۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
پرمصرف ترین لوازم برقی خانگی را بشناسید + دستورالعمل کاهش مصرف برق

پرمصرف ترین لوازم برقی خانگی را بشناسید + دستورالعمل کاهش مصرف برق

با توجه به گرمای شدید هوا طی روزهای اخیر، میزان مصرف برق در کشور به رکورد بی‌سابقه ٨٠ هزار مگاوات در روز ۷ مرداد رسید.

به گزارش بازار، سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه میزان تقاضای مصرف برق کشور تا کنون ۶ بار حد نصاب‌های قبلی را شکسته است، گفت: تاکنون رکورد جدید در صنعت برق به حدود ۸۰ هزار مگاوات روز ۷ مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شده است. رشد مصرف برق در کشور به نزدیک ٩ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است و لازم است تا مردم برای کاهش مصرف برق همکاری کنند. وقتی صحبت از مصرف برق در منازل می‌شود، مردم دائماً به دنبال راه‌هایی برای کاهش رقم قبض‌های ماهانه برق و هدر رفتن انرژی هستند. ما هر روز از دستگاه‌ها و تجهیزات برقی مختلف زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم و راه هایی وجود دارد که بتوانیم مصرف برق را از این طریق کاهش دهیم. در ادامه با نگاهی به چند وسیله برقی خانگی که بیشترین میزان برق را مصرف می‌کنند، راهکارهایی جهت کاهش مصرف آن ارائه می‌دهیم:لوازم سرمایشی و خنک کننده برای خنک کردن یک خانه به میزان قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به گرم کردن آن نیاز است. شاید این میزان رقمی بین ۱۰ تا ۱۱ درصد باشد. با این حال، هنوز هم  لوازم خنک‌کننده یکی از پرمصرف‌ترین‌ها به شمار می‌آیند که باید بر روی تلاش‌ها برای بهینه‌سازی مصرف برق این وسایل تمرکز شود. طبق گفته مسئولان توانیر حدود ۴۰ درصد مصرف برق در تابستان به وسایل سرمایشی به خصوص کولرهای گازی تعلق دارد.

همانطور که گرما می تواند از خانه خارج شود، هوای خنک نیز خارج ‌می‌شود. در این میان باید روش‌های مشابه کاهش اتلاف گرما، مانند نصب عایق اعمال شود. همچنین بستن شکاف‌ها و درزها برای جلوگیری از خروج هوای خنک یا ورود هوای گرم تابستان به کاهش مصرف برق کمک می‌کند. دستگاه‌های قدیمی‌تر معمولا مصرف برق و اتلاف انرژی بالایی دارند اما دستگاه‌های جدید به سطوحی بیش از ۹۸ درصد بازدهی می رسند، بنابراین به روزرسانی آنها نیز یک گزینه ضروری است. در این میان یکی از پرمصرف‌ترین دستگاه‌ها کولر گازی است که راهکارهای مدیریت بهینه مصرف آن به شرح زیر است:

 فیلترهای کولر گازی را در فواصل ۱ تا ۳ ماهه تمیز یا تعویض کنید. هنگام خرید کولر مطمئن شوید که رده انرژی ذکر شده روی برچسب انرژی دستگاه، A و حتی ترجیحاً A+ و  A++ باشد.  محل نصب دستگاه باید در فضایی دور از تابش نور و ترجیحا سایه باشد.  به‌جای استفاده همزمان از چند کولر گازی، از دستگاهی با ظرفیت متناسب با فضای محل زندگی استفاده کنید یا از پنکه کمک بگیرید.  سرویس دوره‌ای و منظم کولر گازی را فراموش نکنید. از شارژ به موقع گاز کولر غافل نشوید. دمای استراحتی را که برای ترموستات کولر گازی تعیین می‌کنید ترجیحاً ۲۳ یا ۲۴ درجه سلسیوس و بالاتر باشد. به یاد داشته باشید که اولین گام برای بهینه‌سازی مصرف برق سرمایشی، عایق‌کاری مناسب است.  اطمینان حاصل کنید که کولر به اینورتر مجهز باشد.

یخچال و فریزریخچال یک خانه حدود ۴ درصد از کل برق خانه را مصرف می‌کند. وسایل و تجهیزات هر چقدر به روزتر باشند انرژی کمتری مصرف می‌کنند، بنابراین تعویض یخچال‌های قدیمی و پرمصرف حتما توصیه می‌شود. یخچال‌های هوشمند و جدید همچنین در صورت بروز مشکل، هشدار می‌دهند. در مورد لوازم جدید، وسایلی که دارای رتبه انرژی بالاتری هستند برای کاهش مصرف برق توصیه می‌شوند. راهکارهای زیر نیز به کاهش مصرف برق یخچال کمک می کنند: اطمینان از سلامت و تمیزی نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر استفاده از حالت اکو یا اقتصادی اطمینان از تمیز بودن کویل یخچال  باز و بسته نکردن بیش از حد در یخچال  برفک‌زدایی   قرار ندادن یخچال در مقابل نور مستقیم آفتاب و در مجاورت وسایل گرمازاماشین لباسشویی و خشک کن لباسماشین لباسشویی و خشک‌کن لباس هم مانند یخچال فریزر یکی دیگر از لوازمی است که می‌توان آن را با نسخه جدیدتر و دارای رتبه انرژی بهتر جایگزین کرد تا مصرف برق آن کاهش یابد. این دستگاه‌ها حدود ۳ درصد ازبرق مصرفی خانه را به خود اختصاص می‌دهند و به شدت توصیه می‌شود که در ساعات اوج مصرف برق در میانه روز از لباسشویی و خشک‌کن لباس استفاده نکنید. خوشبختانه برای کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی می‌توان استفاده از آن را به ساعات کم بار مصرف یعنی ۱۰ شب تا ۱۰ صبح موکول کرد، اما این تنها راه کاهش مصرف برق این دستگاه نیست.

مهم‌ترین راه انتخاب برنامه شستشوی دستگاه دقیقا متناسب با حجم لباس روزانه است. ظرفیت بیشتر باعث مصرف برق بیشتر و ظرفیت کمتر باعث افزایش تعداد دفعات مصرف می‌شود.

تنها زمانی ماشین لباسشویی را روشن کنید که کاملا پر شده باشد.

استقاده از آب با دمای پایین‌تر مصرف برق دستگاه را کاهش می‌دهد.

اجرای برنامه‌ شست‌وشوی اقتصادی درج شده در دفترچه دستگاه روشی دیگر برای کاهش مصرف برق ماشین لباس‌شویی است. روشنایی و نورپردازیروشنایی یک خانه بنا بر اعلام برخی منابع حدود ۳ درصد از کل برق مصرفی خانه را به خود اختصاص می‌دهد. اگرچه این میزان ممکن است به خودی خود مقدار زیادی نباشد، اما ترکیب اقدامات مختلف برای صرفه جویی در انرژی تاثیر زیادی بر کاهش مصرف برق خواهد داشت.

نورپردازی هوشمند که تشخیص می دهد چه زمانی فرد از اتاق خارج می شود به صرفه جویی در مصرف برق کمک می کند. 

استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌جای لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت نیز راهکار مناسبی برای کاهش بار مصرفی در در خانه است. تلویزیون و تجهیزات سرگرمی خانگیدوشاخه های هوشمند یک راه مفید برای صرفه جویی در میزان برق مصرفی تجهیزات سرگرمی خانگی هستند. دوشاخه‌های هوشمند معمولا در طول شب، برق را به طور کامل قطع می‌کنند. این تجهیزات همچنین می‌توانند داده‌های مصرف برق را ردیابی کنند تا بدانند چگونه استفاده از دستگاه های مختلف را بهتر کنترل کنند. همچنین پیشنهاد می‌شود در هنگام خاموش کردن دستگاه نیز پریز آن را از برق بکشید، چراکه اغلب وسایل برقی در هنگام خاموشی نیز همچنان برق مصرف می‌کنند.

روش‌های کلی برای کاهش مصرف برق خانگیعلاوه بر موراد ذکر شده، روشهای دیگری هم برای کاهش مصرف برق در خانه وجود دارد که از جمله می‌توان به آگاهی نسبت به زمان اوج مصرف یعنی ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳، گزینه اقتصادی لوازم برقی و دمای مناسب تجهیزات خنک کننده اشاره کنیم:اکو: گزینه اقتصادی (اکو) وضعیتی است که سازنده لوازم برقی در نظر گرفته و فعال کردن آن شرایطی را از نظر دما، زمان‌بندی و دیگر موارد تاثیرگذار، ایجاد می‌کند که مصرف برق دستگاه در حداقل میزان ممکن باشد. در حالت اکو بهینه‌ترین دما از نظر مصرف انرژی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند تا حدود ۳۰ درصد مصرف برق خانگی را کاهش دهد. دمای مناسب: سالم‌ترین دمای محیط برای بدن بین ۲۴ تا ۲۶ درجه است و هر درجه کاهش دمای کولر گازی، رقمی بین ۳ تا ۵ درصد مصرف برق را افزایش خواهد داد. در مجموع تفاوت بین دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه در کولر گازی، ۳۰ درصد در مصرف برق در این دو حالت تاثیرگذار خواهد بود. زمان اوج مصرف برق: در نیمه اول سال که گرما در طول روز بیشتر است از حول و حوش ظهر تا ساعات ۱۸ بعدازظهر استفاده از وسایل سرمایشی به اوج می‌رسد و این مساله فشار بر شبکه تامین برق را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن، هزینه برق زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. بهتر است با آگاهی نسبت به زمان اوج مصرف برق، از مصرف غیر ضروری تجهیزات برقی غیر از وسایل سرمایشی، مانند اتو، ماشین لباسشویی و دیگر وسایل پرمصرف خودداری کنیم.

نکته نهایی

شرکت توانیر برای فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف بهینه انرژی و تشویق شهروندان به کاهش مصرف برق پویشی با نام "با انرژی" راه‌اندازی کرده است و قصد دارد از این طریق مصرف برق در سراسر کشور را با کمک مردم کاهش دهد. پویش با انرژی با به‌کارگیری روش‌های مختلف سعی دارد بهینه‌سازی مصرف برق را به عنوان یک رفتار همیشگی در میان مردم نهادینه کند. هدف اولیه این برنامه کاهش ۱۵ درصدی در مصرف برق طی ۲۱ هفته از اردیبهشت تا شهریور است و جوایز ارزشمندی نیز به برندگان در این پویش اهدا خواهد شد. شهروندان برای کسب آگاهی از جزییات این پویش می‌توانند به نشانی https://ba-energy.ir/مراجعه کنند.

کد خبر: ۲۹۷٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha