۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۴
آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیرعامل دارند؟ | واردات ماشین آلات تولید ممنوع است
بازار از نمایشگاه تحول صنعت خودرو گزارش می دهد:

آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیرعامل دارند؟ | واردات ماشین آلات تولید ممنوع است

محبی ‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: براساس قانون تجارت سهامداران باید هیئت مدیره را انتخاب کنند، آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا در تعیین مدیران نقشی دارند؟

امید محمدی؛ بازار: در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشستی با محوریت نقش توسعه محصول و قطعه در تحول صنعت خودرو با حضور آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور، نیما مصلح مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایران خودرو و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، در ادامه بخشی از این نشست را از نگاه خواهیم گذراند:

خلخالی: معضلاتی در اسناد بالادستی برای صنعت خودرو وجود دارد که باید آن ها را حل و فصل کنند، تا زمانی که این موانع بر طرف نشود، پیشرفتی صورت نخواهد گرفت

چین چگونه صاحب پلتفرم شد؟

سخنران نخست این همایش ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران است که در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صنعت خودروی ایران تاکنون نتوانسته برای خود پلتفرم های اختصاصی بیاورد و چه موانعی برای توسعه محصول وجود دارد؟ گفت: طی این سال ها نسبت به این موضوع غفلت وجود داشته است. در قیاس با کشورهای مشابه که صنعت خودروی خود را همزمان با ما آغاز کردند، پیشرفت قابل توجه یا توانمندی در این حوزه کسب نشده است. کشوری مانند چین در حال حاضر صاحب پلتفرم های خاص خود است که سرمایه گذاری های قابل توجهی روی آن انجام داده است.

خلخالی با اشاره به سرمایه مورد نیاز یک میلیارد دلاری برای ساخت محصول جدید، توضیح داد: محصول به روز، جدید، کیفی و ایمن در خودروسازی کشور نیازمند سرمایه گذاری است. باتوجه به همکاری های اخیر کشور و چین، اگر بخواهیم در این حوزه سرمایه گذاری کنیم باید از چینی ها الگو گرفت. چینی ها پلت فرم های جدید از شرکت های مانند فولکس واگن را دریافت و سرمایه گذاری و توسعه دادند. با این هدف بومی سازی را به کشور خود برده و ارتباط با خودروسازان غربی برقرار کردند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: امروز ما هم می توانیم با همکاری مجموعه هایی که در دنیا روی این پلتفرم ها کار کردند، تعامل داشته باشیم. با این اقدام می توان در حدود یک صد میلیون دلار در این حوزه سرمایه گذاری و محصول جدید به دست آورد. صنایع خودروسازی ایران در حوزه الکترونیک پیشرفت های خوبی کسب و اگر این دستاوردها در حوزه خودرو را گسترش دهیم، سریع تر رشد خواهیم کرد.

وی افزود: معضلاتی در اسناد بالادستی برای صنعت خودرو وجود دارد که باید آن ها را حل و فصل کنند، تا زمانی که این موانع بر طرف نشود، پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات متعدد عدم توسعه پلتفرم، گفت: قوانین، سیاست گذاری و تعرفه اشتباهی داریم که سبب عدم توسعه داخلی سازی و پلتفرم شده است. در صنعت خودرو فضای حاکم شده که افراد نخبه و توانمند درحال مهاجرت از کشور هستند، گاهی شاهد هستیم که منافع ملی فدای منافع شخصی عده ای می شود. یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات فعلی خصوصی سازی صنعت خودرو است.

آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیرعامل دارند؟ | واردات ماشین آلات تولید ممنوع است

مصلح: سمند با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در دو دهه پیش طراحی و تولید شد، اما با تغییر مدیریت و ورود رنو تندر ۹۰ توسعه و ارتقا سمند ابتر ماند

سمند با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومان تولید شد

نیما مصلح مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایران خودرو به عنوان سخنران دوم این همایش با اشاره به پلتفرم و بومی سازی آن در صنعت خودرو گفت: پلتفرم، مجموعه ای از قطعات و اجزائی است که در خودروهای مختلف با کمترین تغییرات در مدل های مختلف مانند سدان، اس یو وی، سی وی و غیره استفاده کرد.

وی افزود: شاید بیشتر اوقات بحث پلتفرم مطرح شود، ذهن به سمت کفی خودرو برود که بدنه خودرو روی آن شکل می‌گیرد و اصالت خودرو و بیشتر استانداردهای مرتبط با تصادف روی آن شکل می گیرد. اما پلتفرم تنها محدود به کفی خودرو نیست. بنابراین بخش های دیگری هم در خودرو وجود دارد که جزو اصلی پلتفرم هستند، به عنوان مثال می توان به سیستم قوای محرکه، مجموعه انتقال قدرت، سیستم های برق و الکترونیک اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایران خودرو با بیان اینکه پلتفرم در صنعت خودرو مفهوم گسترده تری دارد، توضیح داد: شاید صنعت خودرو کشور علیرغم گردش مالی مناسبی که دارد، توان سرمایه گذاری در طراحی و تولید پلتفرم را نداشته باشد. زیرا پلتفرم نیازمند بودجه هنگفت، سرمایه گذاری در طراحی، مشاوران و تجارب فنی دارد.

مصلح ادامه داد: طی سالیان گذشته سرمایه گذاری و دانش فنی مناسبی در قوای محرکه صنعت خودرو در ایران خودرو و سایپا انجام شده است؛ البته همچنان تجارت و دانش فنی مناسبی برای طراحی گیربکس در کشور وجود ندارد. خوشبختانه در بخش الکترونیک خودرو دستاوردهای مناسبی داشتیم که اگر تداوم یابد شاید فاصله ما با خودروسازان دنیا که با سرعت بسیار زیادی پیش می روند کمتر شود.

مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ایران خودرو با اشاره به تعاملات دو دهه گذشته صنایع خودروسازی با شرکت های مهندسی و طراحی خودرو خارجی، گفت: در حال حاضر به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور امکان برقراری ارتباط با شرکت های خارجی جهت انتقال دانش فنی وجود ندارد.

وی افزود: سمند با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در دو دهه پیش طراحی و تولید شد، اما با تغییر مدیریت و ورود رنو تندر ۹۰ توسعه و ارتقا سمند ابتر ماند. چینی ها طی مدت ۲۰ سال به جایگاه فعلی رسیدند، خودروسازان این کشور با مراکز بزرگ طراحی و مهندسی در تماس هستند.

محبی نژاد: متاسفانه ۲۳ نها در صنعت خودرو دخیل و تصمیم گیر هستند. با چنین دخالت های چرا و چگونه می توان پلتفرم جدید داشت؟

واردات خودروکارکرده آزاد، اما ماشین آلات ممنوع!

آرش محبی ‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور به عنوان سخنران سوم این همایش با اشاره به مشکلات بومی سازی و توسعه پلتفرم خودرو در کشور گفت: نخست باید پرسید که چرا شاهد توسعه پلتفرم در کشور نیستیم؟ همچنین باید سوال کرد به چه دلیل و با چه انگیزه ای باید پلتفرم های جدید در کشور طراحی شود؟ شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی، خیریه نیستند که براساس انگیزه های متعدد جهت کمک به عده خاصی تشکیل شوند. خودروسازان به طور کلی در دو حوزه برنامه ریزی و اسناد بالا دستی چالش دارند. سند ۱۴۰۴ توسعه صنعت خودرو با ۹ سال تاخیر ابلاغ شد، در این سند بیان شده که در سال آینده خودروسازان باید ۲ میلیون دستگاه خودرو جهت نیاز کشور تولید و یک میلیون دستگاه خودرو صادرات داشته باشند. حدود هفت ماه دیگر به زمان مذکور خواهیم رسید، آیا اقدامی برای این مهم انجام شده است؟

آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیرعامل دارند؟ | واردات ماشین آلات تولید ممنوع است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به اینکه تیراژ تولید سال جاری به مقدار سال گذشته نخواهد بود، بیان کرد: متاسفانه ۲۳ نها در صنعت خودرو دخیل و تصمیم گیر هستند. با چنین دخالت های چرا و چگونه می توان پلتفرم جدید داشت؟

نسبت به مدیریت بنگاهی به عملکرد ایران خودرو و سایپا به شدت منتقد هستم و به عنوان سهام دار این خودروسازان اگر رودربایستی نبود، از عملکرد آن ها شکایت می کردم

محبی نژاد تصریح کرد: نسبت به مدیریت بنگاهی به عملکرد ایران خودرو و سایپا به شدت منتقد هستم و به عنوان سهام دار این خودروسازان اگر رودربایستی نبود، از عملکرد آن ها شکایت می کردم. زیرا این شرکت ها به سهامدارانشان که مردم هستند، ضرر می دهند. متاسفانه نظام قیمت گذاری معیوب است، فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به همین علت ایجاد شده است. با این حال شرکت های مانند قارچ رشد می کنند که در نمایشگاه نیز حضور دارند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با انتقاد از برنامه مونتاژی خودرو به شکل سی کی دی، تاکید کرد: پلتفرم جدید در صنعت خودرو نیازمند سرمایه گذاری است، فارغ از بحث سرمایه گذاری دست یابی به این هدف مستلزم تدوین برنامه از سوی سیاستگذار صنعتی است. متاسفانه از سال ۱۳۹۲ بذر اشتباه نقد به خودروسازی با تعریف پراید کیلویی چند آغاز شد. در کشور زمانی خودروهای مانند رنو تندر ۹۰، سیتروئن زانتیا و رنو مگان با عمق داخلی سازی قابل توجهی تولید می شد، مشتریان و بازار نسبت به کیفیت این محصولات رضایت داشتند.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به نقدی که در مورد قطعه سازی مبنی بر چرایی تداوم تولید با شرایط فعلی اقتصادی، گفت: اگر قطعه سازان به تولید ادامه ندهند ماه بعد باید میلیاردها تومان هزینه دستمزد و غیره به کارگران پرداخت کنند.

وی افزود: تا زمانی که سیاست های کلی صنعت خودرو پشت درهای بسته اتخاذ و بازیگران صنعت خدرو منتظر ابلاغ آن باشند، وضع خودروسازی بهبود نخواهد یافت. اگر این درها روی صاحب نظران، کارشناسان و انجمن ها باز شود، تصمیم گیری های پخته تر با هدف بهبود وضع موجود از آن خارج می شود.

محبی نژاد با اشاره به ۱۳.۱ میلیارد دلار نیاز ارزی صنایع خودروسازی اظهار داشت: تولید خودروهای داخلی ۴ میلیارد دلار ارز نیاز دارد که خودروسازان بزرگ و قطعه سازان برای دریافت آن باید هفت خان رستم را سپری کنند. اما ۸ میلیارد دلار از این حجم صرف مونتاژ خودرو و حمایت از برنامه سی کی دی کاری می شود.

در شرایطی که واردات خودروهای کارکرده آزاد شده است، تولیدکنندگان امکان ثبت سفارش و واردات ماشین آلات و تجهیزات جدید برای افزایش تیراژ و بهبود کیفیت را ندارند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با انتقاد از عدم امکان ثبت سفارش ماشین آلات تولیدی، بیان کرد: در شرایطی که واردات خودروهای کارکرده به جای صفر کیلومتر آزاد می شود، تولیدکنندگان امکان ثبت سفارش و واردات ماشین آلات و تجهیزات جدید برای افزایش تیراژ و بهبود کیفیت را ندارند.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به قانون تجارت و انتخاب مدیرعامل توسط هیئت مدیره، توضیح داد: آیا سهامداران ایران خودرو و سایپا نقشی در تعیین مدیران دارند؟ در ایران خودرو دولت ۵. ۵ درصد سهام دارد، اما تصدی گری صد در صدی برای این خودروسازی اعمال می کند. تا زمانی که رفع تصدی گری در جاده مخصوص انجام نشود و مجموعه حاکمیت و دولت به نقش نظارت خود بازنگردند، صنعت خودرو بهبود نخواهد یافت.

کد خبر: ۲۹۶٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha