۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
چشم انداز ایران، دولت و حکومتی قدرتمند را تصور می کند؛ مسئولیم به این طرف حرکت کنیم
پزشکیان در مراسم تنفیذ عنوان کرد؛

چشم انداز ایران، دولت و حکومتی قدرتمند را تصور می کند؛ مسئولیم به این طرف حرکت کنیم

رئیس جمهور گفت: چشم انداز ایران دولت و حکومتی قدرتمند را تصور می‌کند که بار سنگین بر اساس قانون و چهارچوب‌های قانونی بر دوش مسؤولین می‌نهد و ما مسئولیم به این طرف حرکت کنیم.

به گزارش بازار، مسعود پزشکیان رییس جمهور کشورمان صبح امروز یکشنبه هفتم مرداد در مراسم تنفیذ طی سخنانی اظهار داشت: یاد معمار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان سرافراز ایران عزیز به ویژه سرباز وطن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم و به روان پاک شهدای دولت، شهیدان رجایی باهنر و به شهید خدمت آیت الله رئیسی و همه خدمتگزاران شهید نظام درود می‌فرستیم.

وی ادامه داد: سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر معظم انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت رقابت معنادار تفکرات و سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند.

رئیس جمهور گفت: همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهاده‌اند و با رای خود به تغییر بار سنگینی را در شرایطی خطیر بر دوش این حقیر نهادند. آنهایی که به من و یا به نامزدهای رقیب رای دادن و یا از سر دغدغه‌مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که پاسخگویی به آن از امروز عملاً آغاز می‌شود.

پزشکیان گفت: اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری این بنده کوچک خدا را رسماً مکلف به انجام مسئولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند. منتخب ملت به موجب اصل ۱۳ قانون اساسی از امروز رئیس جمهور می‌شود. اولویت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد.

وی افزود: آنچه که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته در حقیقت بر اساس مسیر روشنی که مقام معظم رهبری توضیح فرمودند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه است که باید ما به طرف آن حرکت کنیم. آنچه که چشم انداز نظام جمهوری اسلامی را تصویر می‌کند که در آن ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و هویت ایرانی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در رقابت بین الملل. چشم انداز ما کشوری توسعه یافته است.

رئیس جمهور همچنین گفت: چشم انداز ایران متناسب با اقتضائات فرهنگی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی و برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم سرمایه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی؛ امن مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت و برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده، است.

پزشکیان همچنین بیان کرد: چشم انداز ایران به دور از فقر و برخوردار از محیط زیست مطلوب است. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط روحیه تعاون، با سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم می‌باشد.

وی افزود: چشم انداز ایران ارتقا نسبی سطح درآمد و رسیدن به اشتغال کامل است. الهام بخش فعال مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی و توسعه کارآمد. اخلاقی، دینی و پویای فکری بر تأثیرگذاری همگرایی اسلامی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی رحمت الله علیه؛ و نهایتاً دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت؛ آنچه که چشم انداز نظام را بر ما مسئولین مشخص می‌کند؛ می‌باشد.

وی ادامه داد: چشم انداز ایران دولت و حکومتی قدرتمند را تصور می‌کند که بار سنگین بر اساس قانون و چهارچوب‌های قانونی بر دوش مسؤولین می‌نهد و ما مسئولیم به این طرف حرکت کنیم.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اصول اول، دوم و سوم قانون اساسی بر اساس همین چهارچوب‌هایی است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند. ما تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از بحران‌ها و تنگناهای پیش روی کشور گذر کنیم و به امیدها و انتظارهای به حق مردم می‌توانیم پاسخ دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه جامعه‌ای که همگرا و قانون‌مدار می‌تواند شاهد قدرتمندتر شدن حاکمیت و قدرت‌یابی بیشتر جامعه را فراهم کند، افزود: جامعه می‌تواند نقش مشترک و تعاملی این دو را برای پیشرفت توسعه کشور رقم بزند.

وی ادامه داد: من و دولت آینده رسالت و مسئولیتمان برای رسیدن به این چشم انداز تعهد به آن چشم اندازی است که مقام معظم رهبری تعریف فرمودند، سیاست‌های کلی است که ابلاغ فرمودند. قانون برنامه است که در مناظره‌های انتخاباتی بر اجرای آن تاکید می‌کردم. اگر ما این چشم انداز را بپذیریم که به آن عمل کنیم و هم قسم شویم، می‌توانیم چهارچوب‌های کلی سیاست‌های رهبری را عملیاتی کنیم. کشور ما به آنجایی خواهد رسید که برترین و بهترین و بالاترین است. این قدرت هست و ما می‌توانیم به این نقطه برسیم و ما جز همگرایی و وحدت و انسجام ملی به این هدف نمی‌رسیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۱۰۱ سوره مبارکه آل عمران قرآن می‌فرمایند؛ «کَیْفَ تَکْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلی عَلَیْکُمْ آیاتُ اللَّهِ وَ فِیکُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» و در ادامه می‌فرمایند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَموتُنَّ إِلّا وَأَنتُم مُسلِمونَ» و «وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِیعࣰا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ وَٱذۡکُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَیۡکُمۡ إِذۡ کُنتُمۡ أَعۡدَآءࣰ فَأَلَّفَ بَیۡنَ قُلُوبِکُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦٓ إِخۡوَٰنࣰا وَکُنتُمۡ عَلَیٰ شَفَا حُفۡرَةࣲ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنۡهَاۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ ٱللَّهُ لَکُمۡ ءَایَٰتِهِۦ لَعَلَّکُمۡ تَهۡتَدُونَ».

پزشکیان ادامه داد: این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خدا است که می‌تواند ما را به آنجایی که لیاقت و شایستگی آن را داریم، برساند. آن چیزی که ما را از رفتن در مسیر هدفمان باز می‌دارد، هوای نفس است و باید مراقب باشیم. تمام اختلاف‌هایی که الان وجود دارد به خاطر هوای نفس است، راه روشن است و سیاست مشخص است. اگر ما در چهارچوب این سیاست و آن چشم انداز حرکت کنیم باید در جایی می‌بودیم که الان شایسته و لایق آن هستیم.

وی همچنین بیان کرد: در نتیجه این وحدت و انسجام ما است که می‌تواند ما را به جایگاه اصلی‌مان برساند. پشتوانه و رضایت مردم مسئله دوم است، دلیل اینکه ما خدمتگزاران خوبی بودیم یا نخواهیم بود این است که مردم آیا از ما راضی خواهند بود یا نخواهند بود. دو نوع رفتار را در قبال مردم باید بر اساس این سیاست‌ها، برنامه‌ها برای خودمان و مجریانمان و مسئولین‌مان در نظر بگیریم. حضرت علی علیه السلام در دستورش به مالک اشتر می‌فرماید، تمام وجود باید به مردم محبت بورزی و مهربانی کنی و عشق بورزی.

رئیس جمهور با قرائت بخش‌هایی از خطبه نهج البلاغه که حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر فرموده بودند، ادامه داد: در مقابل مردم نایست. خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی همه ما باشد. همه مدیران، مسئولین، و همه کسانی که ما انتخاب می‌کنیم با تمام وجود باید به این مردم عشق بورزیم. این رفتار شخصی و باور ماست.

پزشکیان با یادآوری نوع حکومت و نوع برخورد با جامعه که در دستور حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر آمده بود، گفت: حضرت علی خطاب به مالک، مردم و خدا را در یک سمت قرار می‌دهد و مالک اشتر و قوم و خویشاوندان او در سمت دیگری قرار می‌دهند. حضرت علی (ع) به مالک دستور می‌دهد که بین این دو انصاف را برقرار کن. یعنی چیزهایی را که برای خودمان و جناح و قوم و خویش خودمان می‌خواهیم داشته باشیم همان چیزی باشد که برای مردم می‌خواهیم داشته باشیم. بارها گفته‌ایم که با مردم بر اساس انصاف برخورد بکنیم. این را سر لوحه خودمان قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: به مردم قول خواهیم داد و اینجا در خدمت مقام معظم رهبری تعهد می‌کنیم که برای این مردم جز انصاف و عدالت راه دیگر را نپوییم. قول می‌دهیم و وعده می‌دهیم با تمام وجودمان برای این مردم خدمت کنیم. قول می‌دهیم که راه شهیدانمان و کسانی را که برای این کشور زندگی خودشان را کف دستشان گذاشتند و جانشان را فدا کرده‌اند، ادامه دهیم و تا پای جان بایستیم و دست به دست هم دهیم که بتوانیم عزت و افتخار را به کشور خودمان بازگردانیم.

رئیس جمهور ادامه داد: تحقق این مهم جز با اتحاد و وحدت امکان‌پذیر نیست و این قول را من اینجا خدمت شما و مقام معظم رهبری اعلام می‌کنم که پایبند به این گفته‌ها خواهم بود. در پایان مجدد از محضر مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنان خواهانم برای پیشبرد سیاست همگرایی و اجماع در حکمرانی این دولت را که به یاری خداوند دولت وفاق ملی خواهد بود، کمک کنند و در مسیر پاسخگویی به خواسته‌های به حق جامعه همچنان حمایت خودشان را از ما دریغ نفرمایند.

پزشکیان گفت: موفقیت دولت در پاسخ مناسب به انتظارات مردم و ضرورت تحول و اصلاحات کشور توفیق نظام و نشانه دوراندیشی و اقتدار رهبری معظم انقلاب است. از نظام حکمرانی کشور نخبگان، نهادهای مدنی و جریان‌های سیاسی و از یکایک ملت شریف و بزرگوار ایران می‌خواهم که دست به دست هم دهیم تا فضای احیای نشاط و امید و اعتماد امروز مردم برای آینده ایران پایدار و ماندگار بماند. پای ملت هستم و می‌کوشم تا فرزند خلفی برای ملت باشم. از رهبری معظم ایران که همچنان خالق فرصت‌های نو برای ایران هستند می‌خواهم که مرا یاری کنند که بتوانم بخشی از رنج‌های مردم و نگرانی‌های آنها برای ایران را کم کنم. من همچنان شریک دردهای مردم و پوینده راه پیشرفت و اعتلای ایران خواهم بود.

وی ادامه داد: از شورای محترم نگهبان و از سرپرست محترم ریاست جمهوری برادرمان آقای مخبر و از وزیر محترم کشور که نقش عمده‌ای در برگزاری انتخاب بر عهده داشت تشکر می‌کنم. سپاسگزار شخصیت‌های ملی و سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب، تحول‌خواه، زنان، جوانان و مردان عزیز در سراسر ایران و ایرانیان خارج از کشور هستم که با حضور مؤثر خود بر میزان مشارکت ملت در انتخابات و ابراز جمهوریت نظام افزودند و مسئولیت جدیدی در برابر همه کارگزاران کشور نهادند. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار «رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا».

کد خبر: ۲۹۷٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha