۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
پیگیر اصلاح قیمت‌ها هستیم| اعلام قیمت ری‌را تا پایان هفته
مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد

پیگیر اصلاح قیمت‌ها هستیم| اعلام قیمت ری‌را تا پایان هفته

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مجمع عمومی سالانه این شرکت، ضمن تشریح عملکرد و دستاوردهای یک سال مالی منتهی به اسفند۱۴۰۲، رویکردهای این شرکت برای سال جاری در مسیر توسعه و سودآوری را برشمرد.

به گزارش بازار، علیمردان عظیمی با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار امسال، برنامه افزایش ۲۷ درصدی تولید در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است، اظهار کرد: شروط تحقق تولید سال ۱۴۰۳، تامین ارز به میزان مورد نیاز و به روزآوری قیمت محصولات است.

وی با اشاره به رویکرد ایران خودرو برای تحقق تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: تمرکز تولید بر محصولات اقتصادی اولین برنامه ایران خودرو در سال جاری است. در سال گذشته برای هشت محصول قیمت‌های خوبی گرفته شد که حاشیه سود مختصری به همراه آورد. اثر اقتصادی هشت محصول، امسال به ثمر خواهد نشست.

وی کاهش بهای تمام شده و اصلاح قیمت را دو ضرورت صنعت خودرو و رویکردهای اصلی ایران خودرو دانست و اظهار کرد: برنامه ایران خودرو در سال جاری کاهش شش درصدی بهای تمام شده محصولات است که می تواند در کنار اصلاح قیمت، به سودآوری ایران خودرو کمک کند. دست کم ۳۰ درصد از زیان انباشته ایران خودرو از محل بهای تمام شده بالای تولید محصولات است.

تولید اقتصادی

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به چابک‌سازی سازمان و مدیریت تخصیص بهینه نقدینگی به عنوان سومین رویکرد ایران خودرو در سال جاری، اظهار کرد: برای نخستین بار در هیات مدیره تصمیم گرفته شد تا بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه تعیین تکلیف شوند و در این راستا برخی از شرکت‌ها ادغام و برخی به مزایده گذاشته شد و برخی نیز در بورس به فروش خواهند رفت. این‌که بدنه محصول در شرکت ایران خودرو تولید و رنگ شود و برای مونتاژ قطعات به سایتی در ۶۰۰ کیلومتری این مجموعه ارسال شود تا تبدیل به خودرو شود، اقتصادی نیست. شرکت های موازی و شرکت هایی که سودده نیستند، طبق مصوبه هیات مدیره تعیین تکلیف خواهند شد.

عظیمی با اشاره به مدیریت جریان تعهدات به عنوان چهارمین رویکرد سال ۱۴۰۳، گفت: سامانه ثبت نام خودرو موجب گرفتاری خودروساز، صنعت خودرو و مردم شده است. مردم بر اساس منافع اقتصادی خودرویی را ثبت نام کردند، اما تولیدکننده بر اساس توانایی و با در نظر گرفتن منافع سهام‌دار، خودرو تولید کرده است. با این که از منظر قانونی تعهدی برای ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه ایجاد نشده بود، اما خود را متعهد دانسته و برای همه افرادی که در سامانه ثبت نام کردند دعوت نامه صادر کرده و خودرو تحویل داده ایم.

وی با اشاره به کاهش تعهدات به مشتریان اظهار کرد: ما برای حفظ حقوق سهام‌داران و مشتریان ایران خودرو، آینده فروشی نمی کنیم.

اعلام قیمت ری را، چهارشنبه این هفته

وی با اشاره به افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایران خودرو به عنوان پنجمین رویکرد این خودروساز در سال جاری گفت: به تمامی کارکنان، مهندسان، زنجیره تامین و زحمت کشان ایران خودرو که صادقانه کار کرده و خودروی با کیفیت ری را را تولید کردند، افتخار می کنم.

وی با بیان این‌که ری‌را ایمن ترین خودروی تولید داخل است، گفت: چهارشنبه هفته جاری قیمت این محصول اعلام خواهد شد و محصول وارد مرحله فروش و عرضه به بازار می شود. تلاش ما خارج کردن ری‌را از قیمت‌گذاری دستوری است، اما حتی در صورت قیمت گذاری، ری‌را حاشیه سود بسیار خوبی داشته و بخشی از مشکلات آینده ایران خودرو را حل خواهد کرد.

عظیمی، با اشاره به این‌که رویکرد طراحی و تولید خودروی ری را، تولید محصولی بوده است که کیفیت آن متمایز با سایر محصولات داخلی باشد، گفت: این محصول نگاه به کیفیت محصولات داخلی را تغییر خواهد داد.
وی تداوم پروژه های توسعه محصولی در راستای تنوع بخشی به سبد محصولات را ششمین رویکرد این خودروساز برای سال جاری دانست.

اجرای ۱۶۵ برنامه کیفیت در سال جاری

وی با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات، اظهار کرد: به اذعان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت محصولات ایران خودرو رو به پیشرفت است. در سال ۱۴۰۲، ۱۹۰ برنامه ارتقای کیفیت تعریف و پیش بینی شد و برای امسال نیز، ۱۶۵ برنامه ارتقای کیفیت در دستور کار قرار گرفته است. ارتقای کیفیت تنها در خودروسازی اتفاق نمی افتد بلکه باید از مبدا یعنی قطعه سازی، این کیفیت آغاز شود. با توجه به برنامه های تعریف شده، در سال آینده کیفیت محصولات ایران خودرو بیش از سال جاری افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، آخرین وضعیت شاخص های کیفیت ایران خودرو گویای ارتقای کیفیت در سال جاری نسبت به سال گذشته است.

عظیمی، با اشاره به این‌که ایران خودرو دارای بیش از ۵۲۳ تامین کننده در سراسر کشور است، گفت: سایت های تولیدی در سراسر کشور وجود دارد که در مسیر منافع سهام داران در حال بررسی واگذاری آن ها هستیم.

وی با بیان اینکه هیچ شرکتی در کشور به گستردگی شبکه خدمات پس ار فروش ایران خودرو وجود ندارد، بیان کرد: خدماتی که از طریق ۶۵۰ نمایندگی در سطح کشور ارایه می شود، برای ۱۴ سال متوالی مقام اول و برای دومین بار رتبه یک ارزیابی خدمات پس از فروش را کسب کرده است.

روند قیمت سهام ایران خودرو از مجمع پارسال تا مجمع امسال

وی ضمن پوزش از سهام‌داران به دلیل عدم سوددهی نماد خودرو، افزود: رشد شاخص قیمت سهام ایران خودرو همواره بیش‌تر از رشد شاخص صنعت بوده است؛ از زمان مجمع سال گذشته تا امسال شاخص صنعت شش درصد منفی شده، اما ارزش هر سهم ایران خودرو هشت درصد افزایش داشته است. ما تلاش کردیم خودرویی تولید کرده و به فروش برساندیم که دارای کم‌ترین زیان یا بیش‌ترین سود باشد.

عظیمی با بیان این‌که طی شش سال گذشته، ایران خودرو ۵۱ همت زیان از تولید فقط یکی از محصولات زیان‌ده متحمل شده است، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از یک محصول زیان‌ده بوده است.

توسعه محصولات در ایران خودرو

وی با اشاره به پروژه های توسعه محصول در ایران خودرو، عنوان کرد: در حال حاضر تولید محصولات زیان ده متوقف شده و خودرو هایما ۸S به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شده است. در سبد محصولات داخلی، خودروی ری را و ۲۰۷ صندوق‌دار در نیمه دوم سال جاری عرضه خواهد شد. هم چنین تارا توربواتوماتیک و سورن توربوگازسوز در سبد تولیدات امسال قرار دارد که می توانند در زمینه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

عظیمی با بیان این‌که همه شرکت های دنیا به سمت برقی سازی و هیبرید پیش می روند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: در نیمه اول سال ۱۴۰۴ ری رای برقی و تارای هیبرید به تولید خواهند رسید.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سود و زیان باید صورت گیرد، اظهار کرد: بهینه سازی ترکیب تولید یکی از اقدامات مهم در این زمینه است. با توجه به این‌که فروش خودرو در سامانه یکپارچه متوقف شده است، افزایش تیراژ محصولات سودده باید در دستور کار قرار گرفته و تیراژ محصولاتی که زیان ده هستند کاهش یافته یا متوقف شود.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه های آتی ایران خودرو، بیان کرد: نخستین اقدام، پیگیری اصلاح قیمت هاست. برای تحقق این امر، اظهارنامه ای را در تاریخ بیست و سوم آبان ماه سال ۱۴۰۲ برای شورای رقابت ارسال کردیم که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. پس از آن نیز دادخواستی را در دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوباتی که خودرو را انحصاری قرار می‌دهد، ثبت کردیم، این موارد اقدامات حقوقی بوده که انجام شده است.

وی با اشاره به فروش و واگذاری شرکت های موازی و زیانده، گفت: تاکنون سه بار سهام بانک پارسیان را برای فروش گذاشته‌ایم تا بتوانیم از منابع آن برای شرکت استفاده کنیم. هم چنین اموال را برای واگذاری از طریق مزایده عمومی ارزیابی کرده‌ایم. ۱۹ شرکت را بورسی کرده و ۴۱ شرکت را برای واگذاری گذاشتیم و سه مورد را واگذار کردیم. ۲۲ شرکت را برای ادغام در نظر گرفته ایم که ۱۰ مورد آن انجام شده است. موارد مذکور اقداماتی است که طی یک سال گذشته صورت گرفته است.

عظیمی با اشاره به برنامه خروج از ماده ۱۴۱قانون تجارت، عنوان کرد: این مورد نیز به شدت پی گیری می شود که البته نتیجه نیز داده است و مجوز تجدید ارزیابی دارایی ها ابلاغ شده و کمیته های فنی آن را تایید و تصدیق کرده اند. از دفتر معاون ریاست جمهوری این نامه به ما ابلاغ شده است و سران قوا موافقت کرده اند تا این تجدید ارزیابی صورت گیرد. امید است تا پیش از پایان دولت سیزدهم این موضوع در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha