۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کاهش شکاف بین نسلی با اصلاح تدریس اساتید
رییس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد:

کاهش شکاف بین نسلی با اصلاح تدریس اساتید

مجاهدی گفت: در حال حاضر اگر اساتید دانشگاه خود را فقط معطوف به دانش کتاب کند و نیازهای جامعه را نادیده بگیرند منجر به ایجاد شکاف بین نسلی می‌شوند.

بازار؛ گروه اقتصاد: محمد مهدی مجاهدی رییس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه در گذشته دانشکده کاربردی اقتصاد داشتیم اما بعد به دانشگاه خوارزمی پیوست، گفت: این دانشگاهها قرار بود با علوم کاربردی سروکار داشته باشند. در حال حاضر مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی نیز با رویکرد پل زدن علوم کاربردی با علوم محض راه‌اندازی شده‌اند.

او افزود: در حال حاضر اگر اساتید خود را فقط معطوف به دانش کتاب کنند. وقتی نیازهای جامعه را نادیده بگیرند منجر به ایجاد شکاف بین نسلی می‌شوند. در شرایط کنونی دانش‌آموزان و دانشجویان از بطن جامعه به دانشگاه و مدرسه می‌روند اما می‌بینند که درسها با دغدغه جامعه ارتباطی ندارد. هم اکنون مدارس سیاست‌گذاری باید این شکاف را پر کنند.

مجاهدی با تاکید بر اینکه شکاف تکنولوژی نیز وجود دارد، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان می‌بینند علمی که آموخته در دستگاههای اداری مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل باید شکاف بهره‌برداری از دانش پر شود.

همچنین او اظهار کرد: در شرایط کنونی مشکل دیگری در تحصیلات تکمیلی وجود دارد. فارغ‌التحصیلان با انباشته‌ای از علم وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند با درک متفاوت جامعه مواجه هستند. ازاین رو شاهد سرخوردگی و مهاجرت فارغ‌التحصیلان هستیم. این مشکل در مدارس سیاست‌گذاری قابل حل است زیرا می تواند علوم کاربردی را به دانشجویان بدهد.

رییس مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه خلأهای در نظریات اقتصادی در دروس دانشگاهها وجود دارد، گفت: به همین دلیل مدارس سیاست‌گذاری اقتصادی با رویکرد عدالت گستری در آموزش و سیاست‌گذاری انجام شد.

مرتضوی با بیان اینکه در رشته‌های مرتبط با اقتصاد جذب شدند، افزود: هدف این بود که با جذب افراد با تحصیلات بین‌رشته‌ای نگاهی متفاوت با اقتصاد خوانده‌ها ایجاد شد.

همچنین نعمتی مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: وزارت اقتصاد برای پیشرفت و توسعه به گفتمان نیاز دارد. درحال حاضر کشور با تورم بالا مواجه است. در شرایط کنونی گفتمان پیشرفت وجود ندارد. گفتمانها را دانشمند می‌سازند فارغ‌التحصیلان سلولهای بنیادی برای ایجاد گفتمان هستند. در شرایط کنونی به یک شبکه نیاز داریم. امروز به چرخه‌ای از افراد فکور نیاز داریم. برای رسیدن به این مسیر به نگاه سیستمی و بین‌رشته‌ای وجود دارد.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha