۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۹
ماموت خودرو؛ تعدیل نیرو یا شوآف در نمایشگاه تحول؟| لوکانو محصولی برای تحول صنعت خودرو نیست
بازار گزارش می دهد؛

ماموت خودرو؛ تعدیل نیرو یا شوآف در نمایشگاه تحول؟| لوکانو محصولی برای تحول صنعت خودرو نیست

حضور لوکانو محصول جدید ماموت خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، بیانگر دستاورد صنعتی نبوده و کارنامه وزارت صمت را زیر سوال خواهد برد.

امید محمدی؛ بازار: رسانه هفته گذشته خبر از تعدیل ۲ هزار نیرو کار گروه ماموت دادند، فارغ از دلایل این تعدیل؛ ماموت خودرو با محصولات چری به نام لوکانو امروز در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور یافته است. حضور این شرکت می تواند شوآفی برای تعامل چری و ماموت در سایه نبود نظارت ها باشد. نمایشگاه تحول صنعت خودرو با عملکرد بسیاری از شرکت های خودرویی مانند ماموت وجه تسمیه ندارد. چرا که تحول در صنعت خودرو مشروط بر ارتقا کیفیت، دست یابی به تکنولوژی های روز یا اجبار به انتقال دانش فنی توسط شرکای خارجی است.

در روز نخست سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، لوکانو محصول وارداتی ماموت خودرو از برند چری به نمایش در آمد، معرفی لوکانو در نمایشگاه مذکور را نباید به عنوان تحول صنعت خودرو قلمداد کرد

کارنامه ضعیف وزارت صمت

در روز نخست سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، لوکانو محصول وارداتی ماموت خودرو از برند چری به نمایش در آمد. معرفی لوکانو در نمایشگاه مذکور را نباید به عنوان تحول صنعت خودرو قلمداد کرد.
حضور این خودرو در نمایشگاه نامبرده ثابت کرد که عباس علی آبادی به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور، به جای تدوین استراتژی جهت رقابت خودروسازان خارجی برای حضور در صنعت و بازار خودرو، بستر رقابت میان شرکت های داخلی برای همکاری با یک برند را فراهم کرده است.

شنیده ها حاکی از آن است که تایید همکاری چری و ماموت، تخلف وزارت صمت است. چراکه چری در کشور دو شریک تجاری دارد؛ شاید سرمایه گذاران بخش خصوصی باید این موضوع را به عنوان زنگ خطر جهت همکاری با شرکای خارجی خود تلقی کنند. پیامد این نوع رفتارها در وزارت صمت منجربه عدم اعتماد سرمایه گذاران داخلی جهت ورود به صنعت خودرو خواهد شد.

تولیدکنندگان یا واردکنندگان در یک «برند» اقدام به «رقابت» می کنند، نشان از عدم آزادی بازار و واردات خودرو توسط مشتریان دارد. این نوع «رقابت» برای صنعت و بازار خودرو «سازنده» نیست

رقابت ماموت با شرکای چری سازنده نیست

پیشتر مهدی دادفر دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص همکاری ماموت و چری به بازار گفته بود؛ 《تولیدکنندگان یا واردکنندگان در یک «برند» اقدام به «رقابت» می کنند، نشان از عدم آزادی بازار و واردات خودرو توسط مشتریان دارد. این نوع «رقابت» برای صنعت و بازار خودرو «سازنده» نیست، به بیانی بهتر نیاز و منافع مشتریان با این شیوه در بازار تامین نمی شود. 》با توجه به اینکه عرضه خدمات پس از فروش برای بیشتر خودروهای چینی در کشور با سهولت همراه نیست و ماموت خودرو نیز کارنامه درخشانی در این زمینه ندارد، تنوع محصول با یک پلتفرم فقط منجربه نارضایتی مشتریان در آینده خواهد شد.

سال هاست قطعه سازان با آفتی به نام «سورس موازی» مواجه و دچار زیان های متعددی شدند. ‌ظاهرا عباس علی آبادی با سکان داری در وزارت صمت سعی در پیاده سازی این سناریو برای خودروسازان دارد

نفوذ چین بیشتر شد

سال هاست قطعه سازان با آفتی به نام «سورس موازی» مواجه و دچار زیان های متعددی شدند. ‌ظاهرا عباس علی آبادی با سکان داری در وزارت صمت سعی در پیاده سازی این سناریو برای خودروسازان دارد. همکاری گروه ماموت با شرکت «چری» نه تنها منجر به توسعه صنعت، افزایش تیراژ و تنوع محصول نمی شود، بلکه وابستگی صنعت خودرو داخل را به یک برند بیشتر از گذشته می کند. مزید اطلاع وزیر صمت باید اشاره داشت که چینی ها حاضر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی به خودروسازان یا قطعه سازان داخلی نیستند. بنابراین تعامل ماموت با چری، فقط زمینه عمق نفوذ این برند در صنعت و بازار خودرو را فراهم می کند. به بیانی بهتر تنها تخصص خودروسازان چینی فروش در بازار هدف بدون انتقال دانش فنی یا ارائه تکنولوژی است.

باید منتظر بود و دید که وزیر صمت دولت چهاردهم نسبت به شراکت سه شرکت خودرویی با برند چری چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، آیا ماموت در دولت چهاردهم باید به دنبال شریک جدید باشد؟

در پایان باید اشاره داشت که این رسانه آماده دریافت نظرات وزارت صمت و ماموت خودرو در مورد همکاری مذکور است.

کد خبر: ۲۹۵٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha