۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
نیشکر دهخدا به جمع تولیدکنندگان انبوه «زنبور تلنموس» پیوست

نیشکر دهخدا به جمع تولیدکنندگان انبوه «زنبور تلنموس» پیوست

اهواز- با افتتاح مرکز جدید تولید عوامل ماکرو ارگانیسم کنترل بیولوژیک آفات (انسکتاریوم) در کشت و صنعت نیشکر دهخدا، ظرفیت تولید «زنبور تلنموس» در این واحد نیشکری به پنج میلیون قطعه در سال افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار بازار، با اجرایی‌ شدن طرح تولید و رهاسازی این زنبور، جمعیت آفت «سزامیا» در اکثر مزارع و کانون‌های آلودگی به‌شدت کاهش می‌یابد و در اغلب موارد به پایین‌تر از سطح زیان اقتصادی می‌رسد. زنبورهای تلنموس با جستجو، تخم‌های آفت سزامیا در ساقه نیشکر را پیدا کرده و با تخم‌گذاری بر روی آن‌ها، تخم‌های سزامیا را از بین برده و از تولید آفت ساقه‌خوار جلوگیری می‌کند.

تولید و رهاسازی زنبور تلنموس باعث شده که در صنعت نیشکر دیگر چیزی به نام سم‌پاشی وجود نداشته باشد؛ این مهم‌ترین تأثیری است که در راستای صیانت از محیط‌زیست انجام می‌شود. با انجام این کار، در عین صیانت از محیط‌زیست شاهد تولید محصول باکیفیتی نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به حذف سموم کشاورزی در مزارع نیشکر، بیان کرد که در این صنعت بالاترین سطح مبارزه بیولوژیکی با آفات را داشته‌ایم که یک کار موفقیت‌آمیز بوده و باعث حذف سموم کشاورزی شده است.

ناصری به تولید زنبور تلنموس در سایر واحدهای نیشکری و مؤسسه آموزش و تحقیقات توسعه نیشکر هم اشاره کرد و گفت که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، سهم هر کشت و صنعت در تولید این زنبور، پنج میلیون قطعه در سال است که با افتتاح انسکتاریوم نیشکر دهخدا، میزان تولید زنبور تلنموس از سه میلیون قطعه در سال به بیش از پنج میلیون خواهد رسید.

در حال حاضر برای تولید سالانه ۵۰ میلیون قطعه زنبور تلنموس در مؤسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و واحدهای نیشکری برنامه‌ریزی شده است. درعین‌حال، در مزارع نیشکر از روش‌های تلفیقی همچون «تله سبز»، «تله نوری» و روش‌هایی نظیر افزایش حاصلخیزی خاک نیز برای مقابله با آفات استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha