۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
زمان حمل محموله بین ایران و چین تا یک سوم کاهش می‌یابد
مدیرعامل راه آهن:

زمان حمل محموله بین ایران و چین تا یک سوم کاهش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن در مراسم راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری چین به ایران با اشاره به کاهش زمان حمل بار تا یک‌سوم گفت: هدف‌گذاری ما برای هفته‌ای یک قطار است.

به گزارش بازار، میعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن در مراسم راه‌اندازی مجدد قطار کانتینری چین به ایران و بلعکس که صبح امروز در اسلام‌شهر برگزار شد اظهار کرد: این قطار با عبور از کشورهای دوست و همسایه امروز حرکت خواهد کرد و حدود ۱۰ روز قبل هم قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است و ان‌شاءالله ظرف دو روز آینده در مرز اینچه‌برون این دو قطار تبادل خواهند کرد.

وی گفت: ما امروز راه‌اندازی فاز اول کریدور ریلی چین- ایران - اروپا را بهره‌برداری رسمی خواهیم کرد. باتوجه‌به به‌صرفه بودن نسبت به دریا،‌ ان‌شاءالله مورد استقبال صاحبان بار قرار خواهد گرفت و این کریدور به‌صورت تمام ریلی از چین،‌ قزاقستان، ‌ ترکمنستان و ایران است.

مدیرعاملراه‌آهن بیان کرد: دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان همکاری‌های خوبی داشتند، برای مثال در کریدور شمال به جنوب که برای اولین‌بار در تاریخ حمل‌ونقل ریلی ایران توانستیم محصول راهبُردی کود پتاس را از روسیه تا بندرعباس به طول ۴۸۰۰ کیلومتر به‌صورتت تمام ریلی منتقل کنیم.

صالحی افزود: امروز ما تجربه مسیر شرقی به غربی را تجربه خواهیم کرد که قطار ازمبدأ ایران ومبدأ چین به شکل دوسربار حرکت و از کشورهای میانی قزاقستان و ترکمنستان عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم همان همکاری که در کریدور شمال به جنوب و در تفاهمات چهارجانبه ایران،‌ترکمنستان،‌ قزاقستان و روسیه انجام شدبه‌خوبیی پیش برود. این همکاری تجربه بسیار خوبی را در پی داشتبه‌گونه‌ایی که رئیس راه‌آهن روسیه چندین بار از ایران تشکر کرد.

وی با اشاره به یک سوم شدن زمان انتقال بار از روسیه به ایران افزود: تجربه سال گذشته کود پتاس و تجربه خرداد و تیرماه امسال که بیش از ۹۵۰۰ تن محصول ذغال سنگ طی ۷ قطار،‌ تقریباً هفته‌ای یک قطار، از مبدأ روسیه از مسیر ریلی ایران به هندوستان ترانزیت شد، که مجموع زمان حداکثر ۵ روز عبور کالا را از ایران مشاهده کردیم،‌ ان شاءالله با استقبال صاحبان کالا این اتفاقات ادامه‌دار باشد.

صالحی بیان کرد: امروز از مبدا چین کالاهای شامل قطعات خودرو حمل می‌شود و از ایران محصولات مواد معدنی که بارگیری شده است و قطار آغاز به حرکت خواهد کرد که این می‌تواند باعث تبادلات تجاری خوبی بین ایران و چین باشد.

مدیرعامل راه آهن در پایان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تلاش های دولت سیزدهم توانستیم اولین قطار دو سربار ایران چین را راه اندازی کنیم، نکته قابل توجه دو سربار بودن آن است یعنی چندروز قبل کانتینرهای حامل بار از چین حرکت کرده که چند روز دیگر این بارها تبادل خواهند شد.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما برای هفته‌ای یک قطار است که امید داریم با تثبیت این مسیر به‌عنوان کریدور ریلی به هفته‌ای ۷ قطار یعنی روزی یک قطار برسیم.

صالحی افزود: یکی از نکات مهم در این حرکت قطار،افزایش تبادلات ما بین کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که زمان حمل محموله بین ایران و چین تا یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند.

سالیانه یک میلیون تن ظرفیت حمل بار هدف‌گذاری شده که با استمرار حرکت قطارها و سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه، ظرفیت می‌تواند بیشتر هم شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha