۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
موج گسترده محکومیت جهانی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

موج گسترده محکومیت جهانی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موجی از محکومیت ها را در سطح جهان به همراه داشته است.

به گزارش بازار، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

در پی این اقدام بزدلانه، دولت ها، سران و مقامات، گروه های مقاومت، سازمان ها و نهادهای مدنی و شخصیت های مختلف سیاسی و دینی در سراسر جهان به این ترور واکنش نشان دادند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه را به ملت بزرگ فلسطین و امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تسلیت گفت و افزود که رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است.

در بیانیه حماس آمده است: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران به شهادت رسید.

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که این ترور بزدلانه است و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سامی ابوزهری از رهبران حماس نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه گفت: در راه آزادی قدس حاضریم هر بهایی را بپردازیم.

وی در گفت وگو با شبکه العربی افزود: ما وارد جنگی همه جانبه برای آزادسازی قدس شده‌ایم و آماده پرداخت هر بهایی در این راه هستیم.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بر تداوم مقاومت علیه رژیم اشغالگر تاکید کرد.

جنبش جهاد اسلامی افزود: شهادت رهبر ملی بزرگ اسماعیل هنیه را به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی تسلیت می گوییم، عملیات کوردلانه ای که دشمن جنایتکار علیه نمادی از نمادهای مقاومت انجام داد، هرگز ملت ما را از تداوم مقاومت برای متوقف کردن جنایات دشمن صهیونیستی که از حد خود گذشته است، متوقف نخواهد کرد.

محمد الهندی معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در اظهاراتی گفت که ترور اسماعیل هنیه ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین است.

وی افزود: حماس جنبش بزرگی است و هر جای خالی را مستقیما پر خواهد کرد و هنیه از دوران کودکی به دنبال شهادت بود.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملا به اشتباه رفته است.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم در اطلاعیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

در اطلاعیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین آمده است : این جنایت موجب پایبندی هرچه بیشتر ما به مقاومت و پایداری در برابر دشمن خواهد شد.

فواد عثمان یکی از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین هم در اظهاراتی تاکید کرد که ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران قطعا پاسخ و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و همه محور مقاومت راه هنیه و دیگر رهبرانی را که در راه آزادی فلسطین شهید شدند، ادامه خواهند داد.

وی در گفت وگو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی گفت: ترور هنیه ثابت کرد که مذاکرات با دشمن صهیونیستی از زمان امضای معاهده اسلو کاملا بی‌فایده بوده و باید به این معاهده پایان داد و همکاری امنیتی و روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به کلی قطع کرد.

وی افزود: تنها راه حل ممکن، وحدت ملی فلسطین و کنار گذاشتن همه اختلافات به احترام خون شهید اسماعیل هنیه و همه شهدا است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، این اقدام را بزدلانه و خطرناک توصیف کرد.

وی گفت: ما به شدت ترور رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را محکوم می کنیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: ما این ترور را اقدامی بزدلانه و تحرکی خطرناک می دانیم و از همه مردم مان می خواهیم در برابر اشغالگران اسرائیلی به وحدت، صبر و پایداری روی آورند.

مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان شهادت مظلومانه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به عالم اسلام و ملت فلسطین تسلیت گفت و تاکید کرد: نهضت آزادی بیت المقدس و مبارزه با دشمن صهیونیستی با خون شهید اسماعیل هنیه قدرتمندتر می شود.

وی با صدور بیانیه‌ای شهادت دکتر اسماعیل هنیه و محافظ وی را تسلیت گفت و با خانواده این شهدا ابراز همبستگی کرد.

مصطفی البرغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز تاکید کرد که ترور شهید اسماعیل هنیه جنایتی است که عزم و اراده ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود را جزم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: ملت فلسطین امروز فرمانده‌ای مجاهد و شجاع را از دست داد که همواره در وطن‌پرستی و پاکدستی متمایز بود.

کارل بیلدت سیاستمدار و نخست وزیر سابق سوئد در پیامی در شبکه ایکس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه نوشت: آتش بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی جویانه و تشدید تنش ها در کانون توجهات قرار می گیرد. فکر می کنم که باید کمربندها را محکم ببندیم.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند و گفت: این ترور منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن تسلیت به ملت مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی عادلانه‌اش باز دارد.

حکیم، افزود که خون شهدا و فداکاری‌های آنها، توشه سفر شرافتمندانه و پر از افتخار آنها است.

عبدالسلام هنیه پسر شهید «اسماعیل هنیه» نیز تاکید کرد: ما در خیزش و مبارزه‌ای مستمر علیه دشمن اشغالگر قرار داریم و مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه «پدرم به آنچه که آرزویش بود، رسید»، تاکید کرد که حماس تا آزادسازی فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» اعلام کرد که این اقدام در راستای گسترش ادامه جنگ است.

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد: شهادت رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در یک عملیات ترور حقیرانه در تهران را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر ثابت شد که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به دنبال تحقق صلح نیست. ترور هنیه در راستای گسترش دامنه جنگ نوار غزه به منطقه است.

جنبش مجاهدین فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان می‌دهد و مسئولیت کامل ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برعهده آمریکا است.

در این بیانیه آمده است: دشمن جنایتکار بداند که در یک جنگ گسترده با تمام امت اسلامی قرار دارد و باید بهای سنگینی بپردازد و انتفاضه فراگیری در راستای آزادی شکل خواهد گرفت.

انس حقانی یکی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان هم در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اعلام کرد که شهادت رزمندگان بزرگی همچون هنیه خبر از آزادی می‌دهد.

وی در حساب ایکس خود نوشت: «اگرچه شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ضایعه بزرگی است، اما رگه‌های خون چنین بزرگانی راه آزادی را ترسیم می‌کند».

حقانی در وصف رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: شهید هنیه بدهی خود را در برابر دین و آزادی، با زندان، تبعید، مبارزه سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده ادا کرد.

حزب الله لبنان در بیانیه ای تاکید کرد که شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عزم رزمندگان مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی را راسخ تر می کند.

در بیانیه حزب الله آمده است: به مردم مبارز، مجاهد و مظلوم فلسطین و برادران شریفمان در جنبش حماس و همه گروه های عزیز مقاومت فلسطین و به ملتهای عربی و همه مبارزان آزاده و شریف، شهادت رهبر بزرگ و صادق و برادر عزیز استاد اسماعیل هنیه رحمت الله علیه را تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال صبر و پاداش دنیا و آخرت را برای ایشان مسالت می کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است: فرمانده شهید استاد اسماعیل هنیه از رهبران بزرگ مقاومت در برهه کنونی است که با شجاعت تمام در برابر پروژه هژمونی آمریکایی و اشغالگران صهیونیست ایستاده، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و آماده شهادت در راه آرمان فلسطین هستند.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را «جنایتی پلید و ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی و یک اقدام تنش زا و خطرناک» دانست و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: این جنایت ترور و رفتار بی پروایانه اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه منجر به گسترش هرج و مرج در منطقه و سوختن فرصت‌های صلح می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دولت قطر بر موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه از جمله ترورهای سیاسی با هر هدف و انگیزه‌ای که باشد، تاکید می کند.

ادامه دارد....

کد خبر: ۲۹۷٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha