۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
تقاضا برای زغال‌سنگ با مصرف بالای برق ثابت می‌ماند
بحران گرما و انرژی در جهان

تقاضا برای زغال‌سنگ با مصرف بالای برق ثابت می‌ماند

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی درباره بازار زغال‌سنگ اعلام کرد تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ، به دلیل تقاضای بیشتر برای برق در برخی از اقتصادهای بزرگ، امسال و سال آینده تا حد زیادی ثابت باقی می ماند.

به گزارش بازار، استفاده جهانی از زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳، با ۲.۶ درصد افزایش، به بالاترین حد خود رسید که تحت تاثیر رشد قوی در چین و هند به عنوان دو مصرف کننده بزرگ زغال‌سنگ بود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد در حالی که تقاضا برای زغال‌سنگ در بخش‌های برق و صنعت رشد ‌کرد، انگیزه اصلی استفاده از زغال‌سنگ، جبران تولید کم نیروی برق آبی و افزایش سریع تقاضا برای برق بود.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تحلیل ما بر اساس تنظیمات سیاست‌های امروزی و روند بازار نشان می‌دهد تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۵، احتمالا به طور کلی ثابت می‌ماند.

وی افزود: ادامه بکارگیری پرشتاب انرژی خورشیدی و بادی، همراه با بهبود تولید برق آبی در چین، مصرف زغال‌سنگ را محدود می‌کند. اما بخش برق، محرک اصلی تقاضای جهانی برای زغال‌سنگ است و مصرف برق در اقتصادهای بزرگ متعدد، به سرعت رشد می‌کند. بدون چنین رشد چشمگیری در مصرف، جهان شاهد کاهش استفاده از زغال‌سنگ در سال میلادی جاری خواهد بود.

اگرچه تداوم نصب ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی، رشد استفاده از زغال‌سنگ در چین را کند می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود تقاضای این کشور برای برق در سال جاری ۶.۵ درصد افزایش یابد که کاهش مصرف زغال‌سنگ را بعید می‌کند.

در هند، با بازگشت شرایط آب و هوایی به میانگین فصلی و بهبود تولید برق آبی، رشد تقاضای زغال‌سنگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، پس از کاهش بیش از ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود که تولید برق زغال‌سنگ در اتحادیه اروپا در سال جاری نیز تقریبا به همان میزان کاهش یابد. در این گزارش آمده است که مصرف زغال‌سنگ آمریکا هم در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، اما تقاضای قوی‌تر برای برق و سوئیچ کمتر از زغال‌سنگ به گاز طبیعی، این روند را در سال ۲۰۲۴ آهسته می‌کند.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha