۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
بروز اختلاف جدی میان اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان/باکو: «ما آتشنشان اروپا نیستیم»!
بازار گزارش می دهد؛

بروز اختلاف جدی میان اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان/باکو: «ما آتشنشان اروپا نیستیم»!

تغییر در سیاست های انرژی اروپا و مکلف شدن کشورهای عضو به کاهش ۹۰ درصدی مصرف سوخت های فسیلی تا سال ۲۰۴۰، منجر به اعتراض شدید آذربایجان و آینده نامعلوم همکاری میان دو طرف در زمینه صادرات انرژی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تغییر در سیاست های آب و هوایی و انرژی اتحادیه اروپا منجر به تحولاتی در زمینه واردات نفت و گاز به منطقه یورو شده است. بر اساس آخرین مقررات تصویب شده از سوی اتحادیه اروپا در ماه فوریه سال جاری، میزان مصرف سوخت های فسیلی در منطقه یورو تا سال ۲۰۴۰، می بایست تا سقف ۹۰ درصد به نسبت میزان مصرف امروز کاهش یابد. اتحادیه اروپا همچنین در نظر دارد میزان مصرف گاز خود تا سال ۲۰۴۰ را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد که دلیل آن را، کربن و گازهای گلخانه ای ناشی از احتراق انواع سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی عنوان کرده است.

این در حالیست که در پی خروج ایران از بازار گاز اروپا بر اثر تحریم ها و قطع واردات گاز صادراتی روسیه به قاره سبز، بروکسل برنامه جامعی برای سرمایه گذاری روی کریدور گازی جنوب (SGC) ارائه کرده و حال آنکه به نظر می رسد تغییراتی در این تصمیم خود اتخاذ نموده است. از آنجاکه رسالت این کریدور، صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تعریف شده، مقام های باکو به شدت به تغییر رویه اتحادیه اروپا در سیاست های انرژی خود اعتراض کرده اند.

اعتراض باکو به بروکسل؛ آذربایجان آتش نشان اروپا نیست!

«واقف صادقوف» سفیر جمهوری آذربایجان در اتحادیه اروپا، روز یکشنبه طی سخنانی سیاست های اروپا در قبال سرمایه گذاری روی توسعه خط لوله انتقال گاز این کشور به قاره سبز را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد که کشورش «آتشنشان» اروپا نیست که تنها در موارد رخداد سختی و بروز مشکل در تامین انرژی به کمک بروکسل بشتابد.

صادقوف همچنین تاکید کرد که بانک ها برای سرمایه گذاری در این پروژه، خواستار ارائه قراردادهای بلند مدت بین آذربایجان و اروپا بوده و با قراردادهای فعلی، حاضر به تامین مالی پروژه نیستند.

وی با انتقاد از قراردادهای کوتاه مدت اروپا در زمینه خرید گاز جمهوری آذربایجان به جای امضای قراردادهای بلند مدت و سرمایه گذاری در زیرساخت های انتقال گاز این کشور گفت که توسعه خط لوله انتقال گاز و کریدور گازی جنوب، نیازمند سرمایه گذاری سنگین و بلند مدت اروپا بوده و توسعه این خط لوله نیازمند افزایش تقاضای گاز از سوی اروپا است.

صادقوف همچنین تاکید کرد که بانک ها برای سرمایه گذاری در این پروژه، خواستار ارائه قراردادهای بلند مدت بین آذربایجان و اروپا بوده و با قراردادهای فعلی، حاضر به تامین مالی پروژه نیستند. این در حالیست که بروکسل در سال ۲۰۲۲ و اوج دوران تنش انرژی در اروپا، اعلام کرد که قصد دارد میزان واردات گاز خود از آذربایجان را به ۲۰ میلیلارد متر مکعب تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.

کاهش احتمالی درآمدهای باکو در پی تغییر ذائقه انرژی اروپا

اما اکنون، سفیر باکو در بروکسل معتقد است که علیرغم برگزاری جلسات متعدد با مقام های اروپایی در خصوص مساله صادرات گاز، سیاست های جدید اروپا برای رساندن میزان تولید کربن ناشی از سوخت های فسیلی به صفر تا سال ۲۰۵۰، مانع از امضای توافق بلند مدت میان دو طرف شده است. این اختلاف در حالیست که جمهوری آذربایجان قرار است در ماه نوامبر، میزبان برگزاری اجلاس آب و هوایی COP در ماه نوامبر بوده و اکنون این سوال مطرح است که با توجه به وابستگی سنگین باکو به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، این کشور چگونه در راستای کاهش فروش منابع نفتی خود گام خواهد برداشت؟

بر اساس آخرین آمار موجود، جمهوری آذربایجان میزان صادرات گازی خود به اروپا طی سه سال گذشته را ۱۲ درصد افزایش داده و و در حال حاضر، حدود یک سوم گاز صادراتی این کشور راهی قاره سبز می شود.

«متیو برایزا» سفیر سابق ایالات متحده در باکو معتقد است که در صورت عدم تغییر رویه اروپا در خرید گاز از جمهوری آذربایجان، منابع تامین مالی کافی برای توسعه خط لوله انتقال گاز این کشور به اروپا وجود نخواهد داشت. وی با تایید مواضع مقام های باکو، تاکید کرد که در صورت عدم وجود تقاضای کافی، امکان توسعه خط لوله و ظرفیت انتقال آن وجود نخواهد داشت و همه چیز بستگی به میزان تقاضای گازی اروپا اروپا دارد.

میزان نگرانی ها از وضعیت صادرات گاز آذربایجان به اروپا بر اساس آمارهای اعلامی از سوی باکو تا حد زیادی مشخص می شود. بر اساس آخرین آمار موجود، جمهوری آذربایجان میزان صادرات گازی خود به اروپا طی سه سال گذشته را ۱۲ درصد افزایش داده و و در حال حاضر، حدود یک سوم گاز صادراتی این کشور راهی قاره سبز می شود. باکو همچنین بین ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری، ۶.۴ میلیارد متر مکعب گاز به مقصد اروپا صادر کرده که باید دید با توجه به تغییر رویه بروکسل در زمینه سیاست های انرژی خود، میزان گاز صادراتی باکو تا چه میزان از این رویه جدید تاثیر خواهد پذیرفت.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha