۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
شناسایی ۲۸۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان تبریز
در گفت و گو با بازار تشریح شد؛

شناسایی ۲۸۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان تبریز

تبریز- فرقانی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: با دستور دادستان طی اجرای احکام موضوع تبصره دو ماده ۱۰ در اراضی کشاورزی باسمنج، شهرستان تبریز، ۸ مورد تغییر کاربری اراضی تخریب، قلع وقمع شد.

ابراهیم فرقانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در پی قلع و قمع ۸ قطعه اراضی زراعی؛ ۴ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز آزاد سازی شد.

وی افزود: بی‌توجهی به روند تغییرات شدید کاربری اراضی ممکن است به مسائل متعدد زیست‌محیطی و اجتماعی شامل تهدیدهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی و به‌طور کلی از دست دادن تنوع زیستی منجر شود.

وی اضافه کرد: خودروهای گشت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز با بررسی مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱، مزارع و باغ‌ها را رصد می‌کنند و با هرگونه اقدام غیرمجاز برابر قانون برخورد خواهند کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز با بیان اینکه به ‌منظور حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی، از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان تبریز جلوگیری می‌شود، تاکید کرد: اراضی کشاورزی به عنوان ثروت و امانت جامعه برای نسل‌های آتی است و کسانی که از این ثروت و هدیه الهی استفاده می‌کنند، همواره موظف‌اند از آن به ‌طور صحیح بهره‌برداری و در حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

فرقانی با اشاره به این که تجاوز به اراضی ملی و کشاورزی تجاوز به حقوق همه مردم به ویژه نسل آینده این کشور است، تصریح کرد: هرگونه تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی موجب اخلال در خودکفایی کشور در بخش کشاورزی و رواج بیکاری در جامعه خواهد شد.

وی اضافه کرد: صدور مجوز یا پروانه ساخت ‌وساز در اراضی کشاورزی و نیز واگذاری خدمات زیربنایی توسط دیگر نهادها بدون استعلام و دریافت مجوز از جهادکشاورزی ممنوع است و افراد و دستگاه‌های متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

فرقانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در راستای یکپارچه سازی اراضی در شهرستان تبریز اقدامات موثری صورت پذیرفته است عنوان کرد: ۲۸۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در سه ماهه اول سال شناسایی و برای متخلفان اخطاریه صادر شده است.

وی اضافه کرد: از این میزان ۳۷ مورد نیز توسط تبصره ۲ ماده ۱۰ طی سه ماهه سال جاری تخریب، قلع وقمع و اعاده به وضع سابق شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز درباره مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی نیز گفت: افزایش بهره‌وری، افزایش درآمد کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش تولید از مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی به شمار می‌رود.

فرقانی در خاتمه سخنان خود بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و رونق کشاورزی، بسترسازی برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح آمایش سرزمین، ایجاد پشتوانه حمایتی برای کشاورزان برای اخذ وام و تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه، ساماندهی وضعیت حقوقی زمین و تولیدات کشاورزی، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و کمک به یکپارچگی اراضی، از بین رفتن تداخلات اراضی و اختلاف بین وراث زمین‌های کشاورزی و کاهش رفع اختلاف مالکیت اشخاص و دولت را از مزیت‌های اجرای طرح رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی عنوان کرد.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha