۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
نخلستان‌های یزد با افزایش دما در معرض آلودگی سوسک حنایی خرما قرار دارند
رییس جهاد کشاورزی یزد:

نخلستان‌های یزد با افزایش دما در معرض آلودگی سوسک حنایی خرما قرار دارند

یزد-رئیس جهادکشاورزی یزد نخلستان‌های یزد را در معرض آلودگی سوسک حنایی خرما با توجه به شدت گرمای هوا عنوان کرد.

محمدعلی حاتمی زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار گفت:سوسک سرخرطومی حنایی خرما یکی از چهار عامل تهدید کننده امنیت غذایی بوده که با بالا رفتن دما میزان خسارت وارده از این آفت افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این آفت علاوه بر آسیب رساندن به درخت خرما می تواند درختان نارگیل، فونیکس و نیشکر را نیز آلوده کند.

وی افزود:خسارات وارده از طریق این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می توان متوجه سوسک حنایی خرما شد که برگ ها پژمرده شود یا درخت از پا در آید.

به گفته این مقام مسئول از راه های مبارزه با این آفت ممانعت از توزیع پاجوش بدون گواهی سلامت، مبارزه شیمیایی، نصب تله فرومونی تجمعی، غذایی و ایجاد پست قرنطینه گیاهی ضروری است.

حاتمی زاده ضمن بیان اینکه فعالیت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با افزایش دما بیشتر میشود، گفت: باغداران و کشاورزان باید دستورالعمل ها، اصول و موازین بهداشتی به خصوص در هنگام جابه جایی پاجوش درختان را رعایت کنند.

لازم به ذکر است سوسک سرخرطومی حنایی خرما، حشرات بالغ نسبتاً بزرگی هستند و طول بدن انها حدود ۲ تا ۲ و نیم سانتی‌متر است؛ حشره کامل معمولا به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز، اما بسیاری از آن‌ها رنگ قرمز آجری دارند و اغلب به عنوان گونه‌های مختلف ثبت شده‌اند.

گفتنی است: لارو سوسک حنایی می‌تواند سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند در نتیجه تضعیف و در نهایت به مرگ میزبان بینجامد؛ این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل خرما، نارگیل و درخت پالم است که با توجه به تولید نسل زیاد آن، میزان خسارت‌زایی را در نخیلات افزایش می دهد.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha