ماهواره کوثر آبان‌ماه پرتاب خواهد شد
معاون وزیر ارتباطات:

ماهواره کوثر آبان‌ماه پرتاب خواهد شد

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ماهواره کوثر، گفت: این ماهواره که مدتی قبل ساخته شده و رونمایی شد، قرار بود در خردادماه پرتاب شود اما به دلیل تاخیر پرتاب‌گر این ماهواره در آبان‌ماه پرتاب خواهد شد.

به گزارش بازار، «حسن سالاریه» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری به تشریح پیشرفت پروژه‌های فضایی و ارائه برنامه سال ۱۴۰۳ پرداخت.

رئیس سازمان فضایی گفت: در دولت سیزدهم پس از عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضایی در ۱۱ سال گذشته، این جلسات به شکل منظم با حضور رئیس جمهور برگزار شد. در جلسه نخست پروژه‌های متعددی طرح و برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تدوین و تصویب شد.

سالاریه ادامه‌داد: در گام بعدی پس از ۱۰ سال که زمین مناسب برای پایگاه پرتاب چابهار انتخاب شده بود، احداث آن آغاز شد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم از فاز نخست این پایگاه فضایی بهره‌برداری داشته باشیم و بتوانیم در این زیرساخت ایجاد شده ماهواره پرتاب کنیم.

وی تاکید کرد: در آینده بدون داشتن صنعت فضایی قوی، حکمرانی، مدیریت و اقتصاد و بهره‌وری در حوزه اقتصادی دچار چالش‌های جدی می‌شود. وجود آزمایشگاه مناسب باعث افزایش تعداد و کیفیت ماهواره‌های ما می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: اکنون ساخت فیزیکی این آزمایشگاه به پایان رسیده است. از اقدامات زیرساختی مهم دیگر که در این دولت انجام شد تکمیل پایگاه‌های کنترل و دریافت سیگنال و داده‌های ماهواره بود. پایگاه خیام تکمیل و بهره‌برداری شد و عملیات احداث ۲ پایگاه کنترل و دریافت اطلاعات ماهواره آغاز شده است.

سالاریه درباره فعال‌سازی زیست‌بوم خصوصی فضایی کشور در دولت سیزدهم، افزود: اگر توقع رشد جهش گونه در بخش فضایی را داشته باشیم، نیاز به حضور بخش خصوصی داریم. کشورهایی که در حوزه فضایی پیشرفت جهش‌وار دارند با بخش خصوصی همکاری‌های زیادی دارند.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای بزرگ با بخش خصوصی برای پرتاب، زیرسازی و استفاده از داده‌های ماهواره از ماهواره کوثر مثال زد که ساخته شده و مدتی قبل نیز رونمایی شده است و گفت: قرار بود این ماهواره در خردادماه پرتاب شود، اما به دلیل تاخیر پرتاب‌گر این ماهواره در آبان‌ماه پرتاب خواهد شد.

به گزارش بازار، ماهواره کوثر با پرتابگر «سایوز» از روسیه در مدار موردنظر به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق می‌شود. این ماهواره ۲ دوربین دارد. وضوح تصاویر این ماهواره ۳.۴۵ متر و برای کاربردهای کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری مناسب است. عمر مداری این ماهواره ۲ سال خواهد بود. این وضوح تصویر بهترین رزولوشینی است که ساخته شده است. میانگین تیم سازنده ۲۶ سال است.

کد خبر: ۲۹۶٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha