۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
چه کسی به ساختمان طالقانی می رود؟ | از کاندیداتوری یک زن تا معاون اول روحانی
روزهای سخت در انتظار وزیر نفت دولت چهاردهم

چه کسی به ساختمان طالقانی می رود؟ | از کاندیداتوری یک زن تا معاون اول روحانی

در لیست اعلامی برای وزارت نفت نام جهانگیری معاون اول روحانی، شریعتمداری وزیر سابق کار و نوذری وزیر اسبق نفت دیده می شود. قرار گرفتن نام یک زن (مرضیه شاهدایی) از دیگر نکات قابل توجه این فهرست است.

بازار، گروه آب و انرژی: انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم وارد فاز جدی شده و مقام معظم رهبری هم امروز توصیه های در این خصوص داشته اند. بر اساس آنچه ایشان فرمودند باید کابینه های دولت چهاردهم نگرش های ملی داشته باشند نه سیاسی.

حالا قرار است که اعضای کمیته های فنی بهترین گزینه های احتمالی را مشخص و به شورای راهبری دولت چهاردهم معرفی کنند. شرایط برای انتخاب وزیر نفت پزشکیان هم به همین منوال است. بر اساس آنچه اعلام شده در جلسه کمیته انتخاب وزیر نفت طی روزهای گذشته نام تعدادی از مدیران نفتی، برای تصدی وزارت نفت در نظر گرفته شده است. حالا اعضای کمیته، با بررسی و نمره دهی بر اساس شاخص ها باید حداکثر تا امروز ۱۰ نفر را برای معرفی به شورای راهبری دولت چهاردهم انتخاب کنند.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که در لیست اعلامی برای سکانداری ساختمان طالقانی اسحاق جهانگیری معاون اول سابق رییس جمهور، محمد شریعتمداری، وزیر سابق کار، غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت دیده می شود.

مرضیه شاهدایی وزیر نفت می شود؟

اما از دیگر نکات قابل توجه این است که در میان فهرست اعلامی نام یک زن هم برای کاندیداتوری وزارت نفت دیده می شود. البته فعالان صنعت نفت این احتمال را که مرضیه شاهدایی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی موفق به حضور در ساختمان طالقانی حضور پیدا کند را بسیار ضعیف می دانند. لازم به یادآوری است که مسعود پزشکیان اعلام کرده بود که دست‌کم ۲۰ درصد نامزدها از اقلیت‌ها یا بانوان باشند. اما این تنها شرط رییس دولت چهاردهم نبود. بر اساس آنچه اعلام شده بود حداقل ۶۰ درصد نامزدهای معرفی‌شده باید زیر ۵۰ سال سن داشته باشند.
همچنین دستکم ۶۰ درصد گزینه‌ها نباید سابقه وزارت داشته باشند. از طرفی حداقل ۶۰ درصد نامزدها در دستگاه‌های ذیریط سابقه فعالیت داشته باشند.

گزینه های پیشنهادی وزارت نفت چه کسانی هستند؟

در روزهای گذشته اسامی مختلفی از گزینه های احتمالی وزارت نفت مطرح می شد. اما بر اساس آنچه اعلام شده اسامی گزینه ها به شرح زیر است:

۱ - محمود امین نژاد، مدیرعامل پالایشگاه بید بلند
۲ - حمید بورد، مدیرعامل اسبق مناطق نفتخیز جنوب
۳ - رکن الدین جوادی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت
۴ - اسحاق جهانگیری، معاون اول سابق دولت روحانی
۵ - سید عماد حسینی، عضو هیئت مدیره شرکت نفت خزر
۶ - رصا دهقان، مدیر توسعه شرکت ملی نفت
۷ - جعفر ربیعی، مدیرعامل سابق هلدینگ خلیج فارس
۸ - امیرحسین زمانی نیا، معاون سابق بین الملل
۹ - تورج دهقانی، مدیرعامل سابق شرکت متن
۱۰ - مرضیه شاهدایی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی
۱۱ - محمد شریعتمداری، وزیر سابق کار
۱۲ - غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت
۱۳ - بهروز نعمتی، عضو سابق هیئت رئبسه مجلس
۱۴ - محمد صادق عظیمی فر، مدیرعامل انرژی گستر سینا
۱۵ - سعید محمدزاده، معاون سابق مهندسی وزارت نفت
۱۶ - بهزاد محمدی، مدیرعامل اسبق اویک
۱۷ - عبدالحسین مقتدایی، استاندار اسبق خوزستان
۱۸ - غلامرضا منوچهری، معاون سابق مهندسی شرکت ملی نفت
۱۹ - حمید بازارگان
۲۰ - فرخ علیخانی، مدیرعامل شرکت پتروپارس

لازم به یادآوری است که معرفی گزینه‌های وزارت نفت صرفاً یک گمانه‌زنی و فاقد اعتبار است چرا که اصلا هیچ اتفاقی رخ نداده است.

شرایط سخت برای سکاندار جدید ساختمان طالقانی

در این میان فعالین صنعت نفت معتقدند که وزیر نفت به طور جدی شرایط سختی پیش رو دارد. وضعیت صادرات نفت بهبود یافته و رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است.

تولید نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و پس از آن در سال ۱۴۰۱ به میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید و در سال ۱۴۰۳ تاکنون میانگین تولید نفت‌ خام کشور ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه بوده است. اما افزایش احتمالات در خصوص پیروزی ترامپ وضعیت فروش نفت ایران را با اما و اگرهای متعددی مواجه کرده چرا که به اذعان بسیاری رشد صادرات نفت در طول ۳ سال گذشته بیشتر حاصل کاهش سختی گیری ها نسبت به تحریم های نفتی علیه ایران بوده است

بر اساس آنچه جواد اوجی اعلام کرده تولید نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و پس از آن در سال ۱۴۰۱ به میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید و در سال ۱۴۰۳ تاکنون میانگین تولید نفت‌ خام کشور ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه بوده است.

اما افزایش احتمالات در خصوص پیروزی ترامپ وضعیت فروش نفت ایران را با اما و اگرهای متعددی مواجه کرده چرا که به اذعان بسیاری رشد صادرات نفت در طول ۳ سال گذشته بیشتر حاصل کاهش سختی گیری ها نسبت به تحریم های نفتی علیه ایران بوده است.

هرچند که مسعود پزشکیان بارها و بارها در مناظره های انتخاباتی خود بر لزوم و اهمیت ارتباط و تعامل با دنیا و لغو تحریم ها سخن گفته است، اما نباید فراموش کرد که پیروزی ترامپ در انتخابات شرایط را برای ایران پیچیده تر خواهد کرد.

شیطنت ها برای دولت چهاردهم

از طرفی وضعیت ناترازی انرژی نگران کننده شده است. برخی از کارشناسان از افزایش کسری گاز به ۳۰۰ میلیون مترمکعب سخن می گویند و برخی دیگر از شروع کاهش تولیدات پارس جنوبی خبر می دهند در این میان وضعیت تولید سایر سوخت ها در کشور هم خیلی مناسب نیست. وضعیت مصرف بنزین به شدت روبه افزایش بوده و کشور از یک صادرکننده حالا به یک واردکننده بنزین تبدیل شده است.

در گازوییل هم برخی منابع خبری از شیطنت برخی برای رقم زدن زمستان سخت و کاهش ذخیره سازی برای زمستان خبر می دهند. طبق گزارش‌ یکی از سایت های خبری، میزان ذخیره‌سازی گازوئیل نیروگاهی در تیرماه سال گذشته، حدود ۲/۹ میلیارد لیتر بوده که این عدد برای امسال با یک کاهش وحشتناک مواجه شده به رقم ۱/۳ میلیارد لیتر رسیده است. همچنین میزان نفت کوره نیروگاهی نیز از عدد ۱/۷ میلیارد لیتر در تیرماه ۱۴۰۲ به ۱/۱ میلیارد لیتر در تیر ۱۴۰۳ رسیده است.
از سوی دیگر، شرکت پالایش و پخش با علم بر این‌که میزان ذخایر کشور در بخش نفت‌ گاز در کمترین میزان ممکن قرار دارد، اما به شرکت پالایش نفت آبادان اجازه داده در روزهای ۶ تیر و ۲۰ تیر عرضه‌های بزرگ نفت‌ گاز دریایی در رینگ صادراتی بورس انرژی را قرار دهد.

کد خبر: ۲۹۶٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha