۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
مدیریت اقتصادی و رفتار دیپلماسی تعیین کننده نرخ ارز| دلار در مسیر بازگشت به کانال 59 هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد

مدیریت اقتصادی و رفتار دیپلماسی تعیین کننده نرخ ارز| دلار در مسیر بازگشت به کانال 59 هزار تومان

دولت جدید درحالی کار خود را آغاز کرده که قیمت دلار را زیر ۶۰ هزار تومان تحویل گرفته رقمی که معلوم نیست با انتخاب مدیران اقتصادی و اجرای سیاست های جدید در حوزه های مختلف طی ماههای آینده چه رقمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند طی سه سال اخیر قیمت ها در بازار ارز با نوسان مقطعی شدیدی همراه بود و دلار ۲۵ هزار تومانی در پایان دولت روحانی پس از ورود شک های اقتصادی و نیز متاثر از برخی سیاست گذاری های ارزی و اقتصادی طی ۳ سال به حدود ۷۰ هزار تومان رسید، اما پیش بینی برخی ها که معتقد بودند با جراحی های اقتصادی قیمت دلار در این دولت به ۱۰۰ هزار تومان می رسد، خوشبختانه با مدیریت بانک مرکزی و تصمیم گیری های اصولی اقتصادی، این پیش بینی ها درست از آب درنیامد، به طوری که دولت جدید هم اکنون دلار آزاد را با قیمت ۵۹ هزار تومان تحویل گرفته است. دلاری که پس از حمله تروریستی اخیر به رئیس دفتر حماس در ایران دچار تغییراتی شد و نرخ آن پس از مدتها به بیش از ۶۰ تومان رسید اما این رقم پایدار نبود و اکنون در حال رسیدن به نرخ قبلی و ورود به کانال ۵۹ هزار تومان است.

اینکه بهای دلار قبل از سکانداری دکتر پزشکیان بر مسند ریاست جمهوری مدتها در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفت و از ثبات قیمتی مناسبی با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار برخوردار بود، ناشی از چگونگی مدیریت آن است که به گفته کارشناسان همراه با سیاست گذاریها و تصمیم گیری های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و تامین نیاز متقاضیان این کالا در بازارهای رسمی بوده است. البته نقش افزایش سطح درآمدهای ارزی کشور در پی انجام دیپلماسی های اقتصادی و به دنبال آن فروش قابل توجه نفت، توسعه صادرات همچنین رایزنی هایی که منجر به آزادسازی ارزهای بلوکه شده است نیز در این زمینه نباید نادیده گرفته شود.

اینکه چرا قیمت ارز طی سه سال اخیر با افزایش چشم گیری رو به رو شد به اجرای برخی سیاست ها چون جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و صد البته تشدید تحریم های بین المللی همچنین تنش های منطقه بر می گردد

جراحی اقتصادی که نرخ ارز را افزایشی کرد

به هر حال اینکه چرا قیمت ارز طی سه سال اخیر با افزایش چشم گیری رو به رو شد به اجرای برخی سیاست ها چون جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و صد البته تشدید تحریم های بین المللی همچنین تنش های منطقه بر می گردد اما مهمترین موضوع تاثیر گذار بر این مسئله پایان دهی به تخصیص ارز کالاهای اساسی بود که بر رشد نرخ تورم اثر گذاشت. اجرای سیاستی که با هدف رفع رانت و ناعدالتی شکل اجرایی به خود گرفت ولی تبعات خود را نیز به دنبال داشت. با تخصیص این نوع نرخ ارز باید نظارت نیز افزایش پیدا می‌کرد تا قیمت کالای وارداتی و قیمت مصرف کننده متناسب می بود، اما کالاهای وارد شده با چنین ارزی، در عمل کالاها با قیمت‌های مختلف با قیمت بالا به دست مردم می‌رسید و این مسئله مشکلات فراوانی را ایجاد کرد.

هر چند نرخ ارز طی چند سال اخیر افزایش یافت ولی برنامه ریزی های اصولی و تصمیم گیری های بانک مرکزی در مدیریت و ساماندهی این بازار منجر به ثبات قیمت آن شد، از طرفی نیز با راه اندازی فروش ارز در بازارهای رسمی و تامین نیاز متقاضیان واقعی به این کالا صف تهیه ارز در بازار آزاد برچیده شد، اقدامی که دست دلالان سودجو را از این بازار قطع کرد.

دولت جدید علاوه بر انتخاب مدیران شایسته کارکشته و متخصص در مدیریت اقتصاد کشور توجه به تعاملات با دنیا با حفظ چارچوب ها برای کسب ارزآوری، ایجاد سرمایه گذاری، توسعه صادرات و بازرگانی را در سرلوحه قرار دهد زیرا توجه به این مسئله تحولی شگرف را در اقتصاد ایجاد می کند

راه ارزانی ارز و ترقی اقتصاد، تعامل با دنیا است

اکنون که دولت جدید با سکانداری دکتر پزشکیان سر کار آمده است و وی وعده بهبود معیشت مردم و ساماندهی اقتصاد کشور را داده است، بنابراین باید فکری اساسی برای ثبات قیمت ها بخصوص نرخ ارز در بازار کند تا قیمتها چون گذشته به یکباره در اوج قرار نگیرند. مسئله ای که علاوه بر انتخاب مدیران شایسته کارکشته و متخصص در مدیریت اقتصاد کشور توجه به تعاملات با دنیا با حفظ چارچوب ها برای کسب ارزآوری، ایجاد سرمایه گذاری، توسعه صادرات و بازرگانی ضروری است و در این مسیر می توان تحولی شگرف را در اقتصاد ایجاد کرد.

اسفندیار شاهمنصوری، کارشناس بازار در گفت و گو با خبرگزاری «بازار» در این باره گفت: دولت دکتر پزشکیان در زمانی روی کارآمده است که قیمت دلار زیر ۶۰ هزار تومان قرار داشت از طرفی نیز طبق گزارش های اعلام شده خزانه کشور را با ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحویل گرفته است در چنین شرایطی مسئولان اجرایی و تصمیم گیران اقتصادی و سیاسی باید طوری برنامه ریزی کنند که اقتصاد کشور بر مدار رشد و ترقی قرار گیرد. رشدی که نیازمند تحولات اساسی در بخش های مختلف بخصوص ایجاد تعامل با دنیاست زیرا بدون ارتباط اقتصادی و سیاسی با جهان البته با حفظ اقتدار نمی توان به اهدافی چون رشد اقتصادی بالا، بهبود معیشت مردم و تحرک بخشی تولید و تجارت رسید.

با ایجاد مرودات اقتصادی با دنیا در پی ارتقاء سطح روابط بین المللی می توان به اهداف خاصی در مسیر جلوگیری از رشد نرخ ارز و حتی کاهش آن گام برداشت بنابراین باید صبر کرد و دید که دولت دکتر پزشکیان برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و ساماندهی بازار پول چه خواهد کرد

ضرورت توجه به ارتقاء سطح مراودات اقتصادی و سیاسی با کشورها

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور نرخ ۶۰ هزار تومانی دلار هم اکنون نیز بالاست، افزود: مهمترین مسئله این است که دولت جدید پس از استقرار و تشکیل کابینه برای حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از رشد قیمت ارز اقدامات لازم را به کار گیرد، هرچند تجربه نشان داده است قیمت ارز با بروز برخی مسائل سیاسی، بین المللی یا تصمیم گیریهای اقتصادی و ... دچار تغییر می شود اما مسئولان بایستی با حفظ اقتدار، تدابیر و جدیت هر چه تمام مواظب باشند هر تصمیم اقتصادی که منجر به رشد نرخ ارز می شود و اقتصاد کشور را با چالش مواجه می کند، اتخاذ نکنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با ایجاد مراودات اقتصادی با دنیا در پی ارتقاء سطح روابط بین المللی می توان به اهداف خاصی در مسیر جلوگیری از رشد نرخ ارز و حتی کاهش آن گام برداشت بنابراین باید صبر کرد و دید که دولت دکتر پزشکیان برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و ساماندهی بازار پول چه خواهد کرد چرا که اگر نسبت به حل مسائل اقتصادی در داخل و مرتفع شدن روابط سیاسی با دنیا بی توجه شود بی تردید دلار در ماههای آینده رقمی دیگر به خود می گیرد در این میان مردم همچنان منتظر این هستند که دولت جدید چه تصمیماتی را اتخاذ می کند.

وی ادامه داد: در صورت تقویت ارتباطات با دنیا با حفظ چارچوبها مطمئنا قیمت دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومان می ایستد اما اگر مراودات اقتصادی در پی تصمیمات سیاسی برای ارتباط با دنیا ضعیف باشد، نمی توان گفت که نرخ ارز با افزایش همراه نشود. حال با انتخاب دکتر عارف به عنوان معاون اول، توسط رئیس جمهور جدید این انتخاب نشان از آن دارد که سیاست های دولت موسوم به اصلاحات در بحث روابط بین الملل و اقتصادی احتمالا دوباره اجرا شود و درهای تجارت بر روی کشور گشوده شود.
بنا به این گزارش، هر چند قیمت ها در بازار ارز تا قبل از پایان دولت سیزدهم تا حدودی ثابت بود ولی معلوم نیست با سیاست گذاریهای دولت جدید نرخ ها در پی تصمیمات دولتمردان جدید و سیاست های آنها در آینده چگونه رقم خورد. البته بازار ارز در پی شهادت دکتر اسماعیل هنیه دچار تغییر شد و نرخ آن تا بیش ۶۱ هزار تومان هم بالا رفت اما با تدابیر بانک مرکزی همچنین بی اعتنایی مردم به رشد بی منطق نرخ ارز که توسط دلالان سودجو شانتاژ قیمتی می شد، نرخ این کالا اکنون در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد.

کد خبر: ۲۹۷٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha