۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
«با انرژی» برای بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت هزینه ها
فرهنگ سازی در انرژی با میلیون ها جایزه

«با انرژی» برای بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت هزینه ها

اقتصاد انرژی به معنای استفاده بهینه از منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی برای بهره‌وری افزایشی و اثر محیطی کمتر است و نرم افزار با انرژی تحقق این اهداف با عملیات ساده را می آموزد.

به گزارش بازار، اقتصاد انرژی به معنای استفاده بهینه از منابع انرژی و کاهش مصرف انرژی برای بهره‌وری افزایشی و اثر محیطی کمتر است. در واقع، اقتصاد انرژی برای کاهش هزینه‌های انرژی، توسعه پایدار و حفظ محیط زیست اهمیت دارد.

اگر چه توجه به این علم در کشور ما به دلیل وفور منابع انرژی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود اما رفته رفته با کاهش سرمایه گذاری ها در بخش تولید انرژی، به ناگزیر مصرف کنندگان نیز مانند سایر کشورها باید الگوی مصرف خود را مشابه کشورهای توسعه یافته اصلاح و مدیریت کنند.

بدیهی است که این فرهنگ سازی تنها با اصول اخلاقی محقق نمی شود و از این رو شرکت توانیر با طراحی اپلیکیشن « با انرژی» که بر اساس اصل چهارم از اصول ۱۰ گانه اقتصاد یعنی انگیزه های شخصی طراحی و عملیاتی شده و بعد از گذشت یکی دو ماه اکنون مردم به خوبی با اجرای راهکارهای ساده و کاهش هزینه ها و مشاهده منافع آن بر روی قبوض خود و بهره برداری از جوایز این طرح به خوبی همراه شده اند.

کارشناسان بر این بارند که در صورت عدم بهینه سازی مصرف انرژی در کشور نه فقط ما شاهد سرایت کردن قطعی برق از صنایع به مصارف خانگی خواهیم بود بلکه فرصت های سرمایه گذاری در تولید برق و استفاده از فناوری های نو برای تولید ارزان تر و بهره گیری از لوازم برقی کم مصرف و در نهایت روند رشد توسعه محدودتر خواهد شد. در واقع بحران کمبود انرژی هر روز یقه ما را بیشتر خواهد گرفت و زندگی را سخت تر خواهد کرد؛ از این رو ابتکار اپلیکیشن « با انرژی» که ترکیبی از آگاهی بخشی و تشویق مردم به مصرف بهینه بر اساس منافع شخصی است در سال جاری با جوایز بسیار متنوع آغاز به کار کرد.

این نرم افزار بر بستر گوشی ها هوشمند، خوشبختانه با استقبال چشمگیری مواجه شده و بسیاری از شهروندان با نصب این اپلیکیشن و رعایت موارد بسیار ابتدایی که تقریبا در تمام دنیا مرسوم است، بی آن که خیلی خود را از مواهب استفاده از برق در فصل گرما بی بهره کنند.

اپلیکیشن با انرژی فرصت مدیریت مصرف برق و هزینه های خانوار را فراهم کرده و حتی بسیاری از شهروندان را از شرکت برق طلبکار کرده و در انتظار جوایز بیشتر هستند، هر چند که تقریبا همه از اینترنت تشویقی و رایگان هم بهره برده اند.

کاربران با این اپلیکیشن به خوبی در می یابند که استفاده بهینه از انرژی به صورت کارآمد در فرآیندها و فعالیت‌های مختلف به راحتی و با کارهای ساده، شدنی است.

اپلیکیشن « با انرژی» راهکاری سریع برای مقابله با قطعی و امکان در مدار بودن انرژی برای همه شهروندان و در عین حال کاری ماندگار در بخش فرهنگ سازی عدم اسراف انرژی و کاهش فشار به منابع طبیعی و محیط زیست است.

در اپلیکیشن مذکور از شهروندان خواسته شده تا تنها با کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی به ویژه در زمانهای اوج مصرف، هزینه ها خود را بهتر مدیریت کنند.

در این اپلیکیشن بر استفاده از «لوازم برقی کارآمد» و وسایل کم‌مصرف مانند روشنایی LED، ترموستات‌های هوشمند و دستگاه‌های دارای برجسب رتبه انرژی بالا و انتخاب محصولات با کارآیی بالاتر تاکید شده که به طور چشمگیری در کاهش مصرف برق خانوار مؤثر است. اقدامی که در سراسر دنیا نیز بر آنها تاکید شده و حتی در کشورهای توسعه یافته غربی مانند اروپا و آمریکا نیز به روال عادی بدل شده است.

نقطه قوت این اپلیکیشن اصلاح الگوی رفتاری است که اگر چه سبقه چند دهه ای در کشورهای توسعه یافته دارد اما در ایران به طور جدی چند سالی است که دنبال می شود و سرآمد آن اپلیکیشن « با انرژی» با طرح های تشویقی است. متخصصان اقتصاد انرژی نیک می دانند که آموزش و آگاه‌سازی اعضای خانواده در خصوص نحوه استفاده بهینه از وسایل برقی و تغییر عادات مصرفی می‌تواند به طور چشمگیری در کاهش مصرف انرژی در خانوار مؤثر باشد.

علاوه بر این از آنجایی که قیمت برق در زمان اوج مصرف گرانتر از زمان های دیگر است اعمال مدیریت هوشمند مصرف و استفاده از سیستم‌های هوشمند پایش و کنترل مصرف انرژی در خانه، امکان رصد و مدیریت دقیق‌تر مصرف و کاهش هزینه ها را فراهم می‌آورد که در این نرم افزار موبایلی به شما پیشنهاداتی چون استفاده از لوازم برقی پر مصرف چون ظرف شویی و لباس شویی و… در ساعات غیر پیک مصرف ارایه شده است.

آیا تاکید بر مصرف بهینه مختص ایران است؟

افزایش روزافزون مصرف انرژی در بخش خانگی و خانوار به دلیل رشد جمعیت و گسترش سبک زندگی مدرن، چالش مهمی در راستای استفاده بهینه از منابع و کاهش آثار زیست محیطی به شمار می‌آید. در این راستا، بررسی راهکارهای مؤثر برای بهبود الگوی مصرف انرژی در خانوار امری ضروری است ، حتی در اروپا احزاب سیاسی در همین چارچوب شکل گرفته تاکید بسیاری بر نحوه مصرف انرژی و تولید آن دارند.

علاوه بر این با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای انرژی، استفاده از تجهیزات و وسایل برقی کم‌مصرف امری ضروری به‌شمار می‌آید. کشورهای پیشرفته در این زمینه پیشگام بوده و با تدوین قوانین و مقررات مناسب، گام‌های موثری در راستای کاهش مصرف انرژی برداشته‌اند.

به‌عنوان نمونه، در آمریکا استانداردهای انرژی‌ای برای لوازم خانگی، وسایل نقلیه و ساختمان‌ها تعریف شده است که موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این کشور شده است. همچنین در کشورهای اروپایی، کاربرد لامپ‌های LED و تجهیزات برقی با برچسب انرژی بالا رواج گسترده‌ای دارد.

در این راستا، توسعه فناوری‌های نوین و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت مصرف بهینه انرژی، می‌تواند نقش مهمی در تحقق توسعه پایدار ایفا کند. بی‌تردید، اتخاذ چنین رویکردی در ایران نیز می‌تواند به کاهش هزینه‌های خانوارها و کاهش آلودگی زیست‌محیطی منجر شود.

در کشورهای اروپایی، سیاست‌های اصلاح الگوی رفتاری در مصارف خانگی انرژی نیز به عنوان یک راهکار مهم برای افزایش کارایی انرژی، کاهش مصرف و کاهش اثرات زیان‌بار بر محیط زیست مدنظر قرار می‌گیرد. در این راستا، برنامه‌ها، سیاست‌ها و تدابیر مختلفی وجود دارد که به شهروندان و خانوارها کمک می‌کند تا از منابع انرژی بهینه استفاده کنند و مصرف آن‌ها را کاهش دهند.

برخی از اقدامات و سیاست‌های اصلاح الگوی رفتاری در مصارف خانگی انرژی در کشورهای اروپایی عبارتند از:

۱. ارائه اطلاعات و آموزش‌هایی درباره مصرف انرژی صحیح و کاهش مصرف بیش از حد به شهروندان.

۲. ارائه تشویق‌ها و تسهیلات مالی برای نصب تجهیزات صرفه‌جویی انرژی مثل سیستم‌های گرمایش و سرمایش با کارایی بالا.

۳. اجرای برنامه‌های تحت عنوان انرژی پاک منزل که به خانوارها کمک می‌کند تا از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی استفاده کنند.

۴. انجام برنامه‌ها و رویدادهای آموزشی جهت ترویج رفتارهای صحیح در مصرف انرژی و اندازه‌گیری مصرف انرژی خانگی.

این نوع سیاست‌ها و اقدامات، به عنوان یک راه حل جامع برای افزایش کارایی انرژی، کاهش هزینه‌های خانوارها و کاهش آلودگی محیط زیست در اروپا مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۹۵٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha