۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
مکو سازنده است؛ سرعت توسعه ایستگاه های شارژ برقی به کارفرما بستگی دارد
جوابیه شرکت مپنا به گزارش تحلیل بازار

مکو سازنده است؛ سرعت توسعه ایستگاه های شارژ برقی به کارفرما بستگی دارد

شرکت مکو در گروه مپنا در توسعه بومی فناوری ایستگاه های شارژ برقی سرمایه گذاری کرده اما اجرایی شدن پروژه ایستگاه های شارژ منوط به سرمایه گذاری کارفرماها است.

بازار، گروه صنعت: گروه مپنا در پاسخ به مطلبی با تیتر " شوآف مپنا برای ایستگاه‌های شارژ ادامه دارد" که در تحلیل بازار و با کد خبر ۲۹۷۲۵۵ منتشر شده جوابیه ارسال کرده که اگر چه نافی گزارش مذکور نیست اما بر حسب رسالت رسانه ای، اصل تعامل دو سویه میان مخاطبان و بنگاه های اقتصادی با این رسانه و نیز مطابق با قانون مطبوعات عین جوابیه را منتشر می کند.

در این جوابیه آمده است: با توجه به ضرورت ارائه اطلاعات صحیح برای آگاهی مخاطبان محترم و تنویر افکار عمومی، متن جوابیه زیر ارسال می شود. لطفا مقرر نمایید به طور کامل، با فرمت مشابه خبر مذکور و در محل یکسان منتشر شود.

برقی سازی با وجود موانعی که هنوز در کشور ما دارد، یک حرکت تدریجی و لاجرم است که در نهایت فرصت بزرگی برای ارتقاء صنعت حمل و نقل و نیز بهبود مصرف انرژی در کشور خواهد بود

مکو سازنده است نه سرمایه گذار

شرکت مکو در گروه مپنا طراح و سازنده تجهیزات و زیرساخت های شارژ خودرو برقی است که سرمایه گذاری قابل توجهی برای توسعه بومی فناوری در این صنعت انجام داده و بدیهی است که محصولات خود را به صورت تجاری به مشتریان می فروشد. لذا ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای تأمین ۵۰۰۰ دستگاه شارژر در سطح شهر تهران، اجرایی شدن این پروژه بزرگ را وابسته به تأمین منابع مالی توسط کارفرمای محترم می داند. به عبارت دیگر، این ظرفیت از لحاظ فنی و اجرایی وجود دارد اما واضح است که قرارداد مربوط باید با تکمیل تعهدات پیش پرداخت توسط کارفرما عملیاتی شود.

در مواردی که منابع لازم از سوی خریداران به صورت متناسب با تقاضا در اختیار این شرکت قرار گرفته، این مجموعه با تمام توان اقدام به تأمین آن کرده؛ که طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شارژرهای ۲۴۰ کیلووات اتوبوس برقی برای شرکت ایران خودرودیزل و فروش و نصب شارژرهای AC دیواری برای دو شرکت خودروساز از این موارد تحقق یافته است

در مواردی که منابع لازم از سوی خریداران به صورت متناسب با تقاضا در اختیار این شرکت قرار گرفته، این مجموعه با تمام توان اقدام به تأمین آن کرده؛ که طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شارژرهای ۲۴۰ کیلووات اتوبوس برقی برای شرکت ایران خودرودیزل و فروش و نصب شارژرهای AC دیواری برای دو شرکت خودروساز از این موارد تحقق یافته است.

در ادامه به نارضایتی هایی از سوی مدیران وزارت صمت و خودروسازها اشاره شده ولی به مصادیق آنها و نیز دلایل نارضایتی اشاره ای نشده است؛ این در حالی است که حضور فعال این شرکت برای توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی در کنار سایر فعالان صنعت، همواره مورد تأکید و استقبال مسئولان ذیربط بوده است. از منظر کیفی نیز محصولات این شرکت بر مبنای آخرین فناوری روز و استانداردهای جهانی طراحی و تولید شده اند، زیرا صنعت خودرو برقی یک صنعت فراگیر شده در دنیاست که هیچ محصولی بدون برخورداری از استانداردهای لازم، قابلیت ارائه خدمات به خودروهای متنوع موجود را ندارد. بنابراین اگر با نقل اظهار نظر یکی از مسئولین محترم وزارت صمت مبنی بر عدم وجود هماهنگی کلان در زمینه برقی سازی در سطح کشور، گروه مپنا (تولید کننده) به "شوآف" متصف شود، باعث انحراف ذهن از اصل دغدغه درستی است که در خصوص ضرورت رفع موانع توسعه برقی سازی در کشور مطرح شده است.

گروه مپنا علاوه بر طراحی و ساخت انواع شارژر و ایجاد شبکه بالادستی مرتبط با آن، موضوع تامین برق را نیز در حد توان و مسوولیت خود دنبال می کند. علاوه بر تامین برق در موارد لازم از شبکه که در حال حاضر محدودیت های خود را دارد و در طول زمان موانع آن کاسته می شود، این گروه محصولاتی در دست طراحی و توسعه برای آینده میان مدت دارد که بتوان در موارد ضروری خارج از شهرها، مستقل از شبکه نیز برق سیستم های شارژ را تامین نمود.

در بخش آخر بیان شده است که چرا برای احداث ایستگاه های شارژ مناقصه برگزار نشده و به سمت استفاده از ظرفیت مجموعههای خارجی نمی رویم. در پاسخ باید گفت متولیان بخش دولتی و عمومی بر اساس قوانین مصرح موجود، مکلف به استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل هستند و گروه مپنا در همین راستا مانند سایر کسب و کارهای خود همواره آمادگی حضور در مناقصه را نیز دارد.

کیفیت شارژر، با عمر باتری خودرو نسبت کامل دارد، لذا گروه مپنا با نگاه به امکان صادرات و رقابت با سازندگان غیر ایرانی، کوشیده در ساخت شارژرها استانداردهای بین المللی را اعمال کند و بدیهی است این خریداران هستند که محصول مورد نظر خود را از بین گزینه های در دسترس انتخاب می کنند

اما در خصوص واردات شارژرهای خارجی باید به موارد زیر توجه داشت:

- زیرساختهای شارژ، همیشه وابسته به یک سامانه مدیریت و نظارت برخط ایستگاه های شارژ است که شرایط عملکرد این ایستگاه ها را پایش میکند. این سامانه، داده های مذکور را به مراجع بالادست توزیع برق انتقال می دهند و موضوع امنیت اطلاعات در شبکه از اهمیت بالایی برای سازمانهای متولی برخوردار است.

- کیفیت شارژر، با عمر باتری خودرو نسبت کامل دارد، لذا گروه مپنا با نگاه به امکان صادرات و رقابت با سازندگان غیر ایرانی، کوشیده در ساخت شارژرها استانداردهای بین المللی را اعمال کند و بدیهی است این خریداران هستند که محصول مورد نظر خود را از بین گزینه های در دسترس انتخاب می کنند.

- مسئله خدمات پس از فروش نیز از جمله موارد مهمی است که برای هر محصول وارداتی باید مد نظر قرار گیرد.

البته در متن خبر درج شده مواردی از قبیل قیمت دستگاه شارژر خانگی ذکر شده است که در این زمینه شرکت های معتبر ایرانی هم در بازار رقابت تجاری حضور دارند که به دلیل اهمیت توسعه سریعتر این صنعت در کشور، حضور آنها مایه خرسندی است.

در نهایت، باید اذعان کرد که برقی سازی با وجود موانعی که هنوز در کشور ما دارد، یک حرکت تدریجی و لاجرم است که در نهایت فرصت بزرگی برای ارتقاء صنعت حمل و نقل و نیز بهبود مصرف انرژی در کشور خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۷٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha