۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
روایت یک تدبیر پر دردسر | قطعی برق تولید را هدف قرار داد
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت یک تدبیر پر دردسر | قطعی برق تولید را هدف قرار داد

گرگان- علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر رونق تولید، اما گویا مسئولان کشور تمام تلاش خود را برای زمین زدن تولید به کار گرفته اند و این تصمیمات داد صنعتگران را درآورده است.

نجمه جهان تیغ، بازار؛ ناترازی در تولید و مصرف برق در کشور ما امری بدیهی و غیر قابل انکار است اما اینکه برای چنین موضوع مهمی چاره ای جز قطعی برق صنایع اندیشیده نمی شود نگران کننده و برای تولید کنندگان درد آور است. مسئولان سنگ تولید را به سینه می زنند اما در عمل از هیچ راهکاری که باعث توقف تولید شود دریغ نمی کنند.

به نظر می رسد که هر چه بیشتر نسبت به رونق تولید تاکید می شود سختگیری ها و سنگ اندازی ها در این مسیر نیز به همان میزان و یا بیش از آن افزایش می یابد. با توجه به اینکه تولید کنندگان برای فروش و تولید محصولات خود برنامه ریزی می کنند این قطعی ها علاوه بر اینکه در بازار آنها به ویژه بازار های صادراتی اختلال ایجاد می کند، سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود و در نهایت ضربه این تصمیم به مردم وارد خواهد شد.

اختلال در بازار در پی خاموشی های مکرر

ایجاد نیروگاه در جوار شهرک های صنعتی یکی از راهکارهای تامین برق است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد نیروگاه هایی که سال گذشته در سطح کشور روی مدار آمدند توسط صنعت سرمایه گذاری شدند اما در استان گلستان شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان: نباید زیر ساخت های تولید و صنعت در اختیار دولت قرار گیرد

یکی از دلایلی که برای عدم استقبال سرمایه گذاران از ایجاد نیروگاه مطرح است تعلل در پرداخت و یا پرداخت با قیمت های غیر واقعی به بخش خصوصی در ازای تولید برق است و در واقع سیاست های کلان توانیر سبب ابتر ماندن چنین طرح هایی می شود. چندی پیش عباس علی آبادی، وزیر صمت در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرده بود تصمیم گیری در خصوص قطع برق صنایع به عهده وزارت صمت نیست اما اگر من تصمیم گیرنده بودم قطعا اولویتم تامین برق صنایع بود.

رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان در این باره می گوید: نباید زیر ساخت های تولید و صنعت در اختیار دولت قرار گیرد و باید به بخش خصوصی واگذار شود. واحدهای تولیدی در هنگام افتتاح با مشکل برق مواجه می شوند مگر می شود از توسعه صنعتی حرف بزنیم اما در ارائه زیر ساخت ها محدودیت داشته باشیم.

روایت یک تدبیر پر دردسر | قطعی برق تولید را هدف قرار داد

قطعی دردسر ساز برق

امیر حسین ساداتی مدیر عامل شرکت اریکو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بعد از ۱۵ تیر ماه دو روز در هفته برق صنایع استان گلستان قطع می شود. جابجایی یک روز با جمعه به لحاظ قانون کار هم ایراد دارد و هزینه ها را افزایش می دهد.

ساداتی با بیان اینکه پرداخت جرائم تاخیر، عدم برنامه ریزی درست، افزایش قیمت تمام شده محصولات، به هم ریختگی نظم بازار از جمله مشکلاتی است که در پی قطعی برق رخ می دهد اضافه کرد: اعطا تسهیلات توسط شرکت برق به واحد های تولیدی، ایجاد نیروگاه در جوار شهرک های صنعتی از طریق جذب سرمایه گذار بخشی از پیشنهاد های کوتاه مدت و بلند مدت بنده برای حل این مشکل بود که به آن توجهی نشد.

وی بیان کرد: تا کنون هیچ گونه منابعی برای کمک به واحد های تولیدی به منظور خرید ژنراتور از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته نشده است و حتی ابلاغی هم در این خصوص وجود نداشته است.

ایجاد ناامنی در شهرک های صنعتی

مدیرعامل اریکو با اشاره به ایجاد نیروگاه در جوار صنایع گفت: نهایتا با دو هزار مترمربع زمین می توان با ورود سرمایه گذار نیروگاه هایی در جوار شهرک ها ایجاد کرد اما واقیعت این است که تعلل در پرداخت و یا پرداخت با قیمت های غیر واقعی به بخش خصوصی در ازای تولید برق توسط توانیر سبب شده رغبتی به ایجاد نیروگاه ها در سرمایه گذاران وجود نداشته باشد و در واقع این سیاست های کلان توانیر است که سبب ابتر ماندن این طرح ها می شود.

یک تولیدگر گلستانی: دو روز در هفته برق شهرک ها قطع می شود

ساداتی با بیان اینکه دو روز در هفته برق شهرک ها قطع می شود اما چنانچه خود شرکت ها کار را در این دو روز تعطیل کنند، با کاهش بار دیگر شرکت توزیع، برق را قطع نخواهد کرد اضافه کرد: اما در نهایت واحد های تولیدی عملا دو روز در هفته مکلف به تعطیلی هستند و چنانچه عمل نکنند توزیع برق راسا نسبت به اجرای خاموشی اقدام خواهد کرد. به گفته وی، قطع برق ۲۴ ساعته موجب ناامنی و اختلال در نگهداری شهرک ها می شود.

۱۲ روز تعطیلی در ماه

مدیر عامل شرکت رنگین پلاست گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره چالش قطعی برق صنایع اظهار کرد: با توجه به خاموشی دو روزه، شرکت به دلیل کمبود سوخت تنها یک روز می تواند از ژنراتور استفاده کند.

نوید سید صفوی افزود: قطعی دو روزه برق شهرک صنعتی زیان سنگینی به صنایع وارد می کند و باعث تعطیلی بسیاری از صنایع می شود، با وجود نوسانات بازار اضافه شدن مشکل قطعی برق باعث می شود خروج مواد، واردات مواد اولیه و زمان بهره برداری در کارخانه کاهش می یابد. با قطعی دو روزه برق صنایع در مجموع تعطیلی های یک ماه به ۱۲ روز رسیده و کارفرمایان مجبورند حقوق کارگران را از جیب خود بپردازند.

وی با بیان اینکه سهمیه دو هزار لیتری گازوئیل کفایت ۱۲ روز تعطیلی در ماه را نمی دهد و تهیه سوخت یک روند زمانبر است که این پروسه هر بار سه روز به طول می انجامد، گفت: سید صفوی تشریح کرد: حدود ده سال قبل پروژه ای مبنی بر تامین برق شهرک صنعتی به مدیران ارائه دادیم اما در این مسیر سنگ اندازی شده و به سرانجام نرسید.

روایت یک تدبیر پر دردسر | قطعی برق تولید را هدف قرار داد

عذر مدیریت برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان با صراحت عنوان کرد که در این ایام صرفا هر شهرک صنعتی یک روز در هفته مشمول قطعی می شود این در حالی است که خبرنگار بازار با پرس و جو از چند تولید کننده متوجه شد که از ۱۵ تیر ماه خاموشی به دو روز در هفته افزایش یافته است. عذری بدتر از گناه که هم برای این رسانه و هم برای تولید کنندگان تعجب بر انگیز بود.

سید احمد موسوی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر صنایع استان گلستان هفته ای یک روز درگیر خاموشی هستند اما بسته به شرایط اضطرار ممکن است چندین ساعت به این زمان اضافه شود. شهرک های صنعتی می توانند ۹۰ درصد بار خود را کاهش دهند اما برق آنها پابرجا باشد.

مدیرعامل برق گلستان: برای هر شهرک صنعتی یک روز معین در هفته در نظر گرفته شده است

وی با بیان اینکه به نوعی به صنایع اعلام شده به جای روزهای جمعه یک روز دیگر از ایام هفته را برای تعطیلی در نظر بگیرند بیان کرد: اگر این اقدام انجام نمیشد باید مانند سال ۱۴۰۰ روزانه ۱۰ ساعت تمام صنایع دچار خاموشی می شدند اما اکنون واقف هستند که چه روزی برق ندارند.

مدیر عامل شرکت برق گلستان با بیان اینکه برای هر شهرک صنعتی یک روز معین در هفته در نظر گرفته شده است، گفت: صنایعی که خاموشی به آنها آسیب می رساند جزو لیست خاموشی ها نیستند. چنانچه صنعتی به واسطه ایجاد نیروگاه، ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را تامین کند دیگر مشمول قطعی نخواهد شد و این درصد برای چاه های کشاورزی ۸۰ درصد است اما در استان تا کنون صنعتی اقدام به ایجاد نیروگاه نکرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، شعارها و نام گذاری ها تولید را رونق نمی بخشد و این مدیران هستند که می توانند با اتخاذ تصمیمات درست این مسیر را تسهیل کنند لذا از دولت چهاردهم انتظار می‌رود در انتصاب مدیران دلسوز که با ادبیات تولید و اقتصاد آشنا باشند، تمام همت خود را به کار بگیرد.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha