۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
دوره انتظار خانه دار شدن ۱۰۰ سال| قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد| خرید ۷ متر با وام
کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

دوره انتظار خانه دار شدن ۱۰۰ سال| قیمت مسکن فعلا افزایش نمی یابد| خرید ۷ متر با وام

گودرزی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه انتظار برای خانه دار شدن دهک های پایین ۱۰۰ سال است گفت: قیمت مسکن در دو سال آینده افزایش نمی یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن این روزها حتی با اوج گرفتن فصل نقل و انتقالات مسکن هم در رکود به سر می برد. این رکود اگر چه جزیی از بخش مسکن است و به صورت سینوسی در رکود و رونق قرار می گیرد.

فعالان بازار و کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که تفاوت این روزهای رکودی بازار مسکن با بازار مسکن سال های گذشته در این است که قیمت مسکن به قدری افزایش یافته و قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش یافته است که دوره انتظار خانه دار شدن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

آگاهان و فعالان بازار مسکن می گویند این بازار در وضعیتی به سر می برد که فعلا نشانه هایی از خروج از رکود در آن دیده نمی شود.

اگر سال ۱۴۰۲ را یک بررسی اجمالی کنیم می بینیم که بازار مسکن در آن سال، کم رونق ترین سال های اخیر خود را پشت سر می گذارد. بر اساس آمارهای موجود تعداد معاملات مسکن در سال جاری نصف سال قبل یعنی ۱۴۰۱ شده است. اما سال ۱۴۰۳ هم کم از سال ۱۴۰۲ ندارد و هنوز هم آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ یک بازار کم رمق و بی رونق دارد.

دوره انتظار خانه دار شدن به خصوص برای دهک های پایین و متوسط جامعه به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است

«مجید گودرزی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد رکود بازار مسکن بهترین فرصت برای خانه دار شدن است؟ گفت: دوره انتظار خانه دار شدن به خصوص برای دهک های پایین و متوسط جامعه به بیش از ۱۰۰ سال رسیده است و هیچ متقاضی مصرفی در دهک های میانی و پایین به طور مطلق نمی تواند مسکن خریداری کند.

تورم در بخش مصالح ساختمانی نیز موجب شده تا حتی نگهداری مسکن برای صاحبان املاک هم سخت شود

وی با اشاره به اینکه اگر دقت کنید تورم در بخش مصالح ساختمانی نیز موجب شده تا حتی نگهداری مسکن برای صاحبان املاک هم سخت شود تاکید کرد: تعمیرات جزیی مسکن به دلیل تورم مصالح ساختمانی مالکان را با چالش مواجه کرده است. مسکن و تورم مصالح ساختمانی، نمی گذارد مالکان هزینه های سنگین تعمیرات را پرداخت کنند.

کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد سال های سال با چالش خانه دار شدن آسان خانوارها مواجه باشیم؟ گفت: چالش اصلی همانا مسیر سخت خانه دار شدن است و این مشکل همچنان پابرجا است.

مولفه هایی که باعث می شوند مسکن رونق بگیرد را اگر مورد بررسی قرار بدهیم می بینیم که فعلا در بازار مسکن رونق نمی گیرد

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که فعلا نباید در انتظار رونق مسکن بود؟ تاکید کرد: مولفه هایی که باعث می شوند مسکن رونق بگیرد را اگر مورد بررسی قرار بدهیم می بینیم که فعلا در بازار مسکن رونق نمی گیرد.

قیمت مسکن در دو سال آینده افزایش نخواهد داشت و باید به سمت تعادلی شدن پیش برود

گودرزی در پاسخ به این پرسش که این رکود حداقل مزیتی که دارد این است که قیمت ها افزایش نمی یابد؟ تصریح کرد: بررسی های آماری و حتی مولفه هایی که از آن نام بردیم نشان می دهند که قیمت مسکن در دو سال آینده افزایش نخواهد داشت و باید به سمت تعادلی شدن پیش برود.

کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات مسکن می تواند قدرت خرید مسکن را در این روزهای رکود افزایش دهد؟ تاکید کرد: ابتدا باید در مورد پرداخت تسهیلات و روش های نابسامان آن انتقاد کرد. اگر از ایران خارج بشویم و شیوه و روش های پرداخت تسهیلات مسکن را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که در هیچ جای دنیا به این روش و شیوه ای که در ایران وام پرداخت می شود، تسهیلات نمی دهند. یعنی یک چهارم وام را قبل از پرداخت به عنوان اوراق کسر کنند و سپس هم سود آن و هم اقساط آن را دریافت کنند.

طبق آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران ۸۵ میلیون تومان است و با این تسهیلات در نهایت می توان ۷ متر مسکن، خریداری کرد

گودرزی افزود: وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن آیا می تواند قدرت خرید را افزایش دهد؟ طبق آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران ۸۵ میلیون تومان است و با این تسهیلات در نهایت می توان ۷ متر مسکن، خریداری کرد.

او افزود: وام ۹۰۰ میلیون تومانی مسکن که با اوراق تسه پرداخت می شود اقساط ۳۰ میلیون تومانی دارد و از عهده اقشار متوسط، ضعیف و خانه اولی ها خارج است.

گودرزی با این پرسش که اگر با این تسهیلات نمی توان مسکن خریداری کرد چرا بانک مسکن سقف تسهیلات را افزایش نمی دهد؟ یادآوری کرد: اگر سقف تسهیلات را افزایش دهند، بازپرداخت اقساط با چالش مواجه شده و برای متقاضیان بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

قیمت های کنونی مسکن غیر واقعی و تصنعی است. قیمت مسکن در حال حاضر ساختگی است

وی در پاسخ به این پرسش که بازار مسکن این روزها در شرایط رکود تورمی قرار دارد و برخی از کارشناسان مسکن معتقد هستند که این رکود روزی به اتمام خواهد رسید و احتمالا قیمت مسکن دو سال دیگر افزایش قیمت خواهد داشت؟ گفت: قیمت های کنونی مسکن غیر واقعی و تصنعی است. قیمت مسکن در حال حاضر ساختگی است و در گذشته عُرف اینطور بود که باید قیمت زمین بر اساس ۲۵ سال عایدی تعیین شود. اما در حال حاضر اینطور نیست و قیمت گذاری ها آزادانه انجام می شود.

دستمزدها و حق مسکن ها بالای ۵۰۰ سال کفاف خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری را نمی دهد

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه این روزها متاسفانه با یک وضعیت آشفته عمدی بر بازار مسکن مواجه هستیم اظهار داشت: اتفاقی که این روزها رخ داده است این است که هیچ کدام از مولفه های مسکن تقویت نشده اند که بخواهیم بازار مسکن رونق بگیرد. به عنوان مثال دستمزدها و حق مسکن ها بالای ۵۰۰ سال کفاف خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متری را نمی دهد. بنابراین ایجاد رونق سخت است.

کد خبر: ۲۹۶٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha