۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
افتتاح ۱۰ طرح به ظرفیت ۳.۵ میلیون تن تا پایان سال| تولید در ۱۴۰۳ به ۸۰ میلیون تن می رسد
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

افتتاح ۱۰ طرح به ظرفیت ۳.۵ میلیون تن تا پایان سال| تولید در ۱۴۰۳ به ۸۰ میلیون تن می رسد

چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰ طرح به ظرفیت ۳.۵ الی ۴ میلیون تن به بهره برداری خواهد رسید، گفت: پیش بینی می شود که تولید در سال ۱۴۰۳ به ۸۰ میلیون تن برسد.

بازار، گروه آب و انرژی: کمبود خوراک در سال گذشته مانع تحقق هدف گذاری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی شد. برای امسال هم تحقق اهداف تعیین شده به وضعیت برودت و سرمای هوا و تامین خوراک گره خورده است. آنگونه که بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بازار می گوید مهم ترین چالش امروز صنعت تامین خوراک است. اگر خوراک تامین شود شاهد رشد ۸ الی ۹ درصدی تولید و شکسته شدن رکورد ۸۰ میلیون تنی خواهیم بود. متن کامل گفتگوی بازار با بیژن چگنی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در ادامه می خوانید:

*آمارهای اعلامی نشان می دهد که هدف گذاری صورت گرفته برای تولید در سال گذشته محقق نشده است. تا چه اندازه احتمال می دهید که این عدم تحقق را امسال نیز شاهد باشیم؟

به دلیل تنوع و تعدد شرکت ها و متنوع بودن خوراک مورد نیاز شرکت ها امسال مشکلی در زمینه تولید نخواهیم داشت. ضمن اینکه با توجه به روند خوبی که در زمینه تولید محصولات پتروشیمی طی ۴ ماهه نخست امسال مشاهده می شود، امیدوارم که به هدف گذاری صورت گرفته در زمینه تولید بیشتر دست پیدا کنیم. بیشترین نگرانی ما مساله سرمای شدید و رشد غیر متعارف مصرف دز بخش خانگی است. با توجه به ناترازی گازی که در کشور وجود دارد، این مساله می تواند وضعیت تولید مجتمع های پتروشیمی را با چالش مواجه کرده و ما را آزار دهد. البته سعی ما این است که با برنامه ریزی مناسب اثرات آن را به حداقل برسانیم.

*فکر می کنید که مقدار تولید در امسال تا چه اندازه رشد پیدا کند؟

بر سال گذشته پیش بینی شده بود که مقدار تولید به حدود ۸۰ میلیون تن افزایش یابد اما مقدار تولید محقق شده حدود ۷۵ میلیون تن بود. با وجود اینکه هدف گذاری ما به صورت کامل محقق نشده اما رشد ۷ درصدی را در زمینه تولید شاهد بودیم. پیش بینی ما این است که این رشد تولید امسال به ۸ الی ۹ درصد رسیده و مقدار تولید هم از مرز ۸۰ میلیون تن فراتر رود.

آمارها نشان می دهد در ۳ ماهه نخست امسال ۲۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می دهد ... باید اشاره کنم که بر اساس پیش بینی های انجام شده تا پایان امسال ۱۰ طرح در این صنعت به بهره برداری می رسد و با افتتاح این طرح ها چیزی حدود ۳.۵ الی ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور در این حوزه افزوده خواهد شد.

*از ابتدای سال تا حالا چه میزان تولید در مجتمع های پتروشیمی صورت گرفته است؟

آنگونه که آمارها نشان می دهد در ۳ ماهه نخست امسال ۲۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می دهد. باید اشاره کنم که در روزهای آینده طرح های متعدد زیادی هم در دست بهره برداری است که پلمیر پاد جم یکی از آنهاست. پتروناد آسیا و رایان پلیمر هم در دست افتتاح است. همچنین بر اساس پیش بینی های انجام شده تا پایان امسال ۱۰ طرح در این صنعت به بهره برداری می رسد و با افتتاح این طرح ها چیزی حدود ۳.۵ الی ۴ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور در این حوزه افزوده خواهد شد.

*برای ایجاد زنجیره ارزش در سال های گذشته چه اقداماتی انجام شده است؟

در ایجاد زنجیره ارزش ما به دنبال تشویق شرکت های تولیدی به تولید محصولاتی که خوراک آنها در داخل مجتمع وجود دارد، بودیم. چرا که خوراک عنصر اصلی در صنعت پتروشیمی محسوب می شود. به همین دلیل به شرکت های تولیدی مجوز صدور قرارداد با شرکت های پایین دستی را دادیم. شرکت های تولیدی علاوه بر تامین خوراک از یک مزیت خوبی در زمینه تامین مالی برخوردار هستند. آنها با اتکا به گردش مالی خود و سود شرکت ها و همچنین دارایی سهامداران خود می تواند برای تکمیل زنجیره ارزش خود اقدام کنند.

در این میان برخی از شرکت ها را هم به سرمایه گذاری در پایین دست تشویق کردیم. به عنوان مثال پتروشیمی بندر امام با سرمایه گذاری در NGL۳۲۰۰ توانسته ۲۰ درصد از کمبود خوراک خود را تامین کند. همچنین مجتمع خوزستان که یک واحد پتروشیمی کوچک است را تشویق کردیم که به سمت تولید استون که خوراک مصرفی آن است، حرکت کند. مجتمع های تولیدی خود بهتر است از این فرصت استفاده کنند، قبل از اینکه سرمایه گذاران دیگر از این موقعیت استفاده کنند.

کد خبر: ۲۹۷٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha