۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
خطر خرید رمزارزها در شرایط فعلی جدی است!
واکنش سنگین بازار ارزهای دیجیتال به تشنج در خاورمیانه؛

خطر خرید رمزارزها در شرایط فعلی جدی است!

شکل گیری بی ثباتی و تشنج در خاورمیانه در کنار اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو آمریکا را می توان از عوامل اصلی ریزش بازار رمزارزها دانست که احتمال ادامه روند اصلاحی قیمت برای روزهای آتی نیز وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: با ایجاد آشفتگی در بازارهای جهانی، قیمت بیت کوین روز پنجشنبه نسبت به روز گذشته خود بیش از ۴ درصد ریزش را تجربه کرد. این ریزش قیمت تا حد قابل توجهی غیرقابل پیش بینی بود؛ چراکه جروم پول، رئیس فدرال رزرو در سخنان روز چهارشنبه خود تاکید کرد که در صورت ادامه روند کاهشی تورم و رسیدن به هدفگذاری ۲ درصد در نرخ سالانه آن، امکان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر وجود دارد.

ریزش قیمت بیت کوین اما در حالی رخ داد که اساسا، هرگونه خبر مربوط به کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا باید منجر به افزایش چشمگیر قیمت بازار ارزهای دیجیتال میشد؛ با اینحال شاهد شکل گیری روندی معکوس در بازار هستیم که می تواند طی روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

سخنان مشروط جروم پاول و تاثیر منفی آن بر بازار

مهترین دلیل ریزش بیت کوین، سخنان مشروط جروم پاول رئیس فدرال رزرو بوده که اگرچه برای نخستین بار، از ماه سپتامبر به عنوان زمان تقریبی آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی نام برد؛ اما وعده خود را کاملا مشروط به ادامه روند جاری برای نرخ تورم در آمریکا دانسته و هیچ قطعیتی در خصوص سخنان وی به چشم نخورد.

اساسا باید به این نکته توجه داشت که دارایی های ریسک پذیر همچون ارزهای دیجیتال، تنها زمانی قابلیت رشد چشمگیر خواهند داشت که وضعیت کلی اقتصاد جهانی به ثبات و چشم انداز مثبت برسد.

این امر، سرمایه گذاران را به این نتیجه رسانده که فدرال رزرو هیچ گونه فشار محیطی برای آغاز سریع کاهش نرخ بهره بانکی را نپذیرفته و همچنان منتظر نتایح ملموس تری برای وضعیت تورم در آمریکا است.

خطر خرید رمزارزها در شرایط فعلی جدی است!

جروم پاول طی سخنان روز گذشته خود تاکید کرد که فدرال رزرو هرگونه تصمیم مربوط به بر کاهش نرخ بهره بانکی را به زمان «کاهش پایدار تورم» و قرار گیری آن در محدوده زیر ۲ درصد موکول خواهد کرد. در حقیقت، علیرغم آنجه تصور می شد، بازارهای پر ریسک به ویژه ارزهای دیجیتال به سرعت به این سخنان پاول واکنش نشان داده و آغاز به اصلاح قیمت کرد.

ضربه بزرگ بی ثباتی خاورمیانه به ارزهای دیجیتال

مورد دیگری که به نظر می رسد حتی بیش از سخنان رئیس فدرال رزور بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده، مساله بی ثباتی و نامشخص بودن وضعیت بازارهای جهانی در پی تنش جدید در خاورمیانه است. ترور اسماعیل هنیه در تهران و وعده ایران برای تلافی این ترور منجر به ایجاد آشفتگی در ابزارهای جهانی شده است. عمده این تغییرات نیز مروبط به بازار نفت بوده که طی شبانه روز گذشته، شاهد رشد حدود ۲ درصدی خود بوده است.

نکته دیگری که برای سرمایه گذاران ایرانی بسیار قابل تامل به نظر می رسد، مساله افزایش لجام گسیخته قیمت دلار در بازار داخل بوده که دلیل عمده آن، ترس ایجاد شده ناشی از ایجاد درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی است.

اساسا باید به این نکته توجه داشت که دارایی های ریسک پذیر همچون ارزهای دیجیتال، تنها زمانی قابلیت رشد چشمگیر خواهند داشت که وضعیت کلی اقتصاد جهانی به ثبات و چشم انداز مثبت برسد. با این حساب، هرگونه شوک منفی به اقتصاد جهانی که شرایط بازار را با آشفتگی و بی ثباتی همراه سازد، تاثیر نامطلوب بزرگی بر این بازارها بر جای خواهد گذاشت. برای اثبات این ادعا، کافی است تاثیرپذیری بازار ارزهای دیجیتال در پی شیوع کرونا، تعطیلی کارخانه های بزرگ جهان به ویزه در چین و فرو رفتن اقتصادهای بزرگ در رکود محض را بررسی نماییم؛ شرایط که در مجموع منجر به سقوط قیمت بیت کوین به کانال ۱۷ هزار دلار شد.

اکنون نیز با تهدید ایجاد شده در خاورمیانه که عمدتا بازار انرژی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، میزان بی ثباتی در اقتصاد جهانی افزایش یافته که این موضوع تاثیر بسیار منفی بر قیمت ارزهای دیجیتال خواهد داشت. از سوی دیگر، افزایش قیمت انرژی می تواند منجر به شکل گیری موج تازه ای از تورم در آمریکا شده که همین امر، می تواند جروم پاول و کمیته بازار آزاد فدرال این کشور را از اجرای فرآیند آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر منصرف سازد.

شرایط فعلی ایجاد شده در بازار ارز کاملا ناشی از تحریک احساسات بازار و فرو رفتن به فاز ترس است که حباب قابل توجهی برای دلار در داخل ایران ایجاد نموده است. لذا، در شرایط فعلی پیشنهاد می شود حتی المقدور تا زمان بازگشت ثبات نسبی به بازار از گشودن هرگونه موقعیت معاملاتی به ویژه موقعیت های خرید اجتناب نموده و در خصوص موقعیت های فروش نیز صبر داشته باشید

خطر معامله رمزارزها طی روزهای آتی ایران

نکته دیگری که برای سرمایه گذاران ایرانی بسیار قابل تامل به نظر می رسد، مساله افزایش لجام گسیخته قیمت دلار در بازار داخل بوده که دلیل عمده آن، ترس ایجاد شده ناشی از ایجاد درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی است. قیمت تتر در بازار آزاد، تنها طی ۴۸ ساعت گذشته به کانال ۶۱ هزار تومان در عصر روز پنجشنبه صعود کرده که همین امر می تواند منجر به متضرر شدن سرمایه گذاران ایرانی شود. بخشی از این افزایش قیمت نیز ناشی از ریزش قیمت بیت کوین بوده که نسبتی معکوس با روند قیمت تتر دارد. خطری که در حال حاضر سرمایه گذاران ایرانی را تهدید می کند، خرید ارزهای دیجیتال بر مبنای قیمت فعلی تتر و احتمال اصلاح بیشتر قیمت آنها در بازار است.

همچنین باید توجه داشت که شرایط فعلی ایجاد شده در بازار ارز کاملا ناشی از تحریک احساسات بازار و فرو رفتن به فاز ترس است که حباب قابل توجهی برای دلار در داخل ایران ایجاد نموده است. لذا، در شرایط فعلی پیشنهاد می شود حتی المقدور تا زمان بازگشت ثبات نسبی به بازار از گشودن هرگونه موقعیت معاملاتی به ویژه موقعیت های خرید اجتناب نموده و در خصوص موقعیت های فروش نیز صبر داشته باشید تا شوک وارد آمده با بازار ارزهای دیجیتال برطرف شده و بازار به حالت نرمال بازگردد. باید توجه داشت که در شرایط شکل گیری و تشدید بی ثباتی در نظام بین الملل به ویژه در منطقه خاورمیانه که شاهراه انرژی جهان به حساب می آید، نباید صرفا به تحلیل های تکنیکال برای بازارهای پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال اتکا کرده و حتما باید خبرهای تاثیرگذار بر شرایط فاندامنتال را دنبال نمود.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha