۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
بحران آب در اصفهان و افزایش هزینه های تولید| پروژه های احیای زاینده رود باید به نتیجه برسد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

بحران آب در اصفهان و افزایش هزینه های تولید| پروژه های احیای زاینده رود باید به نتیجه برسد

اصفهان- نیکواقبال؛ اقتصاددان و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران گفت: بحران آب در اصفهان باعث کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش هزینه های تولید شده است.

علی‌اکبر نیکو اقبال در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه هزینه‌ های تولید و سیاست‌ های پولی از عوامل مؤثر بر تورم در زمینه عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: م وقتی تقاضا برای کالاها و خدمات بیشتر از عرضه باشد، قیمت‌ ها افزایش می‌ یابند.

وی افزود: افزایش هزینه‌ های تولید، مانند افزایش قیمت مواد اولیه، می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ ها شود، در نتیجه اگر بانک مرکزی پول بیشتری چاپ کند، ممکن است ارزش پول کاهش و تورم افزایش یابد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تورم می‌ تواند تأثیرات مختلفی بر اقتصاد و زندگی روزمره داشته باشد که از آن جمله کاهش قدرت خرید، افزایش هزینه‌ های زندگی و تغییرات در الگوی مصرف است.

وی علت تورم در اصفهان را بی‌ ارتباط با بحران خشکی زاینده‌ رود نمی‌داند و می‌گوید: بحران آب در اصفهان باعث کاهش تولیدات کشاورزی و افزایش هزینه تولید شده است؛ مشکلات زیست‌ محیطی مانند کمبود منابع آب به فشار اقتصادی و افزایش قیمت‌ها دامن می‌ زند؛ پروژه های آبی پیگیری شده در دولت شهید رئیسی، باید با قوت تمام در دولت جدید نیز ادامه یافته و اتمام آنها در زمان مقرر پیگیری شود.

نوسانات نرخ ارز و کسری بودجه از عوامل تورم در اصفهان

نیکو اقبال نوسانات نرخ ارز و کسری بودجه و استقراض دولتی را یکی دیگر از عوامل تورم در اصفهان می‌داند و توضیح می‌دهد: کسری بودجه و افزایش استقراض دولتی می‌ تواند به افزایش نقدینگی و تورم منجر شود از سوی دیگر نوسانات اقتصادی جهانی و مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصاد داخلی نیز می‌ توانند به عدم موفقیت در کنترل تورم کمک کنند.

این اقتصاددان راهکارهای احتمالی کاهش تورم در اصفهان را در مدیریت منابع آب و تلاش برای کاهش بحران زاینده‌ رود می‌ داند و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی مناسب و منسجم برای کنترل تورم تأکید می‌کند و می‌ گوید: حل مشکلات تورم نیاز به همکاری میان دستگاهی، سیاست‌ های اقتصادی مناسب و نظارت مستمر بر شرایط اقتصادی و اجتماعی دارد.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha