۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
قرارداد ۱.۳ میلیون دلاری پرسپولیس و شناسایی سود| تخلف ۳ شرکت بورسی
آخرین اخبار مهم اقتصادی هفته

قرارداد ۱.۳ میلیون دلاری پرسپولیس و شناسایی سود| تخلف ۳ شرکت بورسی

باشگاه ورزشی پرسپولیس از انعقاد قرارداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری بابت انتقال بازیکن عبدالکریم حسن به باشگاه الوکره قطر خبر داد. در ادامه به شرح اخبار مهم بورسی طی یک هفته اخیر میپردازیم.

هادی بهرامی؛ بازار: بازار بورس به دلیل خاصیت ریسک پذیری و بازدهی بالا در بلند مدت، سرمایه گذاران خاص خود را دارد؛ اما در کوتاه مدت ممکن است بازدهی منفی داشته باشد، از فاندامنتال و یا تکنیکال تاثیر ناپذیر باشد، بی تدبیری ها، کلاهبرداری های غیر مستقیم و بسیاری از موارد را داشته باشد. همین مواردی که گفته شد، سهامداران را طبیعتا از بازار دور میکند و نقدینگی فرار خواهد کرد؛ زیرا ترس و ناامیدی در بازار حاکم میشود. در حال حاضر برخی از اتفاقات منجر به ریزش بیشتر و یا بد خلقی های بازار میشود که همین مورد، باعث شده تا سرمایه گذاران پیگیر اخبار مهم سیاسی-نظامی و اقتصادی باشند.


۱- رشد تولید دو صنعت با اهمیت بازار سرمایه
روند مقدار تولید صنایع مهم بازار سرمایه نشان میدهد که از میان ۵ صنعت، فرآورده های نفتی با ۱۶ درصد و پس از آن کانه های فلزی با ۱۱ درصد رشد در صدر جدول میزان تولید صنایع در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال قرار دارند. در بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات کاهشی بوده است و در مقابل، صنایع فرآورده‌ های نفتی، مواد و محصولات شیمیایی و کانه‌ های فلزی با رشد تولید همراه بودند.


۲- قرارداد ۱.۳ میلیون دلاری پرسپولیس
باشگاه ورزشی پرسپولیس از انعقاد قرارداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری بابت انتقال بازیکن عبدالکریم حسن به باشگاه الوکره قطر خبر داد و برای دو روز کاری با توقف نماد روبرو شد. این رقم به عنوان درآمد در ترازنامه مالی سرخ پوشان ثبت خواهد شد و باشگاه امیدوار است با این درآمد زایی، شرایط بهتری داشته باشد.


۳- توقف واردات خودرو های کارکرده با اعلام بانک مرکزی
بانک مرکزی در اطلاعیه ‌ای به اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرده تا قبل از تنظیم آیین‌ نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات خودرو های کارکرده از هر اقدامی برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنند. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت : در مورد ارز واردات خودرو های کارکرده هم با توجه به اینکه مقرر شده است منشا ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و خود افراد تامین کننده ارز واردات باشند، اساسا بانک مرکزی نمی‌تواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند.


۴- عدم تمایل دستگاه‌ های دولتی به واگذاری و مولدسازی دارایی‌ های مازاد
چالش های فراوانی پیش روی مولدسازی قرار داشته و دستگاه های دولتی به سختی تمایل به واگذاری و مولدسازی دارایی های مازاد دارند. راهبردهای سازمان خصوصی سازی برای پنج سال آتی شامل مولدسازی دارایی دولت، واگذاری مالکیت و مدیریت بنگاه ها به بخش غیردولتی، نظارت بر واگذاری های انجام یافته و صیانت از اموال مشمول واگذاری و نظارت بر واگذاری های بنگاه های تحت مالکیت نهادهای عمومی غیر دولتی با اولویت صندوق های بازنشستگی است.


۵- گزارش تخلف سه شرکت‌ بورسی در پرداخت سود سهام عدالت
پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و گروه مپنا هم ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند. باید با پیگیری‌ ها سود سهام عدالت را کامل وصول و الباقی سود سال ۱۴۰۱ به حساب مشمولان واریز شود.


۶- اعلام آمادگی پزشکیان به ماکرون درباره ادامه مذاکرات
روسای جمهور ایران و فرانسه در تماس تلفنی یک ساعته درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات رفع تحریم، جنگ اوکراین و آخرین تحولات در غزه و لبنان گفت و گو کردند. امانوئل مکرون بابت انتخاب پزشکیان تبریک گفت و از رویکرد ایجاد تعامل و تعادل در سیاست خارجی استقبال و ابراز امیدواری کرد روابط ایران با فرانسه و دیگر کشور های اروپایی در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد. پزشکیان با اعلام آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چارچوب توافق، اجرای همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌ها را حداقل انتظار از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفتگوها دانست.


۷- لغو پذیره نویسی سهام شرکت لیزینگ اعتماد
قرار بود امروز ۴۰۰ میلیارد تومان از سهام این شرکت با سرمایه هزار میلیارد تومانی با نماد "ولاعتماد" به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم و سهمیه حداکثر ۲۰۰ هزار سهمی هر کد حقیقی و حقوقی انجام شود که به دلیل شرایط خاص بازار و اتفاقات سیاسی-نظامی، پذیره نویسی لغو و به آینده موکول شد.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha