۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
صادرات با طعم لبنیات و آب میوه| ۱۲۰ قلم کالا روانه بازارهای جهانی شد
بازار گزارش می دهد؛

صادرات با طعم لبنیات و آب میوه| ۱۲۰ قلم کالا روانه بازارهای جهانی شد

ساری- صادرات کالاها در مازندران روند روبه رشدی گرفت و فرآورده های لبنی بیشترین سهم را در این سبد به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران تا رسیدن به افق و برنامه صادراتی که چندسال قبل ترسیم شده فاصله دور و درازی دارد، اما روند ثبت صادرات انواع کالاها در سال جاری در استان شتاب گرفته است.

طبق برنامه ای که در سال ۱۴۰۰ در استان مازندران ترسیم شد، رسیدن به صادرات سه میلیارد دلاری هدفگذاری شد و با گذشت چند سال هنوز این برنامه صادراتی در استان محقق نشده است.

پایش و رصد کالاهای صادراتی در مازندران حکایت از آن است که بیشترین سهم را در سبد کالاها، فرآورده های لبنی به خود اختصاص داده است و مازندران با داشتن بزرگترین کارخانه لبنی توانست در بازارهای مختلف جهانی جای خود را باز کند.

کاله آمل با داشتن بزرگترین کارخانه و پالایشگاه شیر، همچنان در صادرات انواع فرآورده های لبنی از استان مازندران یکه تازی می کند و در حال حاضر ۶۶ سکوی شیرهای تولیدی مازندران را جمع آوری می کنند.

مدیرعامل شرکت کاله آمل با بیان اینکه پالایشگاه شیر آمل روزانه ۱.۲ میلیون لیتر شیر را پالایش می کند، گفت: همچنین سالانه ۳۰۰ میلیون دلار محصول صادر می شود.

غلامعلی سلیمانی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: درحال حاضر پالایشگاه شیرکاله در آمل ظرفیت پالایش و فرآوری روزانه پنج میلیون لیتر شیر را دارد که با راه اندازی فاز نخست آن روزانه ۱.۲ میلیون لیتر شیر را پالایش و تجزیه می‌کند.

یک تولیدکننده: با توجه به نیاز روزانه حدود یک ونیم میلیون لیتری شرکت کاله آمل به شیر، کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر آن درمازندران توسط دامداری های مازندران تامین وبقیه مورد نیاز این شرکت از حدود ۲۲ استان کشور تامین می شود

سلیمانی افزود: با توجه به نیاز روزانه حدود یک ونیم میلیون لیتری شرکت کاله آمل به شیر، کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر آن درمازندران توسط دامداری های مازندران تامین وبقیه مورد نیاز این شرکت از حدود ۲۲ استان کشور تامین می شود.

صادرات با طعم لبنیات و آب میوه| ۱۲۰ قلم کالا روانه بازارهای جهانی شد

طی سال جاری بیش از ۱۲۰ قلم کالا از استان مازندران به مقصد ۳۹ کشور جهان صادر شد که ۳۷ میلیون دلار آن را فرآورده های لبنی تشکیل داده است. تنوع کالایی و مقصد صادرات در استان مازندران طی سال های اخیر چشمگیرتر از قبل شده است.

صادرات آبمیوه به ۲۰ کشور جهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات بالغ‌بر ۱۰ هزار تن آب میوه و فرآورده‌های آن توسط یک شرکت به ۲۰ کشور آسیایی و اروپایی خبر داد.

بابک مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در حاشیه بازدید از یک شرکت فرآورده های غذایی اظهار کرد: سالانه ۱۰ هزار تن انواع محصولات توسط این شرکت به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می شود.

وی افزود: تاکنون محصولات آب میوه و فرآورده های آن به ۲۰ کشور مختلف صادر شده است.

وی همچنین با تاکید براین که خرید محصولات کشاورزی تولید شده در مازندران در اولویت واحدهای تولیدی استان قرار گیرد، افزود: حمایت از زنجیره تولید بر اساس محصولات پایه کشاورزی مازندران است.

مومنی خواستار در اولویت قرار گرفتن خریداری محصولات باغی تولیدی این استان برای تولید آبمیوه طبیعی و غیره شد.

سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات باغی و مرکبات در مازندران تولید می شود و امسال بیش از ۱۲۰ قلم کالا از مازندران به کشورهای مختلف ارسال و صادر شد.

۶۶۱ هزار تن کالا صادر شد

ناظر گمرکات مازندران از صادرات بیش از ۱۱۳ میلیون دلار انواع کالا طی چهار ماهه نخست سال جاری از گمرکات استان خبر داد و با بیان افزایش صادرات انواع کالا گفت: طی چهار ماهه نخست امسال ۶۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار از گمزکات مازندران صادر شده است.

صادرات با طعم لبنیات و آب میوه| ۱۲۰ قلم کالا روانه بازارهای جهانی شد

امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار بازاربا اشاره به صادرات بیش از ۱۲۰ قلم کالا از گمرکات نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدون کنار و آمل اظهار داشت: فرآورده‌های لبنی با ارزش ۳۷ میلیون دلار ، سیمان با ارزش ۱۶ میلیون دلار، مواد پلاستیکی با ۱۳ میلیون دلار، فلزات معمولی و مصنوعات آن با ۱۲ میلیون دلار و مصنوعات و محصولات از مواد معدنی با ارزش چهار میلیون دلار پنج قلم عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران است که سهم ارزشی ۷۲ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته اند.

جمشیدی در مورد مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به لحاظ ارزشی گفت: عراق با واردات ۳۶ هزار تن به ارزش ۴۴ میلیون و ۱۶۶ هزار دلار اولین مقصد کالاهای صادراتی گمرکات مازندران، روسیه با ۴۹۳ هزار تن به ارزش ۳۳ میلیون و ۳۹۱ هزار دلار، ترکمنستان ۳۵ هزار تن به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۴ هزار دلار، قزاقستان ۶۹ هزار تن به ارزش شش میلیون دلار و ترکیه به ارزش ۳ هزار تن به ارزش ۳ میلیون دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۶۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۹۵ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند.

بر اساس این گزارش صادرات به کشورهای فوق ۹۶ درصد از وزن و ۸۴ درصد از ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

یوسف نوری استاندار مازندران در گفت وگو با خبرنگار بازار در حاشیه کیل گذاری شناور هزار مترمکعبی لایروب ایران صدرا افزود: دو شناور و کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی در کارخانه ایران صدرا در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: با ساخت این شناورها ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران در دریای خزر افزایش می یابد و این شناورها تا شهریور سال آینده تحویل می شود.

استان مازندران صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری را در سال جاری هدفگذاری کرده است و با روند طی شده پیش بینی می شود، میزان صادرات از این میزان فراتر رود.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha