۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
حمله به اسماعیل هنیه؛ شوک جدید به بازار آهن!

حمله به اسماعیل هنیه؛ شوک جدید به بازار آهن!

قیمت میلگرد و تیرآهن از ابتدای هفته روند صعودی خود را حفظ کرده است. افزایش قیمت دلار و تشدید تنش‌های بین‌المللی و وقوع حمله تروریستی در تهران، از جمله عواملی است که بر این روند افزایشی دامن میزند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته از تداوم روند افزایشی قیمت روز آهن آلات حکایت دارد و بیشتر افزایش قیمت هم در بازار میلگرد و تیرآهن گزارش می‌شود.

قیمت دلار نیز که در ابتدای مرداد ماه در کف ۵۷.۳۰۰ تومان قرار داشت این کانال قیمتی را از دست داد و روز گذشته حدود ۵۹.۳۵۰ تومان معامله شد.

پیش بینی می‌شود به دنبال وقوع تنش‌های نظامی بین اسرائیل و لبنان و همچنین حمله به اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران، قیمت دلار به بییش از ۶۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کند.

احتمال دارد چنین اخباری بازار خالی از تقاضای آهن داخلی را با رکود بیشتری مواجه کند، قیمت آهن و میلگرد نیز ممکن است همچنان افزایشی باشد و به طور موقت دچار شوک شود اما بروز نوسان هیجانی در قیمت‌ها کمی بعید به نظر می‌رسد.

قیمت روز میلگرد که دیروز در اکثر کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافت، اما برخی دیگر تصمیم به حفظ قیمت‌های پیشین گرفتند.

افزایش قیمت روز تیرآهن در برخی کارخانه‌ها چشمگیرتر بود و به ۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسید با این حال، تعدادی از کارخانه‌ها قیمت‌های خود را ثابت نگه داشتند.

به جز فولاد مبارکه که در برخی ضخامت‌ها قیمت را بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش داد، اکثر کارخانه‌های تولیدکننده قیمت ورق سیاه را ثابت نگه داشتند، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق آجدار، ورق رنگی نیز با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پرفویل نیکان با فازایش ۱۰۰ تومانی عرضه شد. قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشت ولی قیمت نبشی و ناودانی نیز به تبعت از فضای کلی بازار در اکثر کارخانه‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش یافت.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، می‌توان گفت شاهد افزایش قیمت‌های قابل توجه میلگرد در بازار بوده‌ایم. برخی از فروشندگان با رویکردی تهاجمی، قیمت‌ها را به طور پیوسته افزایش می‌دهند؛ این در حالی است که تقاضای مصرفی در بازار بسیار کم بوده و خبری از خریداران نیست.

تضاد بین عرضه و تقاضای آهن

این وضعیت، تضاد عجیبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرده است. از یک سو، فروشندگان با افزایش قیمت‌ها، به دنبال تحریک تقاضا هستند؛ اما از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان به دلیل مشکلات مالی و کاهش قدرت خرید، از بازار فاصله گرفته‌اند.

نکته قابل توجه دیگر، کاهش عرضه شمش بلوم در بورس کالا در هفته آینده است. این در حالی است که قیمت شمش در بازار آزاد به صورت مداوم افزایش یافته است. این تناقض نشان می‌دهد که عوامل دیگری نیز بر قیمت میلگرد تأثیرگذار هستند و تنها به عرضه شمش بلوم محدود نمی‌شود.

با توجه به شرایط فعلی، پیش‌بینی آینده بازار میلگرد بسیار دشوار است. از یک سو، ادامه افزایش قیمت‌ها می‌تواند منجر به کاهش بیشتر تقاضا شود.

عوامل موثر بر قیمت آهن و میلگرد

برخی از تحلیلگران معتقدند که تشدید تنش‌های بین‌المللی، به ویژه درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و لبنان و حمله تروریستی به اسماعیل هنیه در تهران، قیمت ارز و سایر بازارهای مالی را ملتهب کرده است که به تبع آن قیمت مواد اولیه، قیمت اهن الات و از جمله قیمت میلگرد به طور موقت افزایش خواهد یافت. از طرفی افزایش تقاضا برای ارز به دلیل نزدیک شدن به اربعین حسینی نیز می‌تواند بر نرخ ارز و در نتیجه بر قیمت آهن و میلگرد تأثیرگذار باشد.

با توجه به عوامل ذکر شده، پیش‌بینی آینده بازار میلگرد با ابهاماتی همراه است. برخی از تحلیلگران معتقدند که در صورت عدم تشدید تنش‌های بین‌المللی و کاهش تقاضای ارز، قیمت میلگرد و آهن ممکن است در محدوده فعلی تثبیت شود یا حتی اندکی کاهش یابد. اما برخی دیگر معتقدند که ادامه روند افزایشی قیمت ارز و افزایش تقاضا برای میلگرد و سایر عوامل بنیادی می‌تواند باعث افزایش بیشتر قیمت آهن آلات شود.

کد خبر: ۲۹۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha