۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
موافقت مشروط فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره بانکی؛ طلا و ارزهای دیجیتال در کانون توجه سرمایه گذاران!
بازار گزارش می دهد؛

موافقت مشروط فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره بانکی؛ طلا و ارزهای دیجیتال در کانون توجه سرمایه گذاران!

با اعلام رسمی رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتمال کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر در صورت کاهش تورم در آمریکا، توجه سرمایه گذاران به بازار فلزات گرانبها مانند طلا و همچنین ارزهای دیجیتال دوخته شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: رئیس فدرال رزرو آمریکا در جریان جلسه روز چهارشنبه خود برای نخستین بار اعلام کرد که احتمال آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر وجود دارد. جروم پاول، تاکید کرد که با توجه به کاهش تورم در آمریکا، گزینه کاهش نرخ بهره بانکی برای ماه سپتامبر نیز روی میز است. وی با اینحال تاکید کرد که هنوز هیچ گونه قطعیتی در این خصوص وجود نداشته و همه چیز به ادامه کاهش تورم طی هفته های آتی بستگی دارد.

رئیس فدرال رزرو همچنین تاکید کرده است که این نهاد در حال نزدیک شدن کامل به هدفگذاری خود برای نرخ تورم بوده و این احتمال وجود دارد که نرخ بی سابقه ۵.۳ درصدی بهره بانکی در آمریکا رو به کاهش بگذارد. اکنون با این اظهارات جروم پاول، نگاه همه تحلیلگران بازار به جلسه مهم کمیته بازار آزاد فدرال دوخته شده که قرار است طی روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر برگزار شود.

حال باید دید که در صورت عملی شدن وعده پاول برای کاهش نرخ بهره بانکی، کدامیک از بازارها قابلیت رشد بیشتری داشته و چه موانع دیگری به جز نرخ بهره بانکی بر سر راه پیشرفت آنها وجود دارد.

طلا و ارزهای دیجیتال، در کانون توجه سرمایه گذاران

افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا طی دو سال گذشته منجر به افزایش شاخص دلار و پر رنگ تر شدن نقش ارز ملی آمریکا به عنوان «ابزار سرمایه گذاری امن» برای سرمایه گذاران شده بود. در حقیقت، سرمایه گذاران ترجیح می دادند به جای سرمایه گذاری روی بازارهای پر ریسک همچون بازار سهام، ارزهای دیجیتال و حتی فلزات غیربازده چون طلا و نقره، به سمت دلار امن حرکت کنند تا علاوه بر به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری، سود ماهانه خود را نیز دریافت نمایند.

دونالد ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود از بیت کوین به عنوان «پول تقلبی» نام میبرد، هفته گذشته با سخنرانی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴، از این رمزارز دفاع کرده و گفت که آمریکا باید به بزرگترین مرکز مبادله رمزارزها در جهان تبدیل شود.

با این حساب، به طور طبیعی با کاهش نرخ بهره بانکی، دلار امن به عنوان ابزار سرمایه گذاری، جذابیت خود را تا حد زیادی برای سرمایه گذاران از دست خواهد داد. به صورت طبیعی، طلا و نقره (به همراه بسیاری دیگر از کامودیتی ها) در مسیری خلاف جهت شاخص دلار حرکت می کنند. یعنی در صورت کاهش نرخ بهره و شاخص دلار در بازار فارکس، می توان انتظار داشت که بخش بزرگی از سرمایه های نقدی سپرده گذاری شده در بانک های آمریکا و اروپا به سمت بازار طلا حرکت کنند که در این صورت، می توان انتظار افزایش چشمگیر طلا و عبور از رکورد تاریخی قیمت ۲۴۸۳ دلاری آن که در ماه جولای امسال به ثبت رسید را داشت.

باید روند قیمت انرژی را طی روزهای آتی به ویژه در صورت اقدام عملیاتی ایران علیه مواضع اسرائیل در خونخواهی اسماعیل هنیه را دنبال کرد و دید که تنش های اخیر تا چه بازار انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما در خصوص ارزهای دیجیتال نیز به نظر می رسد وضعیتی مشابه را شاهد باشیم. در حال حاضر، علاوه بر اظهارات جروم پاول و شرایط فاندامنتال اقتصاد آمریکا، موارد دیگری چون حمایت هر دو حذب دموکرات و جمهوریخواه و نامزدهای آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا یعنی دونالد ترامپ و احتمالا کامالا هریس از ارزهای دیجیتال نیز به چشم می خورند. شرایط جدید تفاوت زیادی با گذشته دارد و تا حد زیادی شاهد تغییر رویکرد سیاستمداران آمریکایی در قبال ارزهای دیجیتال هستیم. به عنوان مثال، دونالد ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود از بیت کوین به عنوان «پول تقلبی» نام میبرد، هفته گذشته با سخنرانی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴، از این رمزارز دفاع کرده و گفت که آمریکا باید به بزرگترین مرکز مبادله رمزارزها در جهان تبدیل شود. لذا، انتظار می رود در صورت آغاز کاهش نرخ بهره بانکی، ارزهای دیجیتال نیز در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گیرند که در این صورت، باید منتظر افزایش قیمت چشمگیر آنها در بازاهای جهانی در کنار طلا باشیم.

موانع موجود بر سر راه کاهش نرخ بهره بانکی

علیرغم تمامی خوشبینی های مطرح شده در خصوص کاهش نرخ تورم در آمریکا، باید توجه داشت که هنوز مشکلاتی بر سر راه وجود دارند که می توانند زمان اجرای تصمیم به آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در این کشور را تحت تاثیر قرار دهند. ظاهرا همین امر باعث شده تا جروم پاول اظهارات خود در خصوص کاهش نرخخ بهره بانکی را به صورت مشروط بیان کرده و هنوز قطعیتی در سخنان وی به چشم نمی خورد. در حال حاضر، مهمترین مشکل موجود بر سر راه، اقدامات بی ثبات کننده اسرائیل در منطقه خاورمیانه است که مهمترین آنها، ترور اسماعیل هنیه از رهبران جنبش حماس در تهران است. تنها نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهند که قیمت نفت از روز چهارشنبه بین ۱ الی ۲.۵ درصد افزایش را شاهد بوده که البته این افزایش قیمت در بازار فلزات گرانبها همچون طلا و نقره نیز به خوبی مشهور بوده است.

افزایش قیمت انرژی را می توان یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر تمام اقتصادهای بزرگ جهانی از جمله اقتصاد آمریکا دانست. لذا، باید روند قیمت انرژی را طی روزهای آتی به ویژه در صورت اقدام عملیاتی ایران علیه مواضع اسرائیل در خونخواهی اسماعیل هنیه را دنبال کرد و دید که تنش های اخیر تا چه بازار انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بدیهی است که در صورت ادامه دار شدن شوک های متناوب به بازار انرژی و افزایش قیمت، نمی توان انتظار چندانی در خصوص آغاز کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا برای ماه سپتامبر را داشت.

کد خبر: ۲۹۷٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha