۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
میانجی گری چگونه ممکن است وقتی که یک طرف، طرف دیگر را ترور می کند؟
گاردین:

میانجی گری چگونه ممکن است وقتی که یک طرف، طرف دیگر را ترور می کند؟

روزنامه گاردین در مطلبی به نقل از شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، نتانیاهو را به خرابکاری در مذاکرات صلح متهم کرد و پرسید میانجیگری چگونه موفق است وقتی که یک طرف، طرف دیگر مذاکره کننده را ترور می کند؟

به گزارش بازار، گاردین نوشت: نتانیاهو هفته گذشته هنگامی که در کنار دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در فلوریدا ایستاده بود، اظهارات مبهمی را درباره چشم انداز آتش بس در غزه مطرح کرد. وی دو روز بعد از سخنرانی جنجال برانگیزش در کنگره آمریکا گفت: ما امیدواریم چنین توافقی حاصل شود، زمان نشان خواهد داد.

نتانیاهو در سفر سه روزه اش به آمریکا مراقب بود از هر گونه ابراز تعهد به توافق آتش بس رونمایی شده توسط دولت جو بایدن در ۳۱ مه خودداری کند. در حالی که آمریکا علنا اصرار داشت که پذیرش طرح صلح بر عهده حماس است اما این دولت همچنین می دانست که باید نتانیاهو را به دلیل بی میلی برای هر گونه توافق دائمی آتش بس تحت فشار قرار دهد.

اما بر اساس گزارش های آمریکا، در حالی که به نظر می رسید نتانیاهو علنا در حال گمانه زنی درباره توافق آتش بس بود، اندیشه ترور رهبر حماس را در سر داشت.

گاردین با اشاره به ادعای بی اطلاعی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از این طرح نتانیاهو افزود: تبعات احتمالی چنین تروری برای همگان روشن است. شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، نتانیاهو را به خرابکاری متهم کرد و پرسید میانجی گری چگونه موفق خواهد بود وقتی که یک طرف، طرف دیگر مذاکره کننده را ترور می کند؟

این رسانه به نقل از ناظران سیاسی افزود: ترور اخیر نشان می دهد که چگونه آمریکا اغلب یک شریک کم اهمیت در روابط با رژیم اسرائیل بوده است.

مت داس مشاور سابق سیاست خارجی برنی سندرز سناتور آمریکایی نیز در این رابطه گفت: این ترور بار دیگر رفتارهای توهین آمیز نتانیاهو نسبت به بایدن را نشان داد. این رفتارهای تحقیرآمیز نتانیاهو ماه ها ادامه داشته و در سخنرانی هفته گذشته او در کنگره به اوج خود رسید. وی با سخنرانی در کنگره بار دیگر طرح آتش بس بایدن را تضعیف کرد اما بایدن تنها به روابط شخصی خود با نتانیاهو اهمیت قائل است و از تغییر رویکرد خود خودداری می کند.

داس همچنین گفت: بایدن با خودداری از تامین سلاح برای اسرائیل، نتانیاهو را برای ادامه دادن به این جنگ آزاد گذاشته است.

گاردین افزود: ترور هنیه همچنین نشان داد که دولت بایدن نمی تواند از روابط امنیتی با سیاستمداری که روش ها و اهداف متفاوتی دارد، و به نظر می رسد به دنبال پیروزی رقیب انتخاباتی اش است، بهره مند شود. نتانیاهو و ترامپ اهداف مشترکی را دنبال می کنند و برای این که از پیگرد قضایی فرار کنند، برای حفظ و کسب قدرت سیاسی تلاش می کنند.

در همین حال هیو لوات کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا، ترور هنیه را یک شکست راهبردی برای نتانیاهو توصیف کرد و نوشت: هنیه طرفدار آشتی فلسطینی ها و آتش بس بود. بنابراین حذف او در تغییرات قدرت در داخل گروه حماس تاثیر خواهد داشت و دستکم مواضع تندروانه را در مقطع کنونی تقویت خواهد کرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان تهدید به نبرد علنی در همه جبهه ها کرده است. منظور او احتمالا واکنشی چند وجهی است که باعث آغاز جنگ منطقه ای نخواهد شد هر چند که این اقدام فراتر از اقدام تلافی جویانه ایران در ماه آوریل خواهد بود. نصرالله همچنین این خواسته را نیز از کاخ سفید داشت که اگر واقعا به دنبال جلوگیری از جنگ منطقه ای جدی تر است، باید اسرائیل را برای توقف حملات خود در غزه تحت فشار قرار دهد.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha