۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
نرخ فقر روندی کاهشی دارد
معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد:

نرخ فقر روندی کاهشی دارد

روحانی گفت: سه سال اخیر در نرخ فقر روندی کاهشی وجود داشته‌است. به‌گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۰ نرخ فقر ایران صعودی بود اما از آن زمان به بعد نرخ فقر در ایران کاهش یافته است.

بازار؛ گروه اقتصادی: معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: در دولت سیزدهم استخراج نفت و گاز و صنایع معادن نسبت به دولت دوازدهم رشد بالاتری داشته است. متاسفانه تنها رشد بخش کشاورزی رشد منفی بود. همچنین در حوزه تجارت خارجی در دولت سیزدهم رشد اتفاق افتاد. هزینه مصرف نهایی خصوصی که شاخص رفاه است از ۲ درصد دولت دوازدهم به ۷ درصد رسید.
روحانی تاکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری در سال ۹۷ تا ۹۹ رشد منفی داشتیم. این موضوع در دو بخش ماشین‌آلات و ساختمان وجود داشت. از سال ۱۴۰۰ به بعد سرمایه‌گذاری در هر دو بخش مثبت شد. همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی بانک جهانی برای ایران نسبت به سایر کشورها بهتر است. درواقع در سه سال گذشته رشد اقتصادی در سه سال دولت سیزدهم بالاتر از پیش‌بینی نهادهای رسمی و بین‌المللی بوده‌است.
او تصریح کرد: نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ یک رکورد در چند دهه گذشته بود. این موضوع ناشی از افزایش رشد مشارکت بوده است. این بهبود نرخ بیکاری بهتر از پیش‌بینی‌های MIF ثبت شد. همچنین در نرخ فقر نرخ روندی کاهشی وجود داشته‌است. به‌گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۰ نرخ فقر ایران صعودی بود و از آن زمان به بعد نرخ فقر در ایران کاهش یافته است. در مقطع کنونی بانک جهانی ادامه کاهش نرخ فقر و رشد جی دی پی را برای ایران دارد.
این معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: در سه سال گذشته نرخ ارز کمی بیش از دو برابر شده‌است. همچنین در تامین ارز بخش‌های مختلف روند صعودی داشته‌است. به‌طوری که سال نخست دولت سیزدهم میزان تخصیص ارز ۵۷ میلیارد دلار بود و سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۷ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود تخصیص ارز برای واردات تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از این مقدار برسد.
در ادامه روحانی بیان کرد: افزایش سرمایه بانکها در سه سال گذشته ۲۷۵ هزار میلیارد تومان شد. درحالی کل افزایش سرمایه بانکها در دولت قبل از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۹۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha