۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
احتمال افزایش مصرف بنزین به ۴۶ میلیارد لیتر| اسقاط خودرو فراموش شده است
معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار:

احتمال افزایش مصرف بنزین به ۴۶ میلیارد لیتر| اسقاط خودرو فراموش شده است

سالاری معاون وزیر نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می شود که مصرف بنزین امسال به حدود ۴۶ میلیارد لیتر  برسد، ادامه داد:هر سال یک میلیون خودرو را به کشور اضافه می‌کنیم اما هیچ خودرویی از چرخه خارج نمی‌ شود.

بازارِ گروه آب و انرژی: روند روبه رشد مصرف بنزین ادامه دارد. بر اساس آنچه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده این احتمال می رود که مصرف بنزین در امسال چیزی حدود ۴ میلیارد لیتر نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

جلیل سالاری در گفتگو با بازار از رشد مصرف بنزین خبر داده و می گوید که مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۷.۷ میلیارد لیتر بود، ایم رقم در ۱۴۰۱ این عدد به ۳۸.۳ میلیارد لیتر و در ۱۴۰۲ به ۴۲.۳ میلیارد لیتر رسید.

پیش‌بینی می شود که مصرف بنزین امسال به حدود ۴۶ میلیارد لیتر برسد. برای این رشد مصرف دلایل متعددی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی این رشد مصرف این است که خودروهای ما فرسوده بوده و نیاز است که نوسازی ناوگان را انجام دهیم. باید اسقاط خودروها همان طور که در سال ۸۶ انجام می‌ شد، دوباره اتفاق بیافتد

او با بیان اینکه پیش‌بینی می شود که مصرف بنزین امسال به حدود ۴۶ میلیارد لیتر برسد، ادامه داد: برای این رشد مصرف دلایل متعددی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی این رشد مصرف این است که خودروهای ما فرسوده بوده و نیاز است که نوسازی ناوگان را انجام دهیم. باید اسقاط خودروها همان طور که در سال ۸۶ انجام می‌ شد، دوباره اتفاق بیافتد.

معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود همچنین وضعیت مصرف خودروهای داخلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مصرف بنزین اکنون در بسیاری کشورها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۴ لیتر است، حال آنکه مصرف برخی از خودروهای ما به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۱۵ لیتر می رسد.

سالاری با بیان مدیریت مصرف بنزین در کشور به یک عزم ملی و همه جانبه از سوی دستگاه های مختلف نیاز دارد، افزود: به عنوان مثال هر سال که یک میلیون خودرو را به کشور اضافه می‌کنیم اما هیچ خودرویی هم از چرخه خارج نمی‌کنیم. یکی دیگری از تصمیماتی که به افزایش مصرف بنزین منجر شده همین تغییر ساعت های اداری است. چرا که در ساعات ابتدایی صبح، اغلب مردم با اتومبیل‌های شخصی به سر کار می‌روند در ساعات پایانی نیز که حدود ساعت ۱۳ است، با وسایل نقلیه شخصی بیشتر تردد می‌کنند و این مسئله موجب شده ۱.۵ میلیون لیتر در تهران به مصرف بنزین کشور اضافه شود. برآوردهای ما حاکی از این است که تغییر ساعات اداری موجب افزایش ۱۱ درصدی بنزین در سطح تهران و افزایش ۶ درصدی بنزین در سطح کشور بود. در چنین شرایطی چطور می توان با ناترازی سوخت مقابله کرد.

برای ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ۵ الی ۶ میلیون لیتر بنزین نزدیک سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. ضمن اینکه اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد این روند روبه رشد همچنان ادامه خواهد داشت و باید مدام به دنبال ساخت پالایشگاه های جدید باشیم

او در پاسح به این سوال که در این مدت چرا اقدامی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور صورت نگرفته است، گفت: برای ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ۵ الی ۶ میلیون لیتر بنزین نزدیک سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. ضمن اینکه اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد این روند روبه رشد همچنان ادامه خواهد داشت و باید مدام به دنبال ساخت پالایشگاه های جدید باشیم. به همین دلیل آن بهترین راهکار برای مقابله با کسری سوخت، توجه به حوزه های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف و متنوع سازی سبد سوخت و اسقاط خودرو است.

اختصاص سهمیه به خودروهای سنگین بر اساس عملکرد

معاون وزیر نفت یکی دیگر از دلایل مصرف بالا را قاچاق سوخت دانست و اظهار داشت: بالاخره شکاف قیمتی در داخل کشور با کشورهای همجوار بسیار بالاست. این شکاف قیمتی، خودش زمینه‌ای برای قاچاق است؛ بنابراین در بخش حمل و نقل، باوجود اینکه تکلیفی از قانون ۹۳ و ۹۷ بوده، سامانه سپه‌تن و سیپاد، اجرا نشده بود.

سالاری با اشاره به اجرای طرح مپینگ، گفت: از ماه آینده این طرح هم در حوزه خودروهای سنگین اجرا می‌کنیم که در عمل خودرویی که عملکرد دارد، بتواند سهمیه سوخت خود را دریافت کند. امیدواریم با همین اقدام‌ها هم بتوانیم بخشی از حوزه مدیریت مصرف را انجام دهیم.

کد خبر: ۲۹۶٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha