۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
دست مازندران چرب نیست| کمبود مخازن روغن
بازار گزارش می دهد؛

دست مازندران چرب نیست| کمبود مخازن روغن

ساری- مازندران با آن که سومین استان تصفیه کننده روغن به شمار می رود و سالانه حجم زیادی از این کالای اساسی خام به آن وارد می شود، دستش از سیلوی بزرگ و دولتی خالی است.

بازار؛ گروه استان ها: هر هفته محموله های روغنی زیادی از طریق بنادر مازندران به کشور وارد می شود و این استان به دلیل محدودیت در ذخیره سازی، به معبری برای ترانزیت این کالای اساسی تبدیل شده است.

مازندران به دلیل نداشتن سیلوی بزرگ دولتی ذخیره سازی روغن، دست نیاز به سوی بخش خصوصی دراز کرده است و ساخت سیلوی بزرگ ۲۵ هزار تنی آن نیز بعد از گذشت دو سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

این استان سومین استان تصفیه روغن به شمار می رود و ۱۰ کارخانه کوچک و بزرگ در آن فعالیت می کنند، از سوی دیگر در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و نیاز است در زمینه تولید و خودکفایی این محصول گام های اساسی برداشته شود.

ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی در استان ۱۵۰ هزار تن است و یک سیلوی بخش دولتی نیز ۱۰۰ هزار تن ظرفیت دارد. همچنین ۱۹ کارخانه آرد در استان نسبت به تامین گندم و آرد در استان اقدام می کنند، کارخانه هایی که با ظرفیت ۴۵ تا ۴۶ درصد در حال فعالیت هستند.

به تاکید کارشناسان، انجام حرکت های نوین در حوزه ذخیره سازی محصولات استراتژیک یک ضرورت به شمار می رود و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن روغن خام به مازندران وارد می شود این استان سیلوهای مورد نیاز برای ذخیره سازی ندارد.

کمبود مخازن ذخیره سازی در حالی است که سیلوی دولتی برای روغن خام در مازندران وجود ندارد و این مساله سبب شده تا شاهد انحصار روغن در جنوب کشور هستیم، ساخت مخزن ۵۰ هزار تنی روغن برای تامین نیازها در مازندران یک ضرورت به شمار می رود

کمبود مخازن ذخیره سازی در حالی است که سیلوی دولتی برای روغن خام در مازندران وجود ندارد و این مساله سبب شده تا شاهد انحصار روغن در جنوب کشور هستیم، ساخت مخزن ۵۰ هزار تنی روغن برای تامین نیازها در مازندران یک ضرورت به شمار می رود و لازم است دولت چهاردهم به این مساله و نیاز توجه کند.

دست مازندران چرب نیست| کمبود مخازن روغن

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اظهار این که باید ذخیره استراتژیک استان را ارتقا بخشیم، افزود: از سال گذشته برنامه‌ ای را در راستای بحث توسعه زیرساخت‌ ها به ویژه توسعه زیرساخت‌های روغن در سطح استان مازندران و در شهرستان‌ نکا آغاز کردیم.

تامین کالاهای اساسی در مازندران ضروری است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مازندران از لحاظ جمعیتی صرفنظر از داشتن یک جمعیت ثابت از جمعیت شناور گردشگران نیز برخوردار است، از این رو تامین کالاهای اساسی برای این بخش، یک امر ضروری است.

وی با عنوان این که همچنین اگر بخواهیم اقتصاد دریا محور را در استان تقویت کنیم نیازمند ابتدا احداث زیرساخت‌ها برای توجه به تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری هستیم، تاکید کرد: مازندران در کنار این مسئله که یک استان کلیدی و استراتژیک است جدای از جمعیت ثابت، جمعیت شناور بسیار قابل توجه و ملاحظه‌ای دارد که رسالت سنگینی را در تامین کالاهای اساسی دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان این که مازندران سال‌ها از سرمایه‌گذاری‌های کلان و استقرار صنایع بزرگ محروم مانده است، افزود: زمینه و فضا برای توسعه زیرساخت‌های تجارت در استان وجود دارد اما هنوز محقق نشده است و می‌تواند به هاب غلات منطقه مبدل شود.

تهدید و تحریم همواره در کشور وجود داشته است و در این شرایط تامین و ایجاد زیرساخت های موردنیاز برای برون رفت از فشارهای بیگانگان امری ضروری به نظر می رسد، واردات سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی از طریق بنادر مازندران، تقویت زیرساخت ها را بیش از هر زمانی الزامی می کند.

سیلوی ۲۵ هزار تنی روغن نیمه کاره مانده است

ساخت سیلو و مخزن دولتی ۲۵ هزار تنی دو سالی است که در مازندران شروع شده و هنوز به نتیجه نرسیده است، تامین اعتبار برای شتاب بخشی به این پروژه مهم و اساسی مهمترین انتظار این دولت جدید به شمار می رود.

دست مازندران چرب نیست| کمبود مخازن روغن

در حال حاضر به دلیل نبود سیلوی بزرگ دولتی، روغن در مخازن بخش خصوصی ذخیره‌سازی می‌ شود، اجرا و تکمیل سیلوی دولتی روغن در مازندران منتظر مصوبه شورای اقتصاد است.

فرج الله فتح الله پور، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز با اشاره به بازدید از سیلوی نکا تصریح کرد:از لحاظ فنی احداث این مخزن می‌تواند ارزش افزوده بسیار مطلوبی برای استان داشته باشد و قطعا به دولت نیز کمک خواهد کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مرکز ذخیره سازی ۱۰۳ هزار تنی شهید میرزاپور نکا با چرخش بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم یکی از پرکارترین سیلوهای کشور است که عمری نزدیک به نیم قرن دارد.

وی گفت: سیلوی شهید میرزاپور به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز استراتژی نکا و دومین مرکز امنیتی و استراتژی استان، محسوب می‌شود.

وجود بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

هر هفته محموله های کالاهای اساسی نظر روغن از طریق این بندر وارد کشور و مازندران می شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha