وضع مقررات غیرکارشناسی انتقاد کرد.

به گزارش بازار، محسن مصطفی پور، مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز با اشاره به جایگاه انجمن تولیدکنندگان فولاد در حمایت از فولادسازان اظهار داشت: درست است که برخی تصمیمات مانند برق و گاز و موارد دیگر در اختیار انجمن نیست، اما برخی تصمیمات دیگر در اراده و اختیار تولیدکنندگان و اعضای هیات مدیره انجمن فولاد است.

وی ضرورت اِعمال نظر انجمن در پروسه تدوین مقررات را ضروری دانست و افزود: تولیدکنندگان فولاد برای صادرات آهن اسفنجی نیازمند حمایت بیشتر از سوی انجمن فولاد هستند.

مقررات اشتباهی که وحی منزل شده است!

مدیرعامل فولاد غدیر نی ریز با انتقاد از وضع عوارض بر صادرات محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی گفت: زمانی در کشور توازن عرضه و تقاضا نیست بازار این محصول باید به نحوی مدیریت شود؛ اما ایجاد مقرراتی که فاقد نگاه کارشناسی است سبب ایجاد مشکلات جدید می شود. در حال حاضر، وضع عوارض صادراتی به صِرف انتشار بخشنامه توسط یک شخص، رویه ای ناصواب است؛ آن هم در شرایطی که امکان تغییر در آن نباشد و مانند وحی منزل با آن برخورد شود.

وی تعیین میزان این عوارض را نیز فاقد توجیه عقلی ارزیابی و تصریح کرد: اگر مبنای اعمال عوارض جلوگیری از خام فروشی است، چرا برای گندله که در چرخه قبل از فولاد قرار دارد این عوارض به میزان ۲ درصد و برای فولاد ۵ درصد است؟ زمانی گفته می شد که باید به نیاز داخل پاسخ داده شود؛ اما مکانیزم بورس کالا و میزان نیاز تولیدکنندگان فولاد مشخص است و مساله مازاد یک واقعیت است.

ضرب و تقسیم مان درست در نمی آید!

مصطفی پور با تاکید بر عرضه شفاف آهن اسفنجی در بازار و بورس کالا گفت: شفافیتی که در عرضه و معامله آهن اسفنجی در بازار و بورس وجود دارد در هیچ یک از اقلام از جمله عرضه گندله نیست. به طوری که عرضه کنندگان آهن اسفنجی هر هفته میزان عرضه خود را به صورت شفاف روی تابلوی بورس می برند.

وی یادآور شد: ما انتظار حمایت داریم؛ تا زمانی که نیاز داخل وجود دارد، تمام قد در خدمتیم. اما در شرایطی که با مشکلات مختلفی مانند ناترازی برق در حال تولید و عرضه هستیم و از سوی دیگر بازار داخل کشش کافی ندارد باید صادرات کنیم. در این صورت هم بندهایی به دست و پای ما بسته شده است؛ به طوری که اکنون با کاهش قیمت جهانی، عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما و معضلی مانند عوارض صادراتی، هر چقدر حساب می کنیم ضرب و تقسیم مان درست در نمی آید.

کد خبر: ۲۹۸٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha