۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
تداوم ریزش بورس آمریکا با پس‌لرزه‌ اختلال فنی گسترده در جهان

تداوم ریزش بورس آمریکا با پس‌لرزه‌ اختلال فنی گسترده در جهان

رویترز گزارش داد افزایش عدم اطمینان نسبت به بازارهای سهام آمریکا در نتیجه اختلال فنی شرکت مایکروسافت، موجب شد این بازار هم مانند بازار سهام اروپا امروز شنبه به روند نزولی ادامه دهد.

به گزارش بازار، اختلال فنی گسترده در شبکه‌های رایانه‌ای در جهان که دیروز جمعه رخ داد کار بسیاری از بخش‌ها و شرکت‌ها از جمله خطوط هوایی، بانکداری، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را مختل کرد، آن هم پس از بروز یک نقص در برنامه‌ شرکت امنیت سایبری CrowdStrike که باعث از کار افتادن سیستم عامل ویندوز مایکروسافت شد.

در همین راستا سهام ایالات متحده در روز شنبه نیز به کاهش خود ادامه داد، چرا که بر اساس گزارش رویترز، هرج و مرج مرتبط با این اختلال فنی جهانی که به دلیل نقص نرم افزاری رخ داده بود باعث افزایش عدم اطمینان در بازار آشفته از قبل شده و سهام اروپا نیز سقوط کرد.

سه شاخص اصلی در وال استریت امروز شنبه متحمل ضرر شدند، در حالی که شاخص داو جونز بیشترین کاهش را داشت.

به صورت هفتگی نیز شاخص‌های نزدک و استاندارد اند پورز ۵۰۰ بدترین عملکرد خود را از آوریل گذشته به ثبت رساندند، در حالی که شاخص داو جونز تا اندازه‌ای افزایش یافته بود.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ ۰.۷۱ درصد سقوط کرده است، شاخص کامپوزیت نزدک ۰.۸۱ درصد کاهش یافت و شاخص داو جونز صنعتی ۰.۹۳% سقوط کرد.بورس‌های اروپا نیز دیروز جمعه با کاهش قیمت بسته شدند که در نتیجه فروش سهام فناوری و انتشار برخی نتایج ناامیدکننده تجاری، علاوه بر کاهش سهام مرتبط با کالاهای اولیه بوده و در نهایت با اختلال فنی جهانی هفته پرتلاطمی را به پایان رساندند.

شاخص STOXX ۶۰۰ اروپا ۰.۸% کاهش یافت که پایین ترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته و همچنین بیشترین ضرر هفتگی از ابتدای سال جاری را متحمل شد که بیش از ۲% بوده است. زیرشاخص سهام مسافرتی و تفریحی با ۲.۱ درصد افت در زمره بزرگترین زیانده ها قرار گرفت.

با این حال فعالیت‌های تجاری در حوزه نفت، گاز، انرژی، سهام، ارز و اوراق قرضه در بسیاری از کشورهای جهان پس از این نقص فنی جهانی که مانع از فعالیت شرکت‌های خدمات مالی و بانک‌ها از لندن تا سنگاپور شد، به حالت عادی بازگشته است.

خدمات ارائه شده در زمینه‌های مختلف، از خطوط هوایی گرفته تا بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و امور مالی نیز از دیروز جمعه به تدریج به کار خود بازگشت.

به گزارش رویترز، این اختلال جهانی شکاف‌های ناشی از رفتن جهان به سمت فناوری‌های به هم پیوسته پس از همه گیری کووید ۱۹ را آشکار کرده است.این خبرگزاری بریتانیایی افزود، با رفع مشکل اختلال فنی در سیستم‌های رایانه‌ای در جهان، شرکت‌ها در حوزه‌های پرواز و بهداشت اکنون با تعداد زیادی از پروازها، قرار ملاقات‌ها و سفارش‌های پزشکی دست و پنجه نرم می‌کنند این شرکت‌ها همچنین با سؤالاتی در مورد چگونگی جلوگیری از قطع شدن خدماتشان در آینده به دلیل فناوری که قرار است از سیستم‌هایشان محافظت کند، مواجه هستند.

در واقع بیشتر سهام‌های جهانی از دیروز جمعه با چالش‌های بزرگی مواجه شدند، زیرا نقص بزرگ در سرورهای شرکت امنیت سایبری کراود استریک منجر به خاموش شدن گسترده سیستم‌های رایانه‌ای، اختلال در سفر، معاملات و خدمات پشتیبانی بسیاری از شرکت ها و همچنین کاهش محسوس سهام فناوری شد.

بلومبرگ نیز شب گذشته گزارش داد سهام کراود استریک پس از اعلام اینکه برنامه آن باعث از کار افتادن سیستم‌های ارائه خدمات در جهان شده است در معاملات پیش از بازار در ایالات متحده آمریکا تا ۲۱ درصد کاهش یافت.

این خبرگزاری افزود که اگرچه مدیر عامل کراود استریک تاکید کرد که مشکل شناسایی شده و در حال رسیدگی است، اما آسیب به اعتماد سرمایه گذاران کاملا آشکار بود.

سهام مایکروسافت نیز دیروز جمعه در معاملات قبل از بازار به دلیل قطعی خدمات ابری که بر پروازها و فعالیت بانک‌های سراسر جهان تأثیر گذاشت، ۲ درصد سقوط کرد. اما بعداً این شرکت اعلام کرد که مشکل فنی مربوط به برنامه های آن حل شده است.

کد خبر: ۲۹۶٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha