۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
یخ ساز های قالبی در چه جاهایی کاربرد دارند ؟

یخ ساز های قالبی در چه جاهایی کاربرد دارند ؟

دستگاه یخساز قالبی دستگاهی بزرگ و صنعتی است که برای تولید یخ به شکل قالب های مکعب مستطیلی طراحی و تولید میشود.

به گزارش بازار، دستگاه یخساز قالبی دستگاهی بزرگ و صنعتی است که برای تولید یخ به شکل قالب های مکعب مستطیلی طراحی و تولید میشود. یخ ساز های قالبی بخصوص در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند که در این مقاله به بررسی کاربردهای آنها خواهیم پرداخت و از مزایای استفاده این نوع دستگاه های یخ سازی خواهیم گفت.

کاربرد یخ ساز قالبی در صنایع :

یخ ساز های قالبی یخ هایی با ابعاد بزرگ تولید میکنند که در صنایع مختلف از جمله موارد زیر قابل استفاده می باشد :

  • صنایع خوراکی برای تولید یخ خوراکی
  • صنایع ساختمان سازی و تولید بتن در مرحله بچینگ بتن
  • کشتارگاه های صنعتی و نگهداری لاشه ها
  • صنایع مرتبط با شیلات و نگهداری خنک ماهی ها
  • و ...

استفاده از یخ قالبی برای مصارف خوراکی :

یخی که یخ ساز های قالبی تولید میکنند، برای مدت زمانی طولانی سالم نگه می مانند و از این رو یخ های قالبی بخصوص در مناطقی که گرمای بالایی دارند بسیار کاربردی می باشند و برای مدت زمانی طولانی امکان خنک سازی آب را دارند.

یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه یخ ساز قالبی بخصوص در یک دهه ی اخیر، استفاده در موکب های کربلا می باشد.

گرمای بسیار شدید هوا در مسیر پیاده روی کربلا، لزوم استفاده از اب خنک را ایجاب می کند. از این رو موکب ها در تلاش برای تولید اب خنک از روش های مختلفی همچون استفاده از دستگاه های یخ سازی و آب سردکنی استفاده میکنند. دمای بسیار بالا سبب میشود که یخ های تولید شده توسط یخ ساز های معمولی در مدت زمانی بسیار کوتاه آب شوند و از این رو کارایی چندانی نداشته باشند.

در این بین اما استفاده از یخ های قالبی شرایط متفاوتی را ایجاد میکند. یخ های قالبی قطری بزرگ دارند و ابعاد آنها نیز بزرگ است. یک یخ قالبی می تواند دمای اب داخل یک تانکر را برای چندین ساعت حتی در گرم ترین روز های سال نیز تامین کند و از این رو کارایی این دستگاه ها در مناطق بسیار گرم به شدت بالا می باشد.

استفاده از یخ ساز های قالبی در فرایند بچینگ بتن :

یکی از مهمترین فرایند ها در ساخت و سازهایی که بتن در آنها نقش سازنده ای ایفا میکند، فرایند بچینگ بتن می باشد. هر مرحله از ریزش بتن در محل را بچینگ می نامند. در این فرایند نیاز است که بتن با دمایی معین در محل ریخته شود در غیر این صورت استحکام مورد نیاز ایجاد نخواهد شد.

به منظور کاهش دمای بتن در این مرحله از یخ های خرد شده است می شود. یخ توسط دستگاه یخساز قالبی یا در محل یا در مکانی دیگر اماده شده و به محل بتن ریزی منتقل میشود. در این محل یخ باید توسط دستگاهی به نام یخ خردکن صنعتی خرد شده و به بخش هایی بسیار ریز تبدیل شود.

بدین ترتیب یخ های خرد شده که سطح مقطعی بزرگتر نیز با بتن تشکیل میدهند سبب خنک شدن بتن شده و شرایط را برای افزایش گیرایی بتن و در نتیجه مقاومت هر چه بیشتر سازه فراهم میکنند.

استفاده از یخساز های قالبی در کشتارگاه های صنعتی :

محیط کشتارگاه های صنعتی از نظر بهداشتی باید در حدی بالا تعیین شود چرا که دام یا طیور کشتار شده به صورت مستقیم وارد سفره مردم میشود و اهمیت بهداشتی این موضوع بسیار بالا می باشد.

از این رو زمانی که دام و طیور کشتار میشود باید در محیطی خنک نگهداری شود. حجم بالای کشتار در کشتارگاه های صنعتی سبب ایجاد مشکلاتی میشود که مسئول کشتارگاه به منظور برطرف کردن چنین مشکلاتی از یخ های بزرگ می تواند استفاده کند و دام یا طیور در مرحله ی اول بر روی این یخ ها قرار میگیرند.

در نتیجه از ایجاد الودگی تا زمان انتقال به اتاق بسته بندی جلوگیری خواهد شد.بهترین نوع یخ مورد استفاده در این مراکز یخ های قالبی می باشند که بسته به ابعاد لاشه ممکن است یخ به قطعه هایی کوچک تقسیم بندی شود.

یخ ساز های قالبی در چه جاهایی کاربرد دارند ؟

استفاده از یخ ساز های قالبی در صنایع شیلات :

یخ های قالبی همچنین به منظور استفاده در لنج ها یا قایق های بزرگ ماهی گیری نیز محبوب می باشند. این لنج ها در جنوب کشور ممکن است برای مدت زمانی طولانی در دریا باشند و صید های مختلفی را انجام دهند.

زمانی که صید انجام میگیرد به منظور سالم نگهداشتن ماهی های صید شده، ماهی در داخل لنج و در بخشی حوض مانند نگهداری میشود.

به منظور جلوگیری از فاسد شدن ماهی ها بخصوص در هوای بسیار گرم جنوب، از یخ های قالبی بزرگ در داخل این حوض ها استفاده میشود. یخ های بزرگ مدت زمانی طولانی برای اب شدن نیاز دارند و از این رو در این مدت میتوان به راحتی ماهی ها را خنک نگه داشته و از خرابی آنها جلوگیری شود.

سخن پایانی :

دستگاه های یخ ساز قالبی دستگاه هایی غول پیگر هستند که به منظور تولید یخ هایی با ابعاد بزرگ طراحی و تولید میشوند. این یخ سازها قدرت بالایی در تولید یخ دارند و تا روزانه ۸۰۰ قالب یخ ۲۵ کیلویی می توانند تولید کنند. در این مقاله به بررسی کاربردهای این نوع از یخ ساز ها پرداختیم و از خصوصیات انها در محل مورد استفاده مطالبی بیان کردیم.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha