۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
نقش مهاجرت در فشار بر بازار مسکن| خشکی «زاینده‌ رود» و کاهش کیفیت زندگی در اصفهان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

نقش مهاجرت در فشار بر بازار مسکن| خشکی «زاینده‌ رود» و کاهش کیفیت زندگی در اصفهان

اصفهان - مهران فر، کارشناس دیپلماسی آب گفت: مهاجرت به ویژه در اصفهان می‌تواند فشار بر بازار مسکن را افزایش دهد و باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره‌ بها شده و تورم را افزایش دهد.

علی مهران‌فر در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه افزایش تورم در اصفهان در کاهش تولیدات کشاورزی نقش داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خشکی زاینده‌ رود منجر به کاهش تولیدات کشاورزی از جمله محصولات اساسی مانند گندم، جو و میوه‌ ها شده و در این راستا کاهش عرضه محصولات کشاورزی باعث افزایش قیمت‌ ها در بازار محلی می شود.

وی افزود: همچنین کاهش تولید و عرضه محصولات کشاورزی به طور مستقیم بر قیمت مواد غذایی تأثیر می‌ گذارد و موجب افزایش قیمت‌ ها می‌شود که به نوبه خود به رشد تورم کمک می‌ کند.

کارشناس دیپلماسی آب به افزایش هزینه‌های آب اشاره‌ کرد و بیان داشت: با کاهش جریان زاینده‌ رود، نیاز به استفاده از منابع آب جایگزین مانند آب‌ های زیرزمینی افزایش‌ یافته است که هزینه‌ های بالاتری به دنبال دارد؛ این افزایش هزینه به تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان منتقل می‌شود؛ همچنین هزینه‌ های مربوط به تصفیه و توزیع آب نیز افزایش می‌ یابد که این امر می‌ تواند به افزایش قیمت‌ های خدمات و کالاها منجر شود.

خشکی زاینده‌ رود و بحران آب باعث کاهش کیفیت زندگی مردم می‌ شود، مشکلات زیست‌محیطی و کمبود آب به طور مستقیم بر معیشت مردم تأثیر می‌ گذارد و می‌تواند به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم کمک کند

کارشناس دیپلماسی آب با اشاره به کاهش کیفیت زندگی به علت مشکلات زیست‌ محیطی و اجتماعی، تصریح می‌کند: خشکی زاینده‌ رود و بحران آب باعث کاهش کیفیت زندگی مردم می‌ شود، مشکلات زیست‌ محیطی و کمبود آب به طور مستقیم بر معیشت مردم تأثیر می‌ گذارد و می‌تواند به افزایش هزینه‌ های زندگی و تورم کمک کند و همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از خشکی آب می‌تواند موجب مهاجرت از اصفهان به دیگر مناطق شود.

مهاجرت و فشار بر بازار مسکن

وی اضافه می کند: از سویی این مهاجرت می‌تواند فشار بر بازار مسکن را افزایش دهد و باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره‌ بها شود که منجر به تورم می شود.

مهران فر، تأثیر خشکی زاینده‌رود بر صنایع وابسته به آب را به‌عنوان یکی دیگر از عوامل رشد تورم در اصفهان می‌داند و اضافه می‌کند: صنایع وابسته به آب مانند صنایع نساجی و تولید مواد غذایی به‌شدت تحت‌تأثیر خشکی زاینده‌رود قرار دارند.

وی اضافه می کند: کاهش تولید در این صنایع می‌تواند به افزایش قیمت‌ها و فشار تورمی در بازار کمک کند که در نهایت به کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل بحران آب منجر می‌شود و پیامدهایی نظیر بیکاری و کاهش درآمدها را در پی دارد که به نوبه خود می‌تواند به تورم و افزایش هزینه‌های زندگی منجر شود.

کد خبر: ۲۹۷٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha