۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخت و تاز نرخ تورم ادامه دارد| بهبود شرایط متوقف در وعده‌های اجرا نشده
بازار از کردستان گزارش می‌دهد؛

تاخت و تاز نرخ تورم ادامه دارد| بهبود شرایط متوقف در وعده‌های اجرا نشده

سنندج- تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی است که متاسفانه نرخ تورم در کردستان بیش از میانگین کشور است و در این زمینه سومین استان کشور با نرخ تورم بالا است.

بازار؛ گروه استان ها: نرخ بالای تورم از ابتدای دهه ۹۰ کردستانی ها را آزار می دهد و علیرغم این همه تغییر و تحول مدیریتی در کشور فعلا خبری از بهبود این وضعیت در میان نیست و کردستانی ها باید با این وضعیت بسازند.

نرخ بالای خدمت در کردستان در مقایسه با دیگر استانهای کشور باعث شده است تا چرخ های زنگ زده وضعیت معیشت مردم استان از کار افتاده و ساکنین این استان برای تامین حداقل نیازهای روزانه خود، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند.

کردستان سالهاست که در زمینه نرخ تورم همواره در بین سه استان برتر کشور بوده است و نگاهی به سوابق اظهار نظر مدیران و مسئولان، استانی و کشوری نشان می دهد که همه وعده های داد شده در راستای رفع این مشکل خروجی خاصی نداشته است.

کردستان استان سوم کشور با بیشترین میزان نرخ تورم

تازه ترین گزارش منتشر شده در تیرماه سال جاری در خصوص وضعیت تورم در کشور نشان می دهد که کردستان با فاصله ای اندک از دو استان یزد و أصفهان، سومین استان کشور با بیشترین میزان نرخ تورم در کشور می باشد.

اعلام نرخ جدید تورم در استان کردستان در حالی است که هفته گذشته استاندار کردستان در جلسه شورای مسکن و مراسم بهره برداری از طرح گردشگری الماس غرب مدعی بهبود شاخص های اقتصادی در این استان شده بود.

صحبت ها و اظهار نظر استاندار کردستان هنوز به یک هفته نرسیده بود که بار دیگر یک شاخص اقتصادی مهم در خصوص استان اعلام شد و کردستان را در ردیف استانهای با بالاترین میزان نرخ تورم در کشور نشان داد.

البته جدای از اسماعیل زارعی کوشا، در یک دهه اخیر شمار زیادی از مدیران و مسئولان استانی و کشوری هم بارها از کنترل شاخص های اقتصادی در کردستان خبر داده اند که هنوز این وعده ها عملیاتی نشده است.

تاخت و تاز نرخ تورم در کردستان ادامه دارد| بهبود شرایط متوقف در وعده های اجرا نشده

در گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران آمده است: نرخ تورم ماهانه به ۲.۲ درصد رسیده است و این چهارمین ماه متوالی است که تورم ماهانه بالاتر از ۲ درصد ثبت می‌شود.

همچنین، تورم نقطه ‌به ‌نقطه در این ماه به ۳۲.۲ درصد رسیده که نشان ‌دهنده سومین ماه متوالی افزایش است. بانک مرکزی هدف تورمی سال ۱۴۰۳ را کاهش نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه به زیر ۳۰ درصد تعیین کرده بود، اما میانگین تورم ماهانه در چهار ماه ابتدایی سال ۲.۶ درصد بوده که از هدف ‌گذاری تعیین شده ۲.۲ درصدی فاصله دارد.

فشار اقتصادی نرخ تورم بر خانواده های کردستان ادامه دارد

استان کردستان در تیرماه ۱۴۰۳، پس از استان‌های یزد و اصفهان، دارای بالاترین نرخ تورم در کشور بوده است.

این داده‌ها نشان ‌دهنده تأثیرات گسترده‌ تر تورم بر هزینه ‌های زندگی در این استان و فشار اقتصادی بیشتر بر خانوارها هستند. به نظر می ‌رسد که بیشترین افزایش قیمت ‌ها در بخش‌های مسکن، آب، برق و گاز رخ ‌داده است که از جمله عوامل اصلی در افزایش تورم بوده ‌اند.

واکاوی داده‌هایی که مرکز آمار ایران ارائه کرده، حاکی از آن است که نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ با کاهش ۰.۶ واحد درصدی در مقایسه با خرداد ماه، عدد ۳۵.۵ درصد را به ثبت رسانده است. به‌علاوه، نرخ تورم سالانه تیرماه، در مقایسه با تیرماه سال قبل که رقم ۴۷.۵ درصدی را تجربه کرده بود نیز شاهد افتی ۱۲ درصدی بوده است.

در حالی وضعیت نرخ تورم میانگین کشوری طی چند ماه اخیر با روند کاهشی همراه بوده است که متاسفانه وضعیت استان کردستان همچنان مناسب نیست و نرخ تورم در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

بررسی داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در حالی نرخ تورم ماهانه در کردستان را ۳۹.۱ نشان می دهد که میانگین کشور در این شاخص اقتصادی ۳۵.۵ می باشد.

نبود نظارت عامل اصلی نرخ تورم بالا در استان کردستان

نگاهی به وضعیت استانهای همجوار استان کردستان نیز نشان می دهد که نرخ تورم تیرماه در زنجان ۳۲.۴، در همدان ۳۵ و کرمانشاه ۳۷.۹ بوده است.

در گزارش جدید مرکز آمار ایران در حالی کردستان رتبه سوم کشور را در اختیار دارد که در گزارش قبلی این مرکز در خصوص نرخ تورم منتهی به فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بار دیگر کردستان رتبه سوم کشور را در اختیار داشت.

تاخت و تاز نرخ تورم در کردستان ادامه دارد| بهبود شرایط متوقف در وعده های اجرا نشده

هر چند که عده ای مرزی بودن کردستان را بهانه اصلی برای نرخ بالای تورم اعلام می کنند که وضعیت تورم در شمار دیگری از استانهای مرزی خیلی بهتر از استان کردستان است و به همین دلیل باید دلیل این وضعیت را در مسائل دیگری مشاهده کرد.

نبود نظارت بر عرضه و تقاضای کالا و خدمات، ضعف سازمان ها و نهادهای مسئول در راستای مدیریت بازار، سودجویی و وجود کانال های غیررسمی در مبادله کالا و خدمات و ... از جمله مهمترین دلایل نرخ بالای تورم در استان کردستان به شمار می رود.

کردستانی‌ها همچنان منتظر وعده های مسئولان و مدیران کشوری و استانی در خصوص کنترل نرخ تورم هستند و به همین دلیل انتظار آنها از دولت چهاردهم برای پایان به این مهم جدی است.

کد خبر: ۲۹۶٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha