۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
نمادهای مخابراتی چرا مثبت معامله شدند
بازار وضعیت همراه و اخابر را تحلیل کرد؛

نمادهای مخابراتی چرا مثبت معامله شدند

پس از جو منفی بورس در روزهای اخیر بیشتر نمادها صف فروش شدند. اما بررسی ارزندگی بنیادی دو نماد اخابر و همراه باعث معاملات متعادل آنها شد.

بازار؛ گروه بورس: درحالی که بازار سهام به دلیل جو روانی با ۵۲ هزار افت روبرو شده است اما دو نماد اخبار و همراه معاملات متعادلی داشتند. در شرایط کنونی نماد اخابر در سه ماهه اخیر آفتی ۱۸ درصدی داشته است. اما در ۹ ماهه این نماد مثبت ۳ درصد بازدهی داشته است.
از آنجایی که بررسی‌هایی برای افزایش سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل تجدید ارزیابی انجام شده‌است. همچنین مورد تایید حسابرس و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است. به زودی شاهد روند مثبت این سهم خواهیم بود. چراکه این نماد در ۱۲ ماهه سال گذشته به ازای هر سهم حدود ۷۲ تومان سود ساخته بود. درحالی که سال مالی قبل تر آن نماد اخابر به ازای هر سهم سودی ۱۰ تومانی ساخته بود.

در سال مالی اخیر تلفن ثابت یک پنجم درآمد ۱۴۰۳ اخابر را شامل شده‌است. با سیاست‌هایی که اخیرا پیش گرفته‌اند از جمله اتصال فیبر نوری استفاده از ثابت افزایش می‌یابد. به همین دلیل سهم درآمد این بخش اخابر بالاتر می‌رود

با توجه به صورتهای مالی امسال اخابر از ضرر خارج شد و به سود رسید. این شرکت بعد از مجوز تغییر تعرفه به سود عملیاتی توجهی ویژه داشته‌است. بر همین مبنا برای ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده که سود عملیاتی مثبت شود. در همین راستا ظرفیت‌سازی خوبی برای فیبر نوری انجام داده‌اند.
یکی دیگر از اقدامات مدیران اخابر این بوده که تغییراتی در تکنولوژی و بازار ایجاد کرده‌اند.
در سال مالی اخیر تلفن ثابت یک پنجم درآمد ۱۴۰۳ اخابر را شامل شده‌است. با سیاست‌هایی که اخیرا پیش گرفته‌اند از جمله اتصال فیبر نوری استفاده از ثابت افزایش می‌یابد. به همین دلیل سهم درآمد این بخش اخابر بالاتر می‌رود. برای تحقق این هدف برنامه سه ساله دیگری در دست اجرا دارند که می‌تواند به تحقق سود عملیاتی کمک کند.

گزارش سودآوری نماد همراه
شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد همراه از نظر میزان درآمد تغییر چندانی نسبت به سه ماهه سال گذشته نداشته است. به طوری که به ازای هر سهم حدود ۱۲ تومان سود ساخته است.

ارزیابی عملکرد همراه اول در صورت‌های مالی نشان داده که درآمد عملیاتی ۳۱ درصد و سود خالص شرکت ۲۲ درصد افزایش داشته است. این سودآوری نماد همراه در شرایطی رخ داده است که هزینه‌های شرکتها به دلیل تغییر نرخ دلار بالا رفته است. درواقع رشد قیمت ارز باعث کاهش اثر افزایش تعرفه‌ها روی سود همراه شده‌است

با توجه به اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۹.۵ میلیون مشترک جدید جذب کرده با افزایش درآمد روبرو خواهد شد. طبق گزارشها رشد ترافیک دیتا برای همراه اول ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

در سال‌های یکی از فعالیت‌های همراه اول، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا بوده، به گونه‌ای که خدمات متنوعی از طریق آچاره، فلای تو دی، جاجیگا، میاره و... ارایه می‌کند.
همچنین این شرکت پروژه‌های در سطح ملی در دست اقدام دارد که میتواند سبد درآمدهای شرکت را متنوع کند. برای نمونه هوشمندسازی زنجیره تأمین تا توزیع، اپراتور همراه انرژی، خودرو متصل، اولین اپراتور ملی سلامت، اعتبار همراهی، سامانه کشاورزی هوشمند، اپراتور لجستیک هوشنمد در حال حاضر چشم‌انداز سودآوری را برای این شرکت ترسیم می‌کنند.
ارزیابی عملکرد همراه اول در صورت‌های مالی نشان داده که درآمد عملیاتی ۳۱ درصد و سود خالص شرکت ۲۲ درصد افزایش داشته است. این سودآوری نماد همراه در شرایطی رخ داده است که هزینه‌های شرکتها به دلیل تغییر نرخ دلار بالا رفته است. درواقع رشد قیمت ارز باعث کاهش اثر افزایش تعرفه‌ها روی سود همراه شده‌است.
همچنین با توجه به اینکه نماد همراه تا پایان سال جاری افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد داشت. به همین دلیل به طور قطع روند صعودی در این نماد خواهیم داشت.
باید توجه داشت که معاملات نمادهای بورسی بدون در نظر گرفتن جو کلی بازار و جریان پول قابل تحلیل نیست. از این رو علاوه بر اینکه فارغ از جو روانی باید وضعیت بنیادی و تکنیکال دو نماد اخابر و همراه را بررسی کرد.


چشم‌انداز بازار سهام
در حال حاضر هرچند بورس منفی است. اما باید توجه داشت که تعادل بعد از منفی‌ها معمولا بعد از یک روز بر می گردد. در واقع منفی ها مثل سیل می آیند و بعد از آن سهامداران مشغول بررسی بازمانده ی سیل و سهامشان می شوند.
در حالی که روند انتشار اوراق مرابحه توسط دولت ادامه دارد. تخصیص اخزا به طلبکاران اما با سرعت کندی صورت میگیرد. تقریبا اخزای جدید به کسانی که باید تخصیص بگیرند، داده نشده است. همین مساله عرضه ی اخزا در بازار را کاهش داده است. از طرف دیگر صندوق های درآمد ثابتی که باید نسبت اوراق دولتی خودشان را تنظیم کنند، اخزا به اندازه ی کافی پیدا نمی کنند. یا باید نرخ پایین تر را قبول کنند. اگر این مدیریت در عرضه و تقاضا در بازار اوراق دولتی صورت بگیرد، می‌توان انتظار داشت نرخ سود اخزا در کمتر از 30 درصد تنظیم شود تا بانک مرکزی در نیمه ی دوم سال سیاست پولی خودش را مشخص کند.

کد خبر: ۲۹۷٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha