۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
ظرفیت های تولیدی کشاورزی ایلام در انتظار صنایع تبدیلی| کشاورزان چشم انتظار ارزش افزوده
بازار گزارش می دهد؛

ظرفیت های تولیدی کشاورزی ایلام در انتظار صنایع تبدیلی| کشاورزان چشم انتظار ارزش افزوده

ایلام- بدون شک مهمترین نیاز بخش تولیدات کشاورزی استان ایلام، راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی برای رونق اقتصادی و اشتغال در استان است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام با ۳۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید بیش از یک ملیون محصولات زراعی، باغی، دامی، گلخانه‌ای و آبزیان یکی از قطب های اصلی کشاورزی در کشور به شمار می رود که همواره پتانسیل بالایی در حوزه تولید گندم، جو، برنج و شلتوک، ذرت، حبوبات، کنجد، چغندر، کلزا، گیاهان علوفه‌ای، انواع سبزی، صیفی و... بر عهده دارد.

با این حال سالهاست کشاورزی در استان با چالش های از قبیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مواجه است که موجب شده صنعت کشاورزی در ایلام نسبت به سایر استان های همجوار از رشد و توسعه کمتری برخوردار باشد که این امر یقینا خسارات فراوانی را به حوزه کشاورزی و کشاورزان وارد می کند.

به گفته کارشناسان نبود برخی صنایع تبدیلی باعث شده بخش مهمی از محصولات کشاورزی و دامی استان ایلام بدون فرآوری از استان خارج و سود ناشی از این موضوع به جیب دلالان و سودجویان سرازیر شود.

عدم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در ایلام

کامران کلانتری کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دهه های اخیر به صورت یک راهبرد مشخص در امور توسعه و برنامه‌ریزی در دستور کار بخش کشاورزی قرار گرفته و منجر به کاهش ضایعات، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری، رونق اقتصادی و توسعه کشاورزی می شود.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی در استان ایلام رونق چندانی نداشته، افزود: متاسفانه ایلام جزو استان‌های پیشرفته در صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی محسوب نمی‌شود و همواره جای توسعه این صنایع در استان ایلام خالی است.

نقش صنایع تبدیلی در ایجاد ارزش افزوده

این کارشناس تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با جلوگیری از ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین ایجاد ارزش افزوده می تواند نقش مهمی در افزایش بهره وری و امکان صادرات محصولات بخش کشاورزی، ارتقای امنیت غذایی و همچنین رفع معضل بیکاری در استان ایفا نماید.

ظرفیت های تولیدی کشاورزی ایلام در انتظار صنایع تبدیلی| کشاورزان چشم انتظار ارزش افزوده

کلانتری در ادامه گفت: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی در ایلام بدون شو نیاز به سرمایه‌گذاری جدی در این خصوص و همچنین بررسی در راه‌اندازی خوشه صنعتی صنایع تبدیلی بر اساس واحدهای موجود ضروری به نظر می‌رسد و باید مورد توجه قرار گیرد.

توسعه صنایع تبدیلی در استان

حشمت عزیزان رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر اینکه مهم‌ترین عامل تاثیرگذاری در کاهش آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی و افزایش ارزش افزوده به شمار می‌رود، موجب بهره‌وری بالا از منابع و کاهش ضایعات نیز می شود.

وی افزود: از طرفی دیگر توسعه و اشتغال در مناطق روستایی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، افزایش صادرات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستائی هم در گرو توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام: تعداد کل طرح های فعال دارای پروانه بهره برداری در استان ۱۵۳ مورد با ظرفیت تولید ۸۷۳ هزار تن در سال با میزان اشتغال یک هزار و ۲۹۲ نفر است

عزیزان تصریح کرد: از این رو به منظور رونق صنایع تبدیلی در استان، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ فقره پروانه بهره برداری به ظرفیت ۱۳۸ هزار تن در سال و اشتغال ۱۴۷نفر، ۲۵ فقره جواز تاسیس به ظرفیت تولید سالانه ۲۷ هزار تن و ۵۶ فقره موافقت اصولی به ظرفیت ۲۸۸ هزار تن در سال صادر شده است.

اشتغالزایی برای ۱۲۹۲ نفر در استان

این مسئول در ادامه بیان کرد: در مجموع تعداد کل طرح های فعال دارای پروانه بهره برداری در استان ۱۵۳ مورد با ظرفیت تولید ۸۷۳ هزار تن در سال با میزان اشتغال یک هزار و ۲۹۲ نفر، تعداد کل تعداد طرح های غیرفعال در استان ۲۴ واحد با ظرفیت ۵۳ هزار تن در سال و ۱۳ طرح نیمه فعال با مجموع ظرفیت اسمی ۲۲ هزار تن است.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام در پایان بیان کرد: از جمله این صنایع می توان به ایجاد کارخانجات روغن کشی از دانه های روغنی و تصفیه روغن های خوراکی، پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی، فرآوری و بسته بندی عسل و محصولات جانبی، صنایع بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و فرآوری محصولات جانبی دامی، جمع آوری و فرآوری پشم خام و... اشاره کرد.

صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله صنایعی هستند که نه تنها ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند بلکه اشتغال ایجاد شده در آن نیز به لحاظ سرمایه‌گذاری انجام شده در مقایسه با سایر صنایع دیگر در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد؛ از این رو نیاز به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان از ضرورت بالایی برخوردار بوده و باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha