۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
رشد ۲۱۱ درصدی هدفگذاری طرح‌های آبرسانی کشور| عبور ظرفیت نیروگاهی از ۹۳ هزار مگاوات
وزیر نیرو عنوان کرد؛

رشد ۲۱۱ درصدی هدفگذاری طرح‌های آبرسانی کشور| عبور ظرفیت نیروگاهی از ۹۳ هزار مگاوات

محرابیان وزیر نیرو گفت: در دولت سیزدهم تا امروز یک میلیون و ۴۸۰ هزار متر مکعب طرح آبرسانی محقق شده که نسبت به هدفگذاری ۷۰۰ میلیون متر مکعبی چهار ساله، ۲۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، «علی‌اکبر محرابیان» امروز (چهارشنبه) در جلسه گزارش عملکرد اعضای کابینه دولت سیزدهم افزود: این میزان رشد در طرح‌های آبرسانی، به اندازه یک دولت هشت ساله است.

وی بیان‌داشت: با توجه به تنش های آبی در اقصی نقاط کشور، شاخص ۳۶ ماهه خشکسالی در این دولت بسیار شدیدتر از شاخص یاد شده در ۳۶ ماهه قبل از آغاز دولت بود و خشکسالی‌های بسیار زیادی به‌ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تجربه کردیم.

محرابیان ادامه‌داد: با اینکه در استان‌هایی همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، همدان و چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ تنش‌های شدید آبی داشتیم، اما به شدت این تنش‌ها مدیریت شد

وی با اشاره به عقب‌ماندگی قابل توجه در آبرسانی روستایی، اضافه‌کرد: به این منظور طرح جهاد آبرسانی با استفاده از ظرفیت‌های سپاه پاسداران، نهادهای انقلابی، گروه‌های جهادی، خیرین و پیمانکاران بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: اکنون از مجموع هدفگذاری ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی، در ۶ هزار و ۳۴ روستا این طرح به پایان رسیده و بقیه نیز از متوسط پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردارند و طی یک سال آینده این طرح‌ها قابلیت تکمیل دارند.

وی اظهار داشت: در این دولت افزایش ظرفیت سدهای کشور به ۵.۴ میلیارد مترمکعب هدفگذاری و طی برنامه‌ای به مجلس ارائه شد که تاکنون ۴.۱ میلیارد مترمکعب معادل ۷۵ درصد هدفگذاری چهار ساله به ثمر نشست.

طرح‌های انتقال آب

محرابیان گفت: با توجه به فقر منابع آبی کشورف استفاده از منابع آب غیرمتعارف از جمله آب دریا و پساب تصفیه شده بهداشتی با اجرای پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع کشور بابت همکاری‌های خوبی که در موضوع انتقال آب دریا داشتند، تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آبرسانی ازدریا به شهرهای یزد و رفسنجان به پایان رسیده و در ماه‌های آینده شهرهایی همچون کرمان و اردکان نیز از این موهبت برخوردار و از تنش آبی خارج می شوند.

۲۴۰ هزار چاه کشاورزی مجهز به کنتورهای فهام است

این عضو کابینه دولت سیزدهم، تصویب طرح نقشه جامع آب کشور با حمایت رئیس‌جمهور شهید و طرح نوین دولت در مدیریت توامان آب و برق را از جمله برنامه‌های اجرا شده در مدیریت منابع آب کشور برشمرد و اظهار داشت: اکنون ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی در سطح کشور مجهز به کنتورهای فهام هستند و شاهد شفافیت، اجرای قانون و عدالت در توزیع آب در این حوزه هستیم.

مدیریت سیلاب

وی اقدامات انجام شده به‌منظور مدیریت سیلاب‌ها در این دولت را بی‌نظیر برشمرد و افزود: سیلاب‌های کم‌سابقه‌ای در کنارک و چابهار در سیستان و بلوچستان در ماه‌های اخیر شاهد بودیم و ورودی سیلاب سد کهیر ۹ هزار متر مکعب بود.

وزیر نیرو ادامه داد: این مشکل اما به‌خوبی مدیریت شد، به‌طوری که حتی خروج مردم از خانه‌ها را ممنوع کردیم و کمترین خسارت‌های انسانی و مالی را در این سیلاب‌ها شاهد بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش برق، گفت: در صنعت برق مجموع مشترکان از ۳۷.۷ میلیون مشترک در ابتدای دولت به ۴۰.۷ میلیون مشترک رسید و برق تولیدی و مصرفی کشور در این دوره رشد ۴۵.۷ تراوات ساعتی داشت؛ به‌عبارتی سرانه رشد سالیانه آن ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت بود.

محرابیان یادآور شد:‌ در همه دولت‌های پس از جنگ، این رقم سالیانه بین پنج تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده که در دولت سیزدهم به ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال افزایش یافت.

بهره‌برداری از نیروگاه‌های سهند، رودشور و ری در مردادماه

وی خاطرنشان‌کرد: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور از ۸۵ هزار مگاوات در ابتدای دولت، اکنون به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسیده است که رشد هشت‌هزار مگاواتی نشان می‌دهد.

وزیر نیرو اضافه‌کرد:‌ علاوه بر آن، با اجرای برنامه‌های ارتقای توان و همچنین استفاده از توان و برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های موجود اضافه شد و طی مردادماه نیروگاه‌های نظیر سهند، رودشور و ری به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی بیان‌داشت: بیش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که هشت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات آن حرارتی بوده و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

محرابیان افزود: بیش از نیمی از برق تولیدی و مصرفی کشور، از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت می‌شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha