۵ نیروی هوایی غیر از ایالات متحده که جنگنده های اف-۳۵ را خریداری کرده اند

۵ نیروی هوایی غیر از ایالات متحده که جنگنده های اف-۳۵ را خریداری کرده اند

بسیاری از کشورهای متحد ایالات متحده در حال خرید F-۳۵ هستند، در حالی که کشورهای دیگری مایل به خرید آن هستند.

به گزارش بازار، جت جنگنده نسل پنجمی F-۳۵ با اختلاف پرتولیدترین و محبوب ترین جت جنگنده نسل پنجم جهان است. بسیاری از کشورهای متحد ایالات متحده در حال خرید F-۳۵ هستند، در حالی که کشورهای دیگری مانند امارات و ترکیه مایل به خرید آن هستند اما ظاهرا ایالات متحده تاکنون درخواست آن ها برای دریافت این جنگنده مدرن را رد کرده است.

F-۳۵ دارای سه نوع نسبتاً متفاوت است: F-۳۵A مستقر روی زمین، F-۳۵B مستقر روی ناوهای هواپیمابر (که می تواند از روی عرشه ناوهای هواپیمابر کوچکتر فعالیت کند) و F-۳۵C مختص نیروی دریایی ایالات متحده. محبوب ترین نوع صادراتی این جنگنده F-۳۵A است و برخی کشورها نیز F-۳۵B را خریداری کرده اند. فقط نیروی دریایی ایالات متحده (و تفنگداران دریایی، در تعداد محدودتر) نسخه F-۳۵C را در اختیار دارند. در ادامه این مطلب ۵ ارتشی که غیر از ایالات متحده، جنگنده F-۳۵ را در اختیار دارند معرفی خواهیم کرد.

۱- بریتانیا؛ بریتانیا احتمالاً ۱۳۸ فروند F-۳۵B دریافت خواهد کرد

بریتانیا یک مقصد صادراتی ویژه برای این برنامه است و تنها “شریک سطح یک” آن به شمار می آید. این کشور بعداً تعداد F-۳۵هایی را که برای خرید آن برنامه ریزی کرده بود از ۱۵۰ فروند اولیه به ۱۳۸ فروند و سپس بسیار کمتر از آن کاهش داد. قرارداد تحویل ۴۸ فروند F-۳۸B به بریتانیا بسته شده و مذاکرات برای خرید ۲۷ فروند دیگر و در مجموع ۷۴ فروند در حال انجام است. در فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد که بریتانیا بار دیگر به خرید ۱۳۸ فروند F-۳۵B متعهد شده است. بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که F-۳۵ را به خدمت گرفت و یکی از اولین کشورهایی بود که آنها را از روی ناوهای هواپیمابرش به پرواز درآورد.

خرید بریتانیا منحصر به فرد است زیرا این کشور فقط نوع F-۳۵B را خریداری می کند که به طور مشترک توسط نیروی دریایی سلطنتی (در دو ناو هواپیمابر کلاس الیزابت) و نیروی هوایی سلطنتی به کار گرفته می شود. در حالی که این امر باعث صرفه جویی در هزینه ها شده است، نیروی هوایی سلطنتی مجبور است به جای F-۳۵A معمول ساخته شده برای پایگاه های زمینی، از F-۳۵B کوچکتر و برد کوتاه تر استفاده کند.

۲- ژاپن؛ ژاپن دستکم ۱۲۷ فروند F-۳۵ دریافت خواهد کرد

در حالی که ژاپن از برنامه توسعه F-۳۵ دور نگه داشته شد، اکنون بزرگترین مشتری صادراتی F-۳۵ است (مگر اینکه بریتانیا به برنامه قبلی خود برای خرید ۱۳۸ فروند از این جت بازگردد). همچنین این کشور یکی از تنها دو مرکز مونتاژ و بررسی نهایی (در ناگویا) در خارج از ایالات متحده را دارد. ژاپن ۱۰۵ فروند از مدل F-۳۵A و حداکثر ۴۲ فروند از مدل F-۳۵B (و دستکم ۲۲ فروند F-۳۵B) را خریداری خواهد کرد.

F-۳۵A ها در ژاپن مونتاژ می شوند، در حالی که F-۳۵B ها در کارخانه لاکهید مارتین در فورت ورث، تگزاس ساخته می شوند. ژاپن دارای چهار کشتی است که به طور رسمی DDH یا ناوشکن های هلیکوپتربر نامیده می شوند. دو ناوشکن هلیکوپتربر کلاس Hyūga عملاً ناوهای هلیکوپتربر سبک هستند و دو DDH کلاس Izumo نیز عملاً ناوهای هواپیمابر سبک به شمار می آیند. ژاپن در حال حاضر در حال تغییر ساختار دو کشتی کلاس Izumo برای استقرار جنگنده های F-۳۵B روی آن هاست.

۳- اسرائیل؛ اسرائیل دستکم ۷۵ فروند F-۳۵ دریافت خواهد کرد

اسرائیل از روابط ویژه ای با ایالات متحده برخوردار است و تنها خریدار این جنگنده است که اجازه دستکاری این جت ها برای سازگاری با نیازها و تجهیزات خود را دارد. اسرائیل اولین نیروی هوایی بود که F-۳۵ را از طریق فرآیند فروش نظامی خارجی آمریکا انتخاب نموده و از آن در جنگ استفاده کرد. ایالات متحده برای اطمینان از حفظ برتری فناوری اسرائیل در منطقه، جنگنده های اف-۳۵ را در اختیار اسرائیل قرار می دهد.

اسرائیل به تازگی قراردادی را برای خرید ۲۵ فروند F-۳۵A دیگر امضا کرده است که تعداد کل آنها را به ۷۵ فروند رسانده است. در اسرائیل، F-۳۵ با نام Adir به معنای «قدرتمند» شناخته می شوند و ناوگان آن ها در پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل قرار دارد. این F-۳۵Aها باعث شده اند که اسرائیل همچنان یکی از قوی ترین نیروهای هوایی منطقه را در اختیار داشته باشد.

۴- ایتالیا؛ ایتالیا ۶۰ فروند F-۳۵A و ۳۰ فروند F-۳۵B دریافت خواهد کرد

ایتالیا نیز یک از خاص ترین کشورهای دریافت کننده اف-۳۵ است که هر دو نوع F-۳۵A و F-۳۵B را خریداری می کند. F-۳۵B قرار است روی ناوهای هواپیمابر جدید کلاس Cavour و Trieste ایتالیا استفاده شود. این ناوهای هواپیمابر ایتالیایی مجهز به سیستم های پرتاب پرش اسکی برای تسهیل برخاست و فرود هواپیماهای F-۳۵B هستند.

ایتالیا پس از بریتانیا دومین شریک بزرگ خارجی در برنامه F-۳۵ بوده است. F-۳۵ های این کشور در پایگاه هوایی قِدی، پایگاه هوایی آمندولا و پایگاه دریایی تارانتو (ناو هواپیمابر Cavour) مستقر هستند. ایتالیا میزبان دومین مرکز مونتاژ و بررسی نهایی در خارج از ایالات متحده در کامری است.

۵- استرالیا؛ استرالیا ۷۲ فروند F-۳۵A دریافت خواهد کرد

استرالیا یکی دیگر از متحدان اصلی ایالات متحده است که جنگنده های F-۳۵A را خریداری می کند. استرالیا در حال جایگزینی F/A-۱۸ Hornet های قدیمی خود با حداقل ۷۲ فروند F-۳۵A است. اولین F-۳۵A در سال ۲۰۱۸ به خدمت استرالیا پذیرفته شد و اولین اسکادران F-۳۵A، اسکادران شماره ۳، در سال ۲۰۲۱ عملیاتی گردید.

استرالیا F-۳۵A های خود را در پایگاه نیروی هوایی ویلیام تاون در نیو ساوت ولز، شمال سیدنی و در پایگاه تیندال در منطقه شمالی دورافتاده نزدیک داروین مستقر می کند. نیروی هوایی استرالیا از جنگنده های EA-۱۸G Growler و F/A-۱۸F Super Hornet نیز بهره می برد.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha