۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
شِش گزینه نخست وزارت نفت دولت چهاردهم چه کسانی هستند؟ | عروسک گردانی غیرنفتی ها برای نفت

شِش گزینه نخست وزارت نفت دولت چهاردهم چه کسانی هستند؟ | عروسک گردانی غیرنفتی ها برای نفت

طبق اطلاعات به دست آمده از تعداد ۱۳ نفر معرفی شده از سوی کمیته نفت به شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم برخی از اسامی سیاسی است که شش نفر نخست این فهرست را زیر ذره بین بردیم.

به گزارش بازار به نقل از تابناک، روزهای پایانی هفته گذشته بود که نام های جدیدی به عنوان سکانداران وزارت نفت دولت چهاردهم، سرخط اخبار قرار گرفت. اسامی که سهم سیاسی بودن آن ها از تخصص شان برای وزارت نفت، پیشی گرفته است. اسحاق جهانگیری در صدر اسامی غیرنفتی و کاملا سیاسی ای است که به گفته یک منبع آگاه، شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم از وی و البته رکن الدین جوادی به عنوان صاحب کرسی وزارت نفت یاد کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت تدبیر و امید بود که پرونده فساد برادرش، مهدی جهانگیری در دولت دوازدهم، حاشیه ساز شد. از سویی دیگر وی در ۲۹ مهر ۱۳۹۷ در مراسم سالروز ملی صادرات گفته بود :« من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را نداشته ام پس از من انتظار نداشته باشید وزیر و وکیل تغییر دهم!»

در چنین شرایطی باید پرسید، چگونه می توان فرماندهی وزارتخانه عظیم، تاثیرگذار و کلیدی مانند نفت را به نماینده تفکر حسن روحانی سپرد؟! شخصی که ریشه تمام مشکلات داخلی را به شکل یک طرفه و صددرصدی به مسائل خارجی مرتبط می کرد؟ آیا قرار است جریان دولت سوم روحانی به مدیریت پشت پرده بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت که قرابت قابل توجهی به حزب کارگزاران داشته و آسیب جبران ناپذیری به بدنه کارکنان نفت وارد کرد، مجدد کلید بخورد؟

چه کسانی در کمیته نفت امتیاز بالاتری داشتند؟

رکن الدین جوادی نیز از قدیمی های صنعت نفت است که مدتی به عنوان مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت کرد. امضای وی در پرونده کرسنت، از جمله حواشی فعالیت وی در صنعت نفت است.

فعالیت کمیته انتخاب وزیر نفت در حالی به اتمام رسید که خروجی فعالیت آن شامل سیزده نام به عنوان گزینه هایی برای وزارت نفت، می شود. گزینه هایی که در میان شان اسامی غیرنفتی نیز به چشم می خورد.

طبق شاخص هایی که این کمیته به عنوان مولفه های بررسی وزیر نفت دولت چهاردهم قرار داده، محمود امین نژاد در صدر، سیدعماد حسینی به عنوان نفر دوم، محسن پاکنژاد، رضا دهقان، محمد شریعتمداری به ترتیب نفرات سوم، چهارم و پنجم فهرست اعلامی کمیته انتخاب وزیر نفت به شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم بوده اند. البته در این فهرست بهروز نعمتی، مشاور وزیر سابق نفت، سخنگوی سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز از جمله گزینه های جدی برای تصدی گری وزارت نفت بود.

محمود امین نژاد، دارای سوابق فعالیتی در صنعت پالایشی و پتروشیمی کشور به صورت مدیریتی و توسعه ای است و اکنون نیز به عنوان مدیرعاملی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس ایفای نقش می کند.

سیدعمادالدین حسینی، فارغ التحصیل مهندسی پتروشیمی است که فعالیت خود را از مجلس شورای اسلامی شروع کرد و در دوره وزارت زنگنه، به عنوان معاون وزیر نفت در امور مهندسی منصوب شد.

از حراست تا وزارت ...

محسن پاکنژاد از نزدیکان بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت است که با سابقه حراستی از حراست وزارت نیرو در زمان زمامداری زنگنه با وی همراه بود و بر صندلی معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در دولت تدبیر و امید، تکیه زد.

رضا دهقان که بر اساس شنیده ها داماد حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، بوده و اکنون در کسوت معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در حال فعالیت است.

محمد شریعتمداری نیز یکی از گزینه های غیرنفتی است که در دولت تدبیر و امید در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین یک سال به عنوان وزیر صمت، فعالیت داشته است.

بهروز نعمتی از جمله اسامی دیگری است که بین گزینه های کمیته نفت به شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم معرفی شده است. وی به عنوان نماینده مردم اسدآباد، تهران، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر نفت در این صنعت فعالیت داشته است.

اسامی یاد شده تنها شش نفر نخست فهرست ارائه شده کمیته نفت بر اساس شاخص های مشخص شده به شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم است و هیچ قطعیتی برای انتخاب هیچ یک از اسامی یاد شده به عنوان وزیر نفت وجود ندارد.

کد خبر: ۲۹۷٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha