۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
«روش آبیاری ایل ابوالحسنی» بیارجمند شاهرود جهانی شد | ایده جالب «نگهداری ابدی آب»
در اتفاقی نادر؛

«روش آبیاری ایل ابوالحسنی» بیارجمند شاهرود جهانی شد | ایده جالب «نگهداری ابدی آب»

شاهرود- راهکارهای دیرینه عشایر ایل ابوالحسنی بیارجمند شهرستان شاهرود برای کم‌ اثر کردن خشکسالی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی، مطرح شد.

بازار، گروه استان ها: کنسرسیوم جهانی قرق های بومی و حفاظت از طبیعت و محیط زیست و همچنین اقلیم در کشور ترکیه و با حضور کشورهای مختلفی شامل ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان و ... برگزار شد.

این رویداد البته به بررسی مسائل مرتبط با طبیعت، اقلیم و کشاورزی و ... می پردازد که به خودی خود ارزشمند است اما ارزش و اهمیت آن برای استان سمنان در این بود که برای نخستین بار ایلات جنوب شهرستان شاهرود و منطقه بیارجمند، جایی که شاید سال ها است فراموش شده، در این رویداد بین المللی نماینده داشت.

راهکارهای دیرینه عشایر ایل ابوالحسنی بیارجمند شهرستان شاهرود برای کم‌ اثر کردن خشکسالی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی، مطرح شد تا بار دیگر نام این ایل مبتکر در جنوب شرقی استان سمنان و در یکی از خشک ترین مناطق ایران، بر سرزبان ها بیافتد.

تشریح راهکارها

نماینده عشایر ایل ابوالحسنی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی و مجموعه های جهانی حفاظت از طبیعت، راهکارهای دیرینه و ابتکاری این ایل عشایری برای کم‌اثرکردن خشکسالی را تشریح کرد و درباره اینکه چطور این ایل توانسته راهکارهای بهینه سازی مصرف آب را به دست بیاورد توزیع داد.

اجرای هر گونه طرح و برنامه در قلمروها باید با مشارکت خود عشایر اجرایی شود

رضا صالحی اظهار داشت: عشایر کوچ روی ایل ابوالحسنی با داشتن جمعیت بالغ بر ۴۵۰ نفر متشکل از ۱۳۰ خانوار، در قلمروهای گسترده این ایل در کشور زندگی می‌کنند. البته بخش دیگری از جمعیت این ایل به مناطق دیگر کشور مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می کنند.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست نزد عشایر ایل ابوالحسنی عنوان کرد: عشایر ایل ابوالحسنی با تلاش و پشتکار و با به کار گرفتن دانش بومی چند هزار ساله ای که از آبا و اجدادشان نسل به نسل و سینه به سینه به این عشایر و جامعه بومی و محلی رسیده و در خونشان نهادینه شده است، حفاظت از طبیعت و محیط زیست را دنبال می‌کنند.

«روش آبیاری ایل ابوالحسنی» بیارجمند شاهرود جهانی شد | ایده جالب «نگهداری ابدی آب»

ظرفیت طبیعت

نماینده عشایر ایل ابوالحسنی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی و مجموعه های جهانی حفاظت از طبیعت در ادامه صحبت های خود افزود: عشایر ایل ابوالحسنی این مهم را در سه بعد شامل نگهداری ابدی، بهره برداری پایدار و احیا و بازسازی محیط زیست انجام می دهند.

صالحی اضافه کرد: طرح‌های حفاظت از محیط زیست در ایل ابوالحسنی شامل طرح های چرخه عبور از خشکسالی و قطعه های آبادی با عنوان طرح های ابتکاری خود عشایر کوچ روی این ایل، در قلمروها و مناطقی که نیاز به رعایت قرق های بومی بوده و هست و قرق های بومی و عرفی و نیز در بخش هایی از قلمروهای ایل ابوالحسنی که امکان اجرای آن وجود دارد، اجرا می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرح موسوم به هنار در راستای صرفه‌جویی منابع آبی در ایل عشایر ابوالحسنی خبر داد و گفت: طرح هنار در فصل پاییز و زمستان در قلمروهای ایل ابوالحسنی اجرا می شود و در این طرح، در فصل های پاییز و زمستان یک روز در میان به دام ها آب داده می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

پاسداری از زمین و آب

نماینده عشایر ایل ابوالحسنی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی و مجمو عه های جهانی حفاظت از طبیعت عنوان کرد: این ابتکارات و اجرای این طرح ها و پاسداری و حفاظت شایسته از سوی عشایر کوچ روی ایل ابوالحسنی باعث شده که قلمروهای این ایل دچار کمترین تخریب بشوند. البته از آنجایی که قلمروهای ایل ابوالحسنی در منطقه و اقلیم گرم خشک واقع شده است، خشکسالی های پی در پی و مداوم، عشایر کوچ روی ایل ابوالحسنی را بسیار بسیار رنج داده و می دهد و خسارات جبران ناپذیر و عدیده ای را بر عشایر تحمیل کرده و می کند.

بهترین نحوه مدیریت و حفاظت و نگهداری از قلمروهای ایل ها، به رسمیت شناختن قلمروهای عشایری است

صالحی افزود: با وجود همه این مشکلات عدیده و طاقت فرسا، همچنان عشایر ایل ابوالحسنی تاب آوری کرده و می کنند و محکم و پابرجا ایستاده اند و این همان چیزی است که ثابت می کند حفاظت و پاسداری از طبیعت و محیط زیست در خون عشایر و جوامع بومی جاری است و کوتاهی از سوی این جوامع نمی تواند باشد.

وی با بیان اینکه بهترین نحوه مدیریت و حفاظت و نگهداری از قلمروهای ایل ها، به رسمیت شناختن قلمروهای عشایری است تصریح کرد: قلمروها باید به رسمیت شناخته شود تا توسط خود عشایر، شناخته و مدیریت شود از سوی دیگر اجرای هر گونه طرح و برنامه در قلمروها باید با مشارکت خود عشایر اجرایی شود لذا هر گونه طرح و برنامه ای که بدون مشارکت ایل عشایر باشد؛ هرگز موفق نبوده و پس از این نیز موفق نخواهد بود.

نماینده عشایر ایل ابوالحسنی در کنسرسیوم جهانی قرق های بومی و مجموعه های جهانی حفاظت از طبیعت عنوان کرد: بنابراین ضرورت دارد که همه افراد ذی صلاح و دست اندرکاران به ویژه کنسرسیوم جهانی قرق های بومی با جدیت و با استفاده از تمام امکانات موجود از این عضو خود حمایت کرده و آنها را در این امر مهم حفاظت از طبیعت و رسیدن به محیط زیستی مطلوب سرسبز پاک و سالم یاری رساند.

کد خبر: ۲۹۵٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha